User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 239
 Downloands 64
 Audio Listening 2
1740-1795 İstanbul Sebillerinde Barok-rokoko Cephe Düzeni
2019
Journal:  
SOCIAL SCIENCES STUDIES JOURNAL (SSSJournal)
Author:  
Abstract:

XVIII. yüzyılın ilk yarısında, Sultan III. Ahmed döneminde (1703- 1730), Batılılaşma dönemine geçiş unsurlarının belirginleştiği ‘’Lale Devri’’ adı verilen bir geçiş dönemi yaşanmıştır. Bu dönemde Türk sanatı, Batı'dan aldığı yeni sanat zevkleri ile yeni bir üslup arayışının içine girer. Bu yeni sanat anlayışı, klasik üsluptaki motiflere, yeni zengin süslemelerin katılması ile değişmeye başlar ve devam eden süreçte, Osmanlı klasik mimari çizgileri yavaş yavaş ortadan kalkarak yerini, yeni akımlara, barok üslubunun ana çizgilerine ve Fransız rokokosunun etkili olduğu süslemelere bırakır. Sultan I. Mahmud (1730-1754) döneminde hızlanan sanatta Batılılaşma hareketleri, önceleri Türk baroğunun kendisini iyice hissettirmesiyle ve daha sonra da klasik üslubun belli başlı bütün unsurlarının ortadan kalkarak yerini, barok formlara bırakmasıyla sonuçlanır. Lale devrinde devam eden plan ve bezemedeki ufak tefek değişimlerin bu dönemde, yabancı etkilerle tamamen farklılaştığı görülür. Türk Baroğu kendini, hem planda hem de mimaride yoğun bir şekilde hissettirirken, süslemede kullanılan rokoko motifler ile sebil mimarisi, yeni ve daha hareketli bir görünüme bürünür. Osmanlı sanatı rokoko tarzındaki motifleri kendi bünyesine aktarırken, görüntüsüne yabancı olmadığı mevcut geleneksel motiflere benzeştirebileceği motifleri benimser. Bu durum III. Osman (1754-1757) döneminde de devam ederek mimarideki biçimselliğin, sadece ayrıntılarda değil, mimarinin tümüne yansıtıldığı görülür. Batıdan daha çok teknik yardımların alındığı III. Mustafa (1757-1774) döneminde de barok etkiler devam eder. Ancak bu dönemde yerli mimarlar tarafından oluşturulan barok ve rokoko ögeler, Osmanlı mimari geleneğine uygun hale getirilerek mimarideki yerini alır. I. Abdülhamid (1774-1789) döneminde, sebillerin üzerindeki motif sayılarında artma görülür. Bu tarihten sonra mimarideki değişim, yüzeysellikten çıkarak üçüncü boyutta bir nitelik kazanır. III. Selim (1789-1807) döneminde genel tutum devam ederken süsleme, mimariye bağlı kalır ve uygulanan batılı motifler ve biçimler, mimariye ekleme olmaktan çıkarılarak bütünlük sağlayacak şekilde uygulanır. Böylece XVIII. yüzyılın ikinci çeyreğinden başlayan barok-rokoko yorumlu cephe tasarım ve süslemeleri, Sultan II. Mahmud (1808-1839) dönemine kadar devam eder.

Keywords:

1740-1795 Barok-rokoko Front Order In Istanbul
2019
Author:  
Abstract:

The XVIII. In the first half of the century, Sultan III. During the Ahmed period (1703- 1730), a transition period called the "Lale Age" occurred, where the transition elements to the Westernization period were highlighted. During this period, Turkish art enters into the search for a new style with the new art pleasures it receives from the West. This new art concept begins to change with the motives of the classical style, the participation of new rich decorations, and in the continuing process, the Ottoman classical architectural lines gradually disappear, leaving their place for new flows, the main lines of the Baroque style and the decorations in which the French rococo is effective. by Sultan I. In the accelerated art in the Mahmud period (1730-1754) the Westernization movements resulted in the first place the Turkish barok felt well, and then all the main elements of the classical style disappeared, leaving their place, in Baroque forms. In the Lale period, the continued plan and small changes in the body in this period, it appears to be completely different from foreign effects. While the Turkish Baroque feels intense in both design and architecture, the rubber architecture, with the rocoko motifs used in decoration, appears to be a new and more vibrant look. The Ottoman art translates the motifs in the rocoko style into its own body, adopting the motifs that it can resemble the existing traditional motifs that are not strange to its image. This is the III. During the period of Osman (1754-1757) it is continued to see that the formality in the architecture is reflected not only in details, but in the entire architecture. More technical assistance is received from the West. During the period of Mustafa (1757-1774) the Baroque influences continued. But in this period, the Baroque and Rokoko objects created by indigenous architects take their place in the architecture by making them in accordance with the Ottoman architectural tradition. During the period of Abdülhamid (1774-1789) there was an increase in the number of motives on the seals. After this date, the change in architecture gains a third-dimensional attribute by getting out of the surface. and III. During the period of Selim (1789-1807) the general attitude continues while decoration remains related to architecture and the Western motives and forms applied are implemented in such a way as to ensure integrity by being removed from being added to architecture. Thus the XVIII. From the second quarter of the century, the Baroque-Rocco-interpreted front designs and decorations, Sultan II. It continued until the period of Mahmud (1808-1839) .

Keywords:

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles








SOCIAL SCIENCES STUDIES JOURNAL (SSSJournal)

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 3.460
Cite : 2.502
© 2015-2024 Sobiad Citation Index