Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 16
 İndirme 10
Mit ve Efsanelerde Yer Alan Kuş İmgelerinin Heykel ve Seramik Sanatındaki İzdüşümleri
2021
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Özet:

Mitler, insanlık tarihinin ilk sözlü edebiyat ürünü olarak kabul edilebilme potansiyeline sahip olan anlatılardır. Özellikle yaratılışla ilgili anlatılar, mitlerin devşirilmiş şekilleri olarak kabul görür. Konu efsanelere geldiğinde ise, efsanelerde tarihî veriler bulunabilirse de bunlar net tarih ve zaman bilgisi vermezler. Efsaneler mitlerden sonra oluşmuş olan, oluşmaya da hâlâ devam eden anlatılardır. Efsanelerde ve mitlerde yer alan konular ve kahramanlar sanat çatısı altında yeniden biçimlenmeye, başka kimliğe ve bedene bürünmeye devam etmektedir. Bu durum, tarihin her döneminde üretilmiş olan her alandaki sanat eserlerinin anlaşılmasında ya da bütünüyle kavranabilmesinde mitlere ve efsanelere doğrudan bir önem atfetmektedir. Özellikle mitlerde ve efsanelerde kullanılan imgelerin anlamlarının sanatta her dönem karşılık buluyor olması, bu imgelerin insanlığın ilk anlatılarında hangi anlamları işaret edecek şekilde kullanılıyor olduğu bilgisini de değerli kılmaktadır. Bu çalışmada sanatsal anlatıların da mitolojik ve efsanevi kurgular gibi okunabilirliği dört farklı sanatçının seçili yapıtları üzerinden karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Zümrüd-ü Anka/Simurg, Turna ve Tavus kuşları özelinde kuş imgesinin mitolojide ve sanatta ele alınma şekli ve amacı üzerinde durulmuştur. Sonuçta mitlerin sanata olan etkisine kuş imgeleri üzerinden vurgu yapılırken efsanevi kahramanlar ve mitolojik yaratıklar sanatçının süzgecinden geçerek onun dünyasındaki değerlerde, bu değerleri yansıtma biçiminde yeniden vücut bulmuş, farklı bir mite dönüşmüştür. Her ne kadar coğrafyalar ve kültürler arasında fark olsa da ilkel insanın korkularının ortak, dolayısıyla korkularını alt etme yöntemlerinin de ortak olduğu mitler ve efsaneler aracılığıyla hatırlanmıştır. Sanatın da evrensel bir dil olduğu ve insanın varlığı ile biçim ve anlam kazandığı kabul edilirse insanların benzer olaylar karşısında benzer ya da ortak tepki ve davranış geliştirmesi doğal sayılabilmelidir. Dolayısıyla kuş imgesi her ne kadar farklı sanatçılar tarafından, farklı üsluplarda, farklı kompozisyonlarla dışa vurulsa da sanatçıda bıraktığı izlenimler ve algılar arasında belli bir ilişkinin kurulması doğal karşılanacaktır. Çalışmada, özellikle konu için örnek seçilen sanatçıların eserlerinin incelendiği bölümlerde görülecektir ki sanatla sanatçının dönemi, anlatısı, biçemi ve kendisini ifade etme biçimi değişkenlik arz etse de sanatta izdüşümüne rastlanan mitolojik ve efsanevi motiflerin işaret ettikleri anlam değişmemektedir. Daha açıklayıcı bir ifadeyle, mitolojideki ve efsanelerdeki kuş ögeleri gibi motifler, uzun bir serüveni de kapsayacak şekilde yüz yıllardan beri belli bir anlam ile insanlığın ortak mirasında yer almaktadır. Sanat mevzubahis olduğunda ise aynı motiflerin bir materyal olarak sanata dâhil edilmesi ya da sanatçının kendisini ifadesinde onlara başvurması söz konusudur. Dolayısıyla, mit ve efsanelerdeki imgeler sanatta devamlılığın nadide bir göstergesi olarak karşımıza çıkmaktadır. Daha açık bir anlatımla, insanlığın ilk sözlü ve yazılı örneklerinde rastlanan, mit ile efsanelerde de bulunan motiflerin hem belli bir noktanda sonra geçmişte hem de bugünde aynı ya da benzer anlamlarda sanatta kullanılıyor olması, bugün ile geçmiş arasındaki ilişkinin sanat özelinde de daim olacağının bir göstergesi sayılabilecektir.

Anahtar Kelimeler:

In Myths and Legends Of The Bird Imagery In The Heykel and Ceramic Art
2021
Dergi:  
Milli Folklor
Yazar:  
Özet:

Myths are stories that have the potential to be considered as the first verbal literary product in human history. Specifically the stories about the creation are seen as the overwhelmed forms of the myths. When it comes to the legends, the legends may find historical data, but they do not provide clear date and time information. The legends are the stories that have been formed after the myths and are still formed. The subjects and heroes in the legends and myths continue to be reformed under the art roof, to be transformed into another identity and body. This situation attributes direct importance to myths and legends in the understanding or entirely understanding of the works of art in every field produced in every period of history. The meaning of the images used in myths and legends, especially in myths and legends, corresponds to every era in art, also makes valuable the knowledge that these images are used in the first stories of mankind to indicate the meaning. In this study, the readability of art stories, such as mythological and legendary fiction, was compared by the selected works of four different artists. The Zmurud-u Anka/Simurg, Turna and Tavus birds are focused on the way and purpose of dealing with bird image in mythology and art. After all, the influence of myths on the art is emphasized through bird images, while legendary heroes and mythological creatures have passed through the artist's sculptor, in his world's values, re-covered in the form of reflection of these values, and have become a different myth. Although the differences between geographics and cultures, it is remembered through myths and legends where the fears of the primitive man are common, and therefore the methods of suppressing their fears are common. If art is also considered a universal language, and the existence of man has gained shape and meaning, it should be natural that people develop similar or common reactions and behaviors in the face of similar events. Thus, although the bird image is exhibited by different artists, in different styles, with different compositions, the establishment of a certain relationship between the impressions and perceptions he has left in the artist will be naturally welcomed. In the study, in the sections in which the works of the artists selected for the subject are studied, it will be seen that the art and the artists' period, narrative, form and way of expressing themselves are varied, but the mythological and legendary motives found in the art are not changing the meaning that they indicate. In a more explanatory way, the motives, like the bird objects in mythology and legends, have been in the common heritage of mankind in a certain sense for hundreds of years, in a way that will cover a long run. When art is present, the same motives are included in the art as a material or the artist applies to them in his own expression. Therefore, the images in myths and legends appear to us as a rare indicator of continuity in art. With a more clear explanation, the motives found in the first oral and written examples of mankind, found in myths and legends, can be an indicator that the same or similar meanings are used in art at a certain point in the past and today, and that the relationship between today and the past will be permanent in the art particular.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler








Milli Folklor

Alan :   Filoloji

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.672
Atıf : 8.849
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini