Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 4
 Görüntüleme 174
 İndirme 84
Manevi Egitim Acisindan Haci Bayrâm-i Velî’nin Siirlerinde Varoluscu Temalar
2019
Dergi:  
Eskiyeni
Yazar:  
Özet:

İnsanın ahlaki açıdan terbiyesi ve kendini bilmesi, Hacı Bayrâm-ı Velî için çok önemli bir husustur. Yaşadığı dönemin toplumsal problemlerine karşı duyarlı olan, problemlerin çözümünde varoluş amacını ve anlama ilişkin arayışı ön plana çıkaran Hacı Bayrâm-ı Velî düşüncelerini şiirler yoluyla aktarmıştır. Şiirlerinde, kendisinin öğretmen ve mutasavvıf kişiliği ön plana çıkmaktadır. İnsanın yaratılış ve dünyaya geliş amacını, sorumluluğunu, kendisinin ve dışardaki âlemin varlığına ilişkin anlam arayışını, diğer varlıklarla olan münasebetini manevi ve tasavvufî bir çerçevede ele alıp işlemiştir. Şiirlerinde kullanılan dil ve yaklaşım için her bireyin öznel deneyimlerini ve anlamlandırma süreçlerini yaşamasına olanak sağlayacak şekilde tasarlandığı söylenebilir. Hacı Bayrâm-ı Velî şiirlerinde manevî eğitimi önemsemiş, bireysel ve toplumsal problemlerin çözümü için manevi eğitim (irşad) yoluna başvurmuştur. Nazım olarak da ifade edilebilen şiirlerde, nesirden farklı olarak, anılan bağlam gizli olarak yer almaktadır. Şiirlerin toplumsal ve bireysel mesaj iletme misyonundan ziyade duyuşsal alanla ilgili ümit, sevgi, hasret gibi kavramları işlediği görünse de toplumu eğitme fonksiyonları da yadsınamaz bir gerçekliktir. Bu çalışmada Hacı Bayrâm-ı Velî’nin şiirlerinde manevi eğitim açısından ön plana çıkan varoluşçu temaların incelenmesi amaç edinilmiştir. Hacı Bayrâm-ı Velî’nin yazmış olduğu bilinen dört adet dört şiiri bulunmaktadır: İlahi, İlahi Zikir, İlahi Taksim, İlahi Savt. Bu şiirler incelenirken içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Varoluşsal/manevi eğitim, her bireyin kendi benlik kıvamının farkına varmasını amaç edinir. “Manevi eğitim”in yapılandırılmış veya kabul görmüş genel geçer bir tanımını yapmak zor görünmektedir. Bununla beraber temelde manevi eğitim dört boyutta ele alınmıştır: (1) dini ilkeler temelli eğitim, (2) kişiliğin eğitimi, (3) manevi aktiviteler içerisinde eğitim ve (4) manevi eğilimler içerisinde eğitim. Bu sınıflandırma, “Varoluşçuluk” yaklaşımının yanı sıra değerleri ve aşkın boyutu içine alan “Benötesi” yaklaşım ile ilişkili bir biçimde insanın kalp, ruh ve sırlarına ilişkin fıtrî eğilimlerini keşfedip bu eğilimlere odaklanmasını, böylelikle özgün gelişimini esas alan otantik bir yaşamı seçmesini amaçlamaktadır.  Bu çalışmada ele alınan Varoluşçuluk, tanrıbilir bir varoluşçu yaklaşımdır. Varoluşçu temalar ise adı geçen kavramlardan hareketle insanın benötesi boyutuyla kurduğu ilişki biçimidir. Bu ilişki, bir yolculuk içerisinde kendini gösterir ve çeşitli unsurlar (temalar) bu yolculuğa eşlik eder. Varoluşçuluğun en temelde odaklandığı nokta, benliği merkeze alan anlamın keşfine yapılan serüvendir. Manevi eğitimin de benzer bir amacı vardır. Bireyin varoluş yolculuğuna anlam ve değer katan ve bu mana ile ilişkili olan her türlü unsur maneviyat olarak isimlendirilebilir. Özellikle geleceğin bireye getireceklerine ilişkin kaygı duyan insan belirsizlikleri yönetebilmek adına birtakım manevi ihtiyaçlar ortaya çıkmaya başlayacaktır. “Öz”ünün ne kadar aciz ve fakir olduğunu anlayan, ihtiyaçlarını gidermekte zorlanan ve bağlılıklarını yönetmekte güçlük çeken insan Yaratan’dan bağımsız olarak hareket ederse can sıkıntısı, özüne yabancılaşma, hayatın saçmalıklarıyla mücadele etme, hiçlik duygusuyla yüzleşmek durumlarıyla baş başa kalacaktır. Yani ihtiyaçları başından aşkın olan insan, var olmaya çalışarak özü bulması ve gerçek özgürlüğe kavuşması mümkün gözükmemektedir. Bu durumda ister istemez “öz varoluştan önce” gelecektir. Kapsanma, korunma ve ünsiyet gibi özündeki manevi ihtiyaçlarını gerçek sevgilinin (Yâr) uhdesine bırakıp O’nun ile gideren ve yöneten insan gerçek varlığı bulacak ve gerçek zenginliğe kavuşacaktır. Yani Yaratana aşk ile bağlanarak ihtiyaçlarını ve bağımlılıklarını azaltarak benlik hapsinden kurtulan kişi gerçek varlığı bulacaktır. Hacı Bayrâm-ı Velî özellikle hayatın zor gelmeye başladığı zamanlarda olayların gerçek anlamlarına odaklanılması, pozitif bakış açısının hiçbir zaman kaybedilmemesi, iç görü becerisinin geliştirilmesi, olaylarla başa çıkmaya gayret edilmesi gerektiğini vurgulamıştır. Fakat bunun ancak bir ve tek olan Yaratan’a beslenen güven ve sevgi hissiyle olabileceğini belirtmiştir. Ayrıca Yaratan ile kurulan güçlü bağlılığın, kişinin manevi ve psikolojik iyi oluş düzeyini olumlu yönde besleyeceğini “bayram etmek” gibi ifadelerle dile getirmiştir. Yaratanın, insana ruhundan üfleyerek kendisinin tanınmasına aracılık edecek ikinci bir benlik yarattığını ve insanın bu benlik aracılığıyla Rabbini daha iyi tanıyabileceğini şiirlerinde işlemiştir. Tüm âlemi, Allah’ın nimeti ve emaneti olarak görmek ve ona göre davranış göstermek birlik (tevhid) düşüncesiyle hareket etmeyi Yaratanla uyumlaşmayı gerektirir. İnsan, ruhsal ve manevi özelliklerini varoluşunda veya hayatında ne kadar çok gösterirse, Yaratanını o kadar kolay bilme fırsatını elde eder. Varoluş düzeyi yüksek, yani benliğinin farkına varmış, onu yönetmeye istekli ve eylem içerisinde olan kişi çevresiyle ve Yaratanla uyumlaşabilir. Çünkü iç âlemini, benliğini, duygularını, düşüncelerini fark edebilir ve kendi davranışlarının sorumluluğunu almaya istekli olur. Varoluşçuluk denilince doğal olarak son yüzyıldaki düşünürlerin söz ve eserlerine bakılsa da Hacı Bayrâm-ı Velî’nin şiirlerinde işlenen temalar varoluşçu yaklaşımın temalarıyla benzerlik göstermektedir. Hacı Bayrâm-ı Velî her ne kadar varoluşçu akımlardan çok önce şiirlerini yazmış olsa da şiirlerinde Varoluşçuluk çerçevesinde ele alınabilecek “öz, özünü bilmek, hiçlik, değişim, ünsiyet” gibi temalara sıklıkla başvurmuş olduğu görülmektedir. Kendisi şiirleri yoluyla, yaklaşık altı asır önceden Varoluşçuluğun nüveleri denilebilecek esasları tanrıbilir bir varoluşçu sıfatıyla insanlığa sunmuştur. Hatta şiirlerinin tamamıyla varoluşçu şiir tarzına sahip olduğunu savunulabilir. Sonuç olarak Hacı Bayrâm-ı Velî’nin şiirlerinden hareketle manevi eğitim açısından varoluşsal ana temaların içsel yaşamın ortaya çıkışı, varoluş amacının farkına varma, manevi ihtiyaçlar, manevi değişim ve dönüşüm, birlik düşüncesi ve Yaratanla uyumlaşma olduğu söylenebilir.

Anahtar Kelimeler:

The Poetry Of The Poetry Of The Poetry Of The Poetry Of The Poetry Of The Poetry
2019
Dergi:  
Eskiyeni
Yazar:  
Özet:

The knowledge of the human being and the knowledge of the human being and the knowledge of the human being and the knowledge of the human being and the knowledge of the human being and the knowledge of the human being and the knowledge of the human being. He is sensitive to the social problems of the time he lived, he has translated his thoughts through poems, putting the purpose of existence and the search for understanding in the solution of problems in the forefront. In his poems, his teacher and mutasavvif personality stands in the forefront. He has dealt with the purpose of man’s creation and coming to the world, his responsibility, his search for meaning about himself and the existence of the outside world, his relationship with other beings in a spiritual and tasavvufic framework. It can be said that the language and approach used in their poems are designed to enable each individual to experience the subjective experiences and processes of understanding. In his poems, Hagi Bayram-i Velî took care of spiritual education, and applied to the path of spiritual education (irshad) for the solution of individual and social problems. In the poems that can be expressed as Nazim, differently from the generations, the context mentioned is secret. Although poems appear to work with concepts such as hope, love, desire related to the sensual field rather than the social and individual message transmission mission, the function of educating society is also a remarkable reality. In this study, the purpose of the study of existential topics that are in the forefront of spiritual education in the poems of Hacı Bayram-i Velî was achieved. There are four poems known to have been written by Hacı Bayram-i Velî: Divini, Divini Zikir, Divini Taksim, Divini Savt. The method of content analysis was used during the study of these poems. Existencial/spiritual education aims to make each individual realize his own self-deficiency. It seems difficult to make a definition of a structured or accepted general passage of "spiritual education". However, basic spiritual education has been addressed in four dimensions: (1) education based on religious principles, (2) education of personality, (3) education in spiritual activities and (4) education in spiritual tendencies. This classification aims to explore and focus on these trends, in a way related to the "substantial" approach to the values and dimensions of love, and thus to choose an authentic life based on its original development.  Existence, which is discussed in this study, is a divine existential approach. The existential themes are the form of the relationship that the human being creates with the sub-dimensional dimension by moving from the concepts called. This relationship manifests itself in a journey and various elements (themes) accompany this journey. The point in which existence is focused most essentially is the point in which self is focused on the discovery of the meaning that is centered on. Spiritual education has a similar purpose. Any element that adds meaning and value to the journey of the individual’s existence and which is associated with this man can be named spiritual. In particular, a number of spiritual needs will begin to emerge in order to be able to manage human uncertainty that concerns about what the future will bring to the individual. If the man who understands how weak and poor his "self" is, who has difficulty addressing his needs and has difficulty managing his devotion, he will act independently of the Creator, he will be able to deal with the circumstances of suffering, alienation to his essence, fighting with the fools of life, facing the feeling of absence. That is, the man who loves his needs from the beginning seems unable to find the essence by trying to exist and to obtain true freedom. In this case, whether or not, it will come “precedent to its existence.” The man who leaves his spiritual needs in his essence, such as capture, protection and unity, to the ward of his true lover (the ward), and goes with him and governs, will find the true existence and gain real wealth. Thus, the person who has escaped from self imprisonment by relating to the Creator with love, by reducing their needs and dependencies, will find the real existence. Hagi Bayrâm-i Velî emphasized that, especially in the times when life begins to come to difficult, focus on the real meaning of events, the positive perspective should never be lost, the development of the inner vision skills, the effort to cope with events should be made. But he pointed out that this can only be with a sense of confidence and love feeding the Creator who is one and only. He also expressed his strong commitment to the Creator with expressions such as "to give" that the person will feed the level of spiritual and psychological well-being in a positive direction. The Creator has created a second self that will bring the man to know himself by breathing his spirit, and the man through this self can know his Lord better. To see all the world as the grace and emancy of God and to act according to it requires to act with the thought of unity (tevhid) and to harmonize with the Creator. The more man shows his spiritual and spiritual characteristics in his existence or in his life, the easier it is to get the opportunity to know his Creator. The level of existence is high, that is, the person who has realized his self, who is willing to manage it, and who is in action, can harmonize with his surroundings and with the Creator. Because he can realize his inner world, his self, his feelings, his thoughts, and he is willing to take responsibility for his own behavior. When it is called existentiality, it is naturally seen in the words and works of the thinkers of the last century, but the themes processed in the poems of Hacı Bayrâm-i Velî are similar to the themes of existentialist approach. Though Hagi Bayram-i Velî has written his poems long before existential flows, it appears that he has frequently applied to topics such as "self, knowing the essence, no existence, change, unity" that can be addressed in the context of existentiality. Through his poems, he has presented to mankind the foundations that can be called the nucleus of existence for about six centuries. It can even be argued that his poems have a fully existential poetry style. As a result, from the poems of Hacı Bayrâm-i Velî, the main existing themes in terms of spiritual education are the emergence of inner life, the realization of the purpose of existence, the spiritual needs, the spiritual change and transformation, the thought of unity and the harmony with the Creator.

Anahtar Kelimeler:

Existential Themes In Haci Bayrâm-i Velî’s Poems In Terms Of Spiritual Education
2019
Dergi:  
Eskiyeni
Yazar:  
Özet:

Hacı Bayrâm-ı Velî, who attaches great importance to the moral upbringing of human beings, is sensitive to the social problems of his time, highlighted the purpose of existence and the search for meaning in the solution of the problems in life and conveyed his thoughts through poems. In his poems, his personality as a teacher and ṣūfī become prominent. He has dealt with the purpose of creation and coming to the world, his spiritual responsibility, his search for meaning about himself and the existence of the external world and his relationship with other beings in a spiritual and ṣūfī context. As for the language and approach used in his poems, it can be said that each individual is designed to enable him/her to experience subjective experiences and meaning processes. Hacı Bayrâm-ı Velî gave importance to spiritual education in his poems and applied to the spiritual education (irshad) for the solution of individual and social problems. In poems which can also be expressed as verse, unlike prose, the mentioned context is hidden. In addition to the mission of carrying social and individual messages, poems seem to process concepts such as hope, love, and longing in the affective field, but the functions of poems to educate the society are an undeniable reality. In this study, it is aimed to examine the existential themes that come to the forefront in spiritual education in the poems of Hacı Bayrâm-ı Velî. There are four poems known to belong to Hacı Bayrâm-ı Velî: Ilāhī, Ilāhī Dhikr, Ilāhī Taḳsīm, Ilāhī Ṣawt. While analysing these poems, the content analysis method was used. Existential/spiritual education aims to make each individual aware of the consistency of his/her self. It seems difficult to make a structured or accepted general definition of spiritual education. However, fundamentally, spiritual education has been addressed in four dimensions: (1) education based on religious principles, (2) education of personality, (3) education within spiritual activities and (4) education within spiritual tendencies. This classification aims to discover and focus on innate tendencies of the heart, soul and secrets in relation to the “transpersonal” approach which includes values and transcendent dimension as well as the existential approach and thus selects an authentic life based on its unique development. Existentialism discussed in this study is a theistic existential approach. On the other hand, existential themes are the forms of the relationship that human establishes with the transpersonal dimension. This relationship manifests itself in a journey, and various elements (themes) accompany this journey. The most fundamental focus of existentialism is a journey to the discovering of the meaning that centralizes the self. Spiritual education has a similar purpose. Any element that adds meaning and value to an individual’s journey of existence and is associated with this meaning can be called spirituality. Especially in people who are worried about what the future will bring to the individual, some spiritual needs will begin to emerge in order to manage the uncertainties. A human being who understands how impotent and poor his “essence” is, who has difficulty in meeting his needs and hard-pressed in managing his dealings, if acts independently of the Creator, he will be left alone with boredom, alienation to himself, struggling with the senselessness of life and confronting a sense of nothingness. In other words, it is not possible for the people whose needs are infinite to find the essence by trying to come into being and to have real freedom. In this case, the essence will inevitably precede existence. The person who manages and meet his/her essential spiritual needs, such as inclusion, protection and habituation, with real love, will find the real existence and get the real wealth. In other words, the person who escapes from the imprisonment of self by connecting with the Creator with love and reducing his needs and dependencies will find and reach the real existence. Hacı Bayrâm-ı Velî, especially when life starts to be difficult, emphasized that the need to focus on the real meaning of the events, to never lose the positive point of view, to develop insight skills, and to try to cope with the events. However, he stated that this would be possible only with the feeling of trust and love nurtured by the One and only Creator. In addition, he also stated that the strong adherence established with the Creator will nurture the spiritual and psychological well-being of the person positively. He expressed these convictions with expressions such as “to feast”. He has written in his poems that the Creator creates a second self by blowing the soul out of Himself to mediate recognition of Himself and that man can better know his Lord through this self. To see the whole world as the blessing and trust of Allāh and to behave according to it requires to act with the idea of unity and to harmonize with the Creator. The more a person demonstrates his spiritual and inner qualities in his existence or life, the more easily he knows the Creator. A person with a high level of existence, that is, aware of his own self, willing to direct it, and in action, can harmonise with his environment and the Creator. Because he can realise his inner world, his self, his emotions and thoughts and he is willing to take responsibility for his own behaviours. Although the words and works of the thinkers of the last century seem to be the basis of Existentialism, the themes of Hacı Bayrâm-ı Velî’s poems are similar to those of the existentialist approach. Even if Hacı Bayrâm-ı Velî wrote his poems long before the existentialist movements, it is seen that he frequently referred to themes such as “essence, nothingness, change and habituation” that could be handled within the framework of Existentialism. Through his poems, he presented the principles which could be called the cores of existentialism about six centuries ago as a theistic existentialist. In fact, it can be argued that his poems are completely existential. As a result, based on the poems of Hacı Bayrâm-ı Velî, it can be said that the main existential themes in terms of spiritual education are the emergence of inner life, awareness of the purpose of existence, spiritual needs, spiritual change and transformation, the idea of unity and harmony with the Creator.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Eskiyeni

Alan :   İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Ulusal

Metrikler
Makale : 958
Atıf : 1.216
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini