Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 2
 Görüntüleme 184
 İndirme 81
Siyâsetnâmelerde Adil Yönetim Sorunu: Dini Argüman ve Kişisel Çıkar Argümanı
2019
Dergi:  
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

Bu çalışmada geleneksel Sünnî siyasal düşüncenin hükümdarlara öğütlerden oluşan siyâsetnâme geleneği adil yönetim problemine sunduğu çözüm açısından eleştirel biçimde analiz edilmiştir. İlgili literatürde genellikle dini öğütlerden ibaret görülen siyâsetnâmeler, dini hassasiyeti olmadığı için nefsinin arzu ve isteklerine uyarak adaletten ayrılıp zulme sürüklenen yöneticiler karşısında etkisiz görülür. Bu çalışmada, ilgili literatürdeki bu baskın yorum eleştirilerek siyâsetnâmelerde dini argümana ilaveten, özellikle nefsinin istek ve arzularına tâbi olduğu için zulme sürüklenen yöneticiyi adil yönetime ikna etmek için geliştirilen fakat literatürde pek dikkate alınmayan ikinci bir argüman türü olduğu ileri sürülmektedir. Bu ikinci argüman bu çalışmada kişisel çıkar argümanı olarak adlandırılmıştır. Eğer hükümdar nefsinin arzu ve isteklerine tâbi olduğu için dini argümanı dikkate almayacak birisi ise, siyâsetnâmeler kişisel çıkar argümanına müracaat ederek yöneticinin kişisel çıkarına hitap eder. Hükümdarın çıkarı iktidarda kalmak, iktidarını güçlendirmek ve iktidarı kendi nesline aktarmaktır. Kişisel çıkar argümanı, adil yönetimin hükümdarın kişisel çıkarına hizmet edebilecek tek ve en güvenilir yol olduğunu göstererek onu adil yönetime sevk etmeye çalışır.    Özet: Kadim medeniyetlerde yöneticilere adil ve etkin yönetim konularında ahlaki ve pratik tavsiyeler vermek amacıyla geliştirilen Siyâsetnâme geleneği, geleneksel İslam siyasal düşünce tarihinde de önemli bir yere sahiptir. Müslüman idareciler ve düşünürler,  özellikle İran ve Hint medeniyetlerinde baskın olan Siyâsetnâme geleneği ile İslam’ın ilk dönemlerinde gerçekleşen fetihler sonucu tanışmıştır. Başlangıçta bu medeniyetlere ait siyâsetnâmelerden tercümeler yapılmış, daha sonrasında ise Müslüman devlet adamları ve düşünürler kendi tecrübeleri ve dini kaynaklarını da ekleyerek özgün siyâsetnâme eserleri yazmışlardır. Siyâsetnâmelerde hükümdarın toplumu adil biçimde yönetebilmesi için ihtiyaç duyacağı hem ahlaki erdemler hem de tecrübeye dayalı pratik yönetme usulleri ortaya konulur. Ahlaki erdemler büyük oranda dini metinlerden ve kutsal bilinen kişilerin hayatlarından derlenirken pratik yönetim usulleri geçmişte adil yönetimi tesis etmede başarılı olmuş hükümdarların tecrübelerinden hareketle geliştirilir. Siyâsetnâme geleneği, teorik ve felsefi ideal devlet modelleri arayışına girmek yerine tecrübî akla, sağduyuya ve dini/ahlaki erdemlere dayanır. Doğu toplumlarında siyâsetnâme olarak adlandırılan bu tür eserler, Batı siyasal düşüncesinde “Hükümdar Aynaları” olarak adlandırılmıştır.   Adil ve etkin yönetimin başat konu olduğu Siyâsetnâme geleneğine dair literatürde siyâsetnâmelerin genellikle ahlaki öğütlerden ibaret eserler olarak değerlendirildiği görülür. Bu yaklaşım, siyâsetnâmelerin yöneticileri adil yönetime teşvik etmek için herhangi bir kurumsal düzenleme öngörmeksizin tümüyle dini argümana dayandığını ileri sürer. Siyâsetnâmelerde yönetici, devlet iktidarının kendisinde toplandığı nihai makamdır. Güçler birliği söz konusudur, fakat yöneticinin yetki sınırlarını aşması durumunda onu engelleyebilecek anayasal nitelikte herhangi bir kurumsal tedbir öngörülmemiştir. Dini argüman esas itibariyle yöneticiye adil olduğu takdirde ahirette kurtuluşa erenlerden olacağını, eğer adil olmazsa ahiret hayatında büyük bir ceza ile karşılaşacağını söyler. Siyâsetnâmeleri dini argümandan ibaret gören yaygın yaklaşım, kurumsal tedbirlerle desteklenmeyen dini argümanın adil yönetim işini büyük oranda yöneticinin tercihine ve hatta keyfine bırakmak durumunda kaldığını ileri sürer. Eğer yönetici iman sahibi ve imanının gereğini yerine getiren bir kişi ise kendisine verilen öğütleri dikkate alacaktır. Eğer yönetici nefsinin arzu ve istekleri peşinde sürüklenen bir kişi ise dini hiçbir tavsiyeye kulak asmayacaktır. Bu nedenle bu baskın yaklaşım, nefsinin arzularına kapılmış zalim bir hükümdar karşısında siyâsetnâmelerin etkisiz kalacağı sonucuna sürüklenir. Siyâsetnâmeleri ahlaki tavsiyelerden ibaret gören bu yaklaşım, Siyâsetnâme geleneğinde mevcut olan bir diğer argümanı göz ardı eder.  Bu ikinci argüman, dini argümanı hiç dikkate almayacak şekilde nefsinin arzu ve istekleri peşinde giden yöneticiyi adil yönetime ikna etmek için geliştirilmiştir. Çalışmamızda bu argüman, kişisel çıkar argümanı olarak adlandırılmıştır. Yaygın görüşün aksine, siyâsetnâmeler ahlaki kaygısı olmayan ve dini emirleri dikkate almayan yönetici sorununu ciddiyetle ele alır ve dini hiçbir argümana müracaat etmeksizin, yöneticinin tamamen kişisel çıkarına hitap ederek onu adaletle yönetmeye teşvik eder. Yaygın görüş kişisel çıkar argümanını göz ardı ettiği gibi siyâsetnâmelerin değerini de tam takdir edememiş olur. Kişisel çıkar argümanı, nefsinin istek ve arzularına tâbi bir yöneticiye karşı dini argümanın işe yaramayacağını açıkça ifade eder. Bu nedenle, kişisel çıkar argümanı, yöneticinin dini duygularına değil doğrudan dünyevi çıkarına hitap ederek onu adil yönetime teşvik eder. Yöneticinin çıkarı; iktidarda kalmak, iktidarını güçlendirmek ve iktidarı kendi nesline aktarmaktır. Siyâsetnâme geleneği, tarihsel birçok örnekle zalim idarelerin nasıl kısa süre içerisinde yok oluşa sürüklendiğini ortaya koyarak dünyevi iktidar ve şöhret için bile, geçerli tek yolun adil yönetim olduğunu ortaya koyar. Adil idarenin hem bireyler arasında hem de toplumla devlet arasında yaygın güven meydana getirdiği, bu genel güven ortamının bireylerin fıtratında dercedilmiş kazanma arzusunu harekete geçirerek tüm toplumsal alanlarda gelişmeye yol açtığı ve devletin gücünü artıracak mali kaynakları çoğalttığı tezi, kişisel çıkar argümanının temelini teşkil eder. Adil yönetim, hem devleti güçlü hem de toplumu huzurlu ve müreffeh kılmanın tek yoludur. Zalim idare ise, tam tersi bir süreci harekete geçirir ve hem devlet zayıflar hem de toplum geri kalır. Bireyler devlete güvenmeyip emeklerinin karşılığını alamayacaklarını düşünmeye başladığında insan fıtratındaki (doğasındaki) kazanma arzusu harekete geçmeyecek ve kazanma arzusunun üreteceği müteakip gelişmeler gerçekleşmeyecektir. Bu durumda devlet de ihtiyaç duyduğu mali kaynakları elde edemeyecektir. Bu nedenle sadece dünyevi çıkarlarına yönelmiş bir yönetici için de adil idare kaçınılmaz yoldur. Bu çalışmada Siyâsetnâme geleneğinde mevcut olmakla birlikte ihmal edilen bu kişisel çıkar argümanı, Mâverdî ve Gazzâlî’nin siyasal düşünceleri analiz edilerek ortaya konmuştur. Sünnî Siyâsetnâme geleneğinde mevcut olan kişisel çıkar yaklaşımı, modern siyaset felsefesinin kurucularından Hobbes’un siyaset teorisinde de görülebilir. Hobbes, Avrupa’da bizzat şahit olduğu mezhep ve ideolojik farklılıkların sürüklediği iç savaşları çıkış noktası olarak alır. Buna göre, toplumsal düzen ve istikrar bir toplumun çözmesi gereken ilk temel meseledir. Düzen ve güvenliğin olmadığı ortamda toplum hayatı mümkün olmayacaktır. Hobbes’un çözümü güçler birliği ilkesine dayanan monarşidir. Leviathan olarak adlandırdığı güçlü ve etkin devletin aslî fonksiyonu, düzen ve güvenliği temin etmektir. Hobbes, otoriter bir devletin getireceği sınırlamaları ehven-i şer olarak onaylar. Hobbes’a göre toplumun yöneticiden meşru biçimde talep edebileceği tek şey düzen ve güvenliktir. Yöneticinin otoritesinin kaynağı adil yönetim değil toplumsal düzen ve güvenliğin sağlanmasıdır. Bu aşamadan sonra Hobbes, her ne kadar adil yönetim yöneticinin sorumluluğu olmasa da onun iktidarının devamı için en uygun yolun toplumun refah ve konforunu artıracak adil yönetim olduğunu ileri sürer. Hobbes’un mantığı Siyâsetnâme geleneğinde tespit edebildiğimiz kişisel çıkar argümanıdır. Yöneticiye, adaletle yönetmek zorunda olmasa da, adil yönetimin iktidarını güçlendireceğini ve daimi kılacağını söyler.  

Anahtar Kelimeler:

The Issue Of Fair Governance In Politics: Religious Argument and Personal Outcome Argument
2019
Yazar:  
Özet:

In this study, the traditional Sunni political thought has been critically analyzed in terms of the solution that the tradition of politism, which consists of advice to the rulers, offers the problem of fair governance. Politics, which are often seen as religious advice in the literature concerned, are ineffective against the rulers who are separated from justice and persecuted in accordance with their desires and desires because they do not have religious sensitivity. In this study, it is stated that this oppressive comment in the relevant literature is a second kind of argument, which is developed to convince the governor who is persecuted in a fair administration, but not much taken into account in literature, in addition to the religious argument in political sciences, especially because it follows his own desires and desires. This second argument is called personal interest argument in this study. If someone will not take into account the religious argument because the ruler's self is in accordance with his desires and desires, the politicians address the personal interests of the ruler by interacting with the personal interests of the ruler. The interest of the ruler is to remain in power, to strengthen his power and to transfer power to his own generation. The argument of personal interest tries to lead it to a fair administration by showing that fair administration is the only and most reliable way to serve the ruler’s personal interest.    The tradition of Politism, developed in ancient civilizations with the aim of giving governors moral and practical advice on the issues of fair and effective governance, has an important place in the history of traditional Islamic political thinking. Muslim rulers and thinkers, especially in the Iranian and Indian civilizations, have met the tradition of Politism as a result of the conquests that took place in the early periods of Islam. Initially, translations were made from the politics of these civilizations, and later the Muslim state men and thinkers added their own experiences and religious sources to the original political works. Politics reveal both the moral virtues and practical management procedures that the ruler will need to govern society in a fair way. The moral virtues are largely derived from religious texts and the lives of holy-known persons, while practical governance procedures are developed by movement from the experience of the rulers who have succeeded in establishing fair governance in the past. The tradition of politics is based on the experience of mind, wisdom, and religious/ethical virtues instead of seeking theoretical and philosophical ideal state models. Such works, called politicalism in Eastern societies, are called "Royal Mirrors" in Western political thinking.   In the literature of the tradition of Politics, which is the main subject of fair and effective governance, it is often seen that Politics are considered to be works of moral advice. This approach suggests that political institutions are fully based on religious arguments, without prejudice, any corporate arrangement to encourage managers to a fair administration. The rulers are the final authorities in which the government is gathered. The union of powers is concerned, but there is no constitutional measure that may prevent the administrator from exceeding the limits of authority. The religious argument says that if he is fair to the ruler, he will be among those who are rescued in the Hereafter, and if he is unfair, he will face a great punishment in the Hereafter. The widespread approach, which considers political arguments as religious arguments, suggests that religious arguments, which are not supported by institutional measures, must largely leave the work of fair management to the preference of the manager and even enjoy it. If the ruler is a believer and a man who fulfils his duty, he will take into account the advice given to him. If a person is driven for the desires and desires of the self of the ruler, the religion will not listen to any advice. Therefore, this overwhelming approach is driven to the conclusion that the politics will remain ineffective in the face of a wicked ruler who is caught in the desires of his self. This approach, which considers the politics as moral advice, ignores another argument that exists in the tradition of Politics. This second argument was developed to persuade the managers who are pursuing their desires and desires in a way that does not take into account the religious argument at all. In our study, this argument is called a personal interest argument. Unlike the common view, politicians seriously deal with the administrative problem without moral concerns and without taking into account religious orders, and the religion encourages them to rule it with justice, addressing the administrator’s personal interests, without any argument. The widespread view of the personal interest arguments is ignored as well as the value of the politisms is not fully appreciated. The argument of personal interest clearly expresses that the religious argument against a man who follows his desires and desires will not work. Therefore, the argument of personal interest encourages him to rule fairly by addressing the religious feelings of the manager, not the direct worldly interests. The interest of the leader is to remain in power, to strengthen his power and to transfer power to his own generation. The tradition of politicalism shows, by many historical examples, how unfair governments have been driven to disappear in a short time, even for worldly power and fame, the only way existing is fair governance. The thesis that fair administration creates widespread confidence between individuals and between society and the state, that this general confidence environment, by activating the desire to gain in the fate of individuals, leads to development in all social spheres and multiplies the financial resources that will increase the power of the state, is the basis of the personal interest argument. Fair governance is the only way to make both the state strong and the society peaceful and prosperous. If the unfair administration, the exact opposite process moves, and both the state is weak and the society is back. When individuals begin to think that they will not trust the state and will not receive the reward of their work, the desire to win (in nature) will not move, and the desire to win will not develop. In this case, the government will not be able to get the resources it needs. Therefore, just for a man who is directed to the world’s interests, fair management is the inevitable way. In this study, this personal interest argument, which has been ignored while being present in the tradition of Politics, has been revealed by analyzing the political thoughts of Mâverdî and Gazzâlî. The personal interest approach that exists in the tradition of Sunnite Politics can also be seen in the political theory of Hobbes, one of the founders of modern political philosophy. Hobbes considers it as the starting point of the domestic wars driven by religious and ideological differences that he personally witnesses in Europe. So, social order and stability are the first fundamental issue that a society must solve. In a sense of security and security, society will not be able to live. The solution of Hobbes is a monarchy based on the principle of power unity. The original function, order and security of the strong and effective state he calls Leviathan is to ensure. Hobbes acknowledges the limitations that an authoritarian state will bring as evil. According to Hobbes, the only thing that society can legally demand from the governor is order and security. The source of the authority of the manager is the provision of equal governance, not social order and security. After this phase, Hobbes claims that, although the fair managing manager is not responsible, the best way to continue his power is to promote the well-being and comfort of society. Hobbes’ logic is the personal interest argument we can identify in the tradition of Politics. He tells the manager that, although he doesn’t have to rule with justice, a fair government will strengthen and keep power permanent.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.205
Atıf : 2.516
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini