User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 8
 Views 70
 Downloands 40
“tarihin Sonu” Olgusu ve Eskatologya Mitleri
2020
Journal:  
Milli Folklor
Author:  
Abstract:

Her ulusun mitolojik bir dünyası vardır ve birbirlerinden çok farklı coğrafyalarda yaşamış olsalar da insan topluluklarının mitolojik dünyaları, mitologları şaşırtacak kadar birbirleriyle olağanüstü benzerlikler taşımaktadır. Farklı toplumlarda, farklı dönemlerde farklı farklı şekiller alsalar da aslında mitler insanlığın ortak kül-türünün ürünüdürler. Mitosları diğer anlatılardan ayıran en önemli özellik, onun kutsal tarafıdır. Mitler, hiç kuşkusuz, kutsal anlatılar olarak ortaya çıkmıştır ve bu anlatılar, onlara inanan kitlelerce kutsal metinler olarak kabul edilmektedir. Mitlerin, “kutsal”ın bir parçası ve kutsal anlatılar olması nedeniyle eskatoloji ile de yolu kesişmektedir. “Eskatoloji”, son şeylerin ya da daha doğru bir biçimde, bilinen dünyamızın kendileriyle sona ulaştığı olayların öğretisidir. Bu dünyanın sonunun ve onun yıkılışının öğretisidir. Bu yönüyle teoloji ile mitoloji arasında orta bir noktada durmaktadır. Tarihin sonu kavramı hem bir teolojik olgu hem de mitolojik bir beklentidir. Eskatoloji bize, evrenin özelde de uygarlığımızın bir sona doğru yaklaşmakta olduğunu; çünkü zamanın ileriye doğru bir akış içerisinde olması nedeniyle sona ermesi gerektiğini vazeder. Bu, sadece mitolojik ya da teolojik bir varsayım değildir. Ekonomiden coğrafyaya, jeopolitikten astrofiziğe kadar birçok bilimsel disiplin de eskatolojinin bu savlarına destek olmakta ve öngörülerini güçlendirmektedir. Zamanın nasıl son bulacağı ile ilgili geliştirilen inanç biçimleri tarih boyunca, dinlerde ve mitolojilerde önemli bir yer tutmuştur. Yeryüzünün hemen hemen gelmiş geçmiş bütün uygarlıklarında eskatolojik inanç ve inanışlar, diğer inançlar içerisinde hiç de azımsanmayacak öneme ve etkiye sahiptir. Bu inançların özünde, insanların hangi toplumdan olursa olsun veya hangi zaman diliminde yaşarsa yaşasın, yaşanılan dünyadan daha adil ve daha mutlu bir dünyayı tasarlıyor ve bekliyor oluşu, inanış ve ülküsü yatmaktadır. Eskatoloji ve eskatolojik beklentiler içerisinde olanlar, zamanın Tanrı lehine dönüşünü ve Tanrı’nın zamanı kendi kontrolü altına alışı beklentisini taşımaktadırlar. Eskatolojik inanışlar, bir felaketi ve felaketler zincirini vaat ederken, aynı zamanda, “iyi olan”ı da vaat etmektedirler. Kir-lenen bu dünyadan daha arınmış bir dünya, giderek kötüleşen zamanlardan daha adil, mutlu ve müreffeh bir altın çağ çıkacaktır. Bu, kötünün içinde mutlak iyinin var olmasıdır ve mutlak iyinin tesis edilmesiyle, kötülük-ler yenilgiye uğratılmış, yok edilmiş olacaktır. “Son” fikrinin gerçekleşebilmesi için, iyiye ihtiyaç duyulacak gayri meşru zamanların var olması gerekir. Zaman iyice kötüleştikten ve iyiye, ahlaka, müreffeh yaşamlara kuvvetle ihtiyaç duyulduktan sonra da artık, ahlaksal dönüşümün zamanı gelmiş demektir. Böylece, kötülükler kesin bir mağlubiyete uğratılacak ve eskatolojik vaat yerini bulmuş olacaktır. Bu çalışmada eskatolojinin ne olduğu, mitolojiyle olan ilişkisi ve belli başlı eskatolojik mitler üzerinde durulmuştur. Türk mitolojisi içerisinde yer alan eskatologya mitlerinden biri olan tufan anlatısından hareketle Türk mitolojisindeki eskatolojik bir olgu da irdelenmeye çalışılmıştır.

Keywords:

The End Of History and The Myths Of Eskatology
2020
Journal:  
Milli Folklor
Author:  
Abstract:

Each nation has a mythological world, and although they have lived in very different geographies, the mythological worlds of human communities have extraordinary similarities with each other enough to surprise the mythologists. In different societies, in different periods, they take different forms, but in fact myths are the product of the common species of humankind. The most important feature that distinguishes the myths from other stories is its sacred side. Myths have surely appeared as sacred stories, and these stories are considered as sacred texts by the crowds who believe in them. Because the myths are part of the "holy" and are sacred stories, it also crosses the way with eschatology. "Ecatology" is the teaching of the last things, or more precisely, the events in which our known world ends with them. This is the teaching of the end of the world and its destruction. This is a central point between theology and mythology. The concept of the end of history is both a theological fact and a mythological expectation. Eschatology suggests that the universe, especially our civilization, is approaching the end, because it must end because the time is in a flow to the future. This is not just a mythological or theological assumption. Many scientific disciplines, from economics to geography, from geopolitics to astrophysics, also support and strengthen these arguments of ecology. Developed forms of beliefs about how time will end have held an important place throughout history, in religions and mythologies. In almost all of the past civilizations of the earth, ecathological beliefs and beliefs have an inalienable importance and influence among other beliefs. In the essence of these beliefs, no matter what society people are from or in which time range they live, they design and expect a world fairer and happier than the world they are living, and their creed and country lies. Those who are in eschatology and eschatological expectations expect the return of time to the benefit of God and God’s time to be under his own control. While escatological beliefs promise a chain of catastrophes and catastrophes, they also promise the “good.” A world cleaner than this dirty world, a more just, happy and prosperous golden age will come out than the times that are becoming worse. This is the existence of absolute good in the evil, and with the establishment of absolute good, the evils will be defeated and destroyed. In order to realize the idea of "the last", there must be unlawful times for the good to be needed. After the time has worsened and the good, the moral, the prosperous lives are strongly needed, it is now the time of moral transformation. Thus, evils will be defeated and will find the place of the ecathological promise. This study focuses on what the ecathology is, its relationship with the mythology and certain main ecathological myths. From the Storm Story, one of the myths of the Turkish ecological mythology, a ecological phenomenon in the Turkish mythology has also been attempted to get rid of.

Keywords:

Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles












Milli Folklor

Field :   Filoloji

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 1.672
Cite : 8.849
© 2015-2024 Sobiad Citation Index