User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 1
 Views 88
 Downloands 49
Ebû Muhammed Ali B. Osman B. Muhamed B. Süleyman El-ûşî El-fergânî’nin (ö. 569/1174) Hanefî-mâtürîdî Kültür Çevresi
2018
Journal:  
OŞ DEVLET ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ İLMİ DERGİSİ
Author:  
Abstract:

Ebû Muhammed Ali b. Osman b. Muhamed b Süleyman el-Ûşî el-Ferganî (569/1174), Karahanlılar döneminin son yüzyılında yaşamış fıkıh, kelam, hadis alanlarında önemli eserler vermiş önemli Hanefî-Mâtürîdî bir alimidir. Fıkıha ve kelama dair yazdığı eserlerden ve yetiştiği ilmî çevreden anlaşıldığına göre, onun ilmî kişiliğini belirleyen fıkıhta Hanefî ve itikatta Mâtürîdî olmak üzere iki önemli aidiyet vardır. Muhtemelen Ahmet Yesevî’nin çağdaşı olan el-Ûşî’nin yaşadığı yüzyılda genel olarak Türkistan’da özel olarak Fergana ve Oş’ta Hanefî fıkhının gelişmesine önemli katkılarda bulunan büyük alimler bulunuyordu. Karahanlılar dönemi Hanefî Usûl ve Furûu açısından altın çağını yaşıyordu. Hanefî fıkhının klasik eseri Hidâye’nin müellifi, Fergana’nın önemli şehirlerinden Mergınanlı idi. Hanefî fıkhının Usûl ve Fürûu’nu yeniden inşa eden Mebsût ve el-Usûl’ün yazarı Şemsüleimme Serahsî (483/1090) Özgenli idi. Özellikle Oş’tan önemli Hanefî fakihleri çıkmıştı. Bunlar sırasıyla Muhammed b. Ahmed b. Ali b. Halid el-Fergani el-Ûşî (513/1119); Mas’ud b. Mansur el-Ûşî (519/1125); Umar b. Musa el-Ûşî (519/1125) ve Şeyhü'l-İslam Nasirü’d-Din Ebu Abdillah Muhammed b. Süleyman el-Ûşî (572/1177). Ali b. Osman el-Ûşî’nin, Şeyhul-İslâm İmâm Burhânüddîn Ebul-Hasan Ali b. Ebîbekr b. Abdilcelîl el-Ferganî el-Merginânî’nin (511/1117-593/1196) fıkıhta hocası olduğu söylenir. Oş’un Ali b. Osman’dan sonra da Hanefîliği merkezi olmaya devam ettiği görülmektedir. Oş’ta Süleyman Dağı Müzesinde mezartaşı bulunan Muhammed b. Alim el-Amil el-Mükemmil Mevlana Hafizüddin ez-Zahiri el-Halidi el-Ûşî (741/1340-41) Hanefîliğin önemli temsilcilerindendir. Ali b. Osman el-Ûşî’nin Mâtürîdî aidiyetine gelince, kendi döneminde Maveraünnehir’de ve özellikle Fergana’da Hanefîliğe mensup olan alimler aynı zamanda Mâtürîdîliğe mensuptur. Hatta yukarıda zikredilenler, her ne kadar fıkıhta öne çıksalarda aynı zamanda Mâtürîdî kelamında da öne çıkan âlimlerdendir. Örneğin Şeyhü’l-İslam Nasirü'd-Din Ebu Abdillah Muhammed b. Süleyman el-Ûşî (572/1177) aynı zamanda bir kelamcı idi. Onun kelamda hocası meşhur Mâtürîdî Kelamcı ve meşhur kelam eseri Telhîsu’l-Edille’nin yazarı İbrahim b. İshak es-Saffar el-Buharî idi. Ali b. Osman el-Ûşî’nin Mâtürîdî kimliğinde ve fikirlerinin oluşmasında Maveraünnehirli pek çok âlim ve onların kelamî eserleri etkili olmuştur. İmam Mâtürîdî’nin geleneğini sürdüren ve mütekellim kimliği ile bilinen alimler şunlardır: el-Pezdevî, Ebû Yüsr Muhammed (493/1099); Nesefli Ebü’l-Muin en-Nesefi (508/1114) ve Ebu Hafs Ömer en-Nesefi (537/1142); Nureddin Ahmed b. Muhammed b. Ebî Bekr (580/1184) ve es-Saffâr el-Buharî Ebû İshak İbrahim b. İsmail b. Ebî Nasr (534/1139). Bu âlimler hem fıkıhta hem de kelamda şöhret bulmuş ve her iki alanda eser vermiş alimlerdir. Ali b. Osman el-Ûşî’nin ve Muhammed b. Süleyman el-Ûşî’nin her iki alanda eser vermesine bakılırsa, Mâtürîdî gelenekteki Fakih ve Mütekellim vasfını şahsında birleştiren âlimlerdir. Bu da Oş’un diğer şehirlere nazaran, Kelam’da Semerkand ve Buhara’dan sonra Mâtürîdî kelam geleneğinin, en güçlü temsil edildiği merkezlerden birisidir. Bununla da kalmamış, Selçuklular, Osmanlılar ve Modern dönemde Mâtürîdî geleneğin yayılamasında ve yaşatılmasında önemli katkılar sunmuş ve sunmaya devam etmektedir. Oş’un adı, Ali b. Osman el-Ûşî’nin yazdığı Emâlî Kasidesi dolayısıyla Türk toplulukları tarafından anılmaya devam etmiştir. Selçuklu ve Osmanlı Mâtürîdîliği için Semerkant ve Buhara’dan sonra, üçüncü önemli bir merkezin Oş olduğu söylenebilir. Bu tebliğde, klasik kaynaklardan hareketle Ali b. Osman el-Ûşî’nin Hanefî ve Mâtürîdî kültür çevresi aydınlatılmaya çalışılacak ve Kelamî sisteminin Mâtürîdî gelenekle ilişkisi tartışılacaktır.

Keywords:

Null
2018
Author:  
0
2018
Author:  
Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles


OŞ DEVLET ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ İLMİ DERGİSİ

Field :   İlahiyat

Journal Type :   Ulusal

Metrics
Article : 300
Cite : 4
© 2015-2024 Sobiad Citation Index