Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 1
 Görüntüleme 85
 İndirme 49
Ebû Muhammed Ali B. Osman B. Muhamed B. Süleyman El-ûşî El-fergânî’nin (ö. 569/1174) Hanefî-mâtürîdî Kültür Çevresi
2018
Dergi:  
OŞ DEVLET ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ İLMİ DERGİSİ
Yazar:  
Özet:

Ebû Muhammed Ali b. Osman b. Muhamed b Süleyman el-Ûşî el-Ferganî (569/1174), Karahanlılar döneminin son yüzyılında yaşamış fıkıh, kelam, hadis alanlarında önemli eserler vermiş önemli Hanefî-Mâtürîdî bir alimidir. Fıkıha ve kelama dair yazdığı eserlerden ve yetiştiği ilmî çevreden anlaşıldığına göre, onun ilmî kişiliğini belirleyen fıkıhta Hanefî ve itikatta Mâtürîdî olmak üzere iki önemli aidiyet vardır. Muhtemelen Ahmet Yesevî’nin çağdaşı olan el-Ûşî’nin yaşadığı yüzyılda genel olarak Türkistan’da özel olarak Fergana ve Oş’ta Hanefî fıkhının gelişmesine önemli katkılarda bulunan büyük alimler bulunuyordu. Karahanlılar dönemi Hanefî Usûl ve Furûu açısından altın çağını yaşıyordu. Hanefî fıkhının klasik eseri Hidâye’nin müellifi, Fergana’nın önemli şehirlerinden Mergınanlı idi. Hanefî fıkhının Usûl ve Fürûu’nu yeniden inşa eden Mebsût ve el-Usûl’ün yazarı Şemsüleimme Serahsî (483/1090) Özgenli idi. Özellikle Oş’tan önemli Hanefî fakihleri çıkmıştı. Bunlar sırasıyla Muhammed b. Ahmed b. Ali b. Halid el-Fergani el-Ûşî (513/1119); Mas’ud b. Mansur el-Ûşî (519/1125); Umar b. Musa el-Ûşî (519/1125) ve Şeyhü'l-İslam Nasirü’d-Din Ebu Abdillah Muhammed b. Süleyman el-Ûşî (572/1177). Ali b. Osman el-Ûşî’nin, Şeyhul-İslâm İmâm Burhânüddîn Ebul-Hasan Ali b. Ebîbekr b. Abdilcelîl el-Ferganî el-Merginânî’nin (511/1117-593/1196) fıkıhta hocası olduğu söylenir. Oş’un Ali b. Osman’dan sonra da Hanefîliği merkezi olmaya devam ettiği görülmektedir. Oş’ta Süleyman Dağı Müzesinde mezartaşı bulunan Muhammed b. Alim el-Amil el-Mükemmil Mevlana Hafizüddin ez-Zahiri el-Halidi el-Ûşî (741/1340-41) Hanefîliğin önemli temsilcilerindendir. Ali b. Osman el-Ûşî’nin Mâtürîdî aidiyetine gelince, kendi döneminde Maveraünnehir’de ve özellikle Fergana’da Hanefîliğe mensup olan alimler aynı zamanda Mâtürîdîliğe mensuptur. Hatta yukarıda zikredilenler, her ne kadar fıkıhta öne çıksalarda aynı zamanda Mâtürîdî kelamında da öne çıkan âlimlerdendir. Örneğin Şeyhü’l-İslam Nasirü'd-Din Ebu Abdillah Muhammed b. Süleyman el-Ûşî (572/1177) aynı zamanda bir kelamcı idi. Onun kelamda hocası meşhur Mâtürîdî Kelamcı ve meşhur kelam eseri Telhîsu’l-Edille’nin yazarı İbrahim b. İshak es-Saffar el-Buharî idi. Ali b. Osman el-Ûşî’nin Mâtürîdî kimliğinde ve fikirlerinin oluşmasında Maveraünnehirli pek çok âlim ve onların kelamî eserleri etkili olmuştur. İmam Mâtürîdî’nin geleneğini sürdüren ve mütekellim kimliği ile bilinen alimler şunlardır: el-Pezdevî, Ebû Yüsr Muhammed (493/1099); Nesefli Ebü’l-Muin en-Nesefi (508/1114) ve Ebu Hafs Ömer en-Nesefi (537/1142); Nureddin Ahmed b. Muhammed b. Ebî Bekr (580/1184) ve es-Saffâr el-Buharî Ebû İshak İbrahim b. İsmail b. Ebî Nasr (534/1139). Bu âlimler hem fıkıhta hem de kelamda şöhret bulmuş ve her iki alanda eser vermiş alimlerdir. Ali b. Osman el-Ûşî’nin ve Muhammed b. Süleyman el-Ûşî’nin her iki alanda eser vermesine bakılırsa, Mâtürîdî gelenekteki Fakih ve Mütekellim vasfını şahsında birleştiren âlimlerdir. Bu da Oş’un diğer şehirlere nazaran, Kelam’da Semerkand ve Buhara’dan sonra Mâtürîdî kelam geleneğinin, en güçlü temsil edildiği merkezlerden birisidir. Bununla da kalmamış, Selçuklular, Osmanlılar ve Modern dönemde Mâtürîdî geleneğin yayılamasında ve yaşatılmasında önemli katkılar sunmuş ve sunmaya devam etmektedir. Oş’un adı, Ali b. Osman el-Ûşî’nin yazdığı Emâlî Kasidesi dolayısıyla Türk toplulukları tarafından anılmaya devam etmiştir. Selçuklu ve Osmanlı Mâtürîdîliği için Semerkant ve Buhara’dan sonra, üçüncü önemli bir merkezin Oş olduğu söylenebilir. Bu tebliğde, klasik kaynaklardan hareketle Ali b. Osman el-Ûşî’nin Hanefî ve Mâtürîdî kültür çevresi aydınlatılmaya çalışılacak ve Kelamî sisteminin Mâtürîdî gelenekle ilişkisi tartışılacaktır.

Anahtar Kelimeler:

Null
2018
Yazar:  
0
2018
Yazar:  
Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler
OŞ DEVLET ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ İLMİ DERGİSİ

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Ulusal

Metrikler
Makale : 300
Atıf : 4
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini