M.Ö. 63 yılında imparator Pompeius tarafından bir kent olarak kurulan Sebasteia (Sivas)’da, Roma döneminde yaşanılan önemli olaylardan birisi de kırk Romalı Hristiyan askerin inançları uğruna şehit edilmesidir. İmparator Constantinus zamanında Milano Kararnamesi (M.S. 313) ile Hristiyanlara inançlarını yaşamalarında özgürlük tanınmıştır. Buna rağmen, Constantinus ile yönetimi paylaşan ve her zaman bir paganist olarak kalan Licinius tarafından her fırsatta Hristiyanlara büyük eziyetler edilmiştir. M.S. 320 yılında kırk inançlı asker, Licinius’un emri ile Sebasteia’da önce hapse atılmış, ardından şiddetli soğuğun yaşandığı kış mevsiminde donmuş bir gölün kıyısında ölüm acılarına son verene kadar beklemeye zorlanmıştır. Hristiyanlık dünyasının evrensel şehitleri olarak kabul edilen bu kırk asker onuruna olayın yaşanmasından 53 yıl sonra Caesarea (Kayseri) piskoposu Aziz Basil tarafından kült düzenlenerek, tapınaklar yaptırılmıştır. Basil’in ardından kült Kapadokya bölgesinden hızla doğu ve batıya yayılmış ve kutsal mekânların duvarlarında popüler bir tema olarak uzun yıllar boyunca kullanılmıştır. Bu çalışmada Hristiyanlık dünyasında hala büyük saygı duyulan Sebasteia’nın Kırk Şehidi menkıbesinin geçtiği kaynaklar, kutsal şehitlerin kültünün yayıldığı coğrafya ve kültün sanattaki yansımaları ele alınmıştır.
by M. In Sebasteia (Sivas), which was established as a city by Emperor Pompeius in 63, one of the important events that occurred during the Roman era was the martyrdom of for the beliefs of 40 Roman Christian soldiers. The Order of Milan at the time of Emperor Constantine (M.S. 313) and the Christians were granted freedom to live their beliefs. Nevertheless, Licinius, who shared the rule with Constantine and always remained a paganist, had great suffering to the Christians in every occasion. by M.S. In the year 320, forty faithful soldiers were forced to wait until their suffering ended at the coast of a frozen lake in the winter, when the severe cold occurred. For the honour of these fourteen soldiers, considered to be the universal martyrs of the Christian world, 53 years after the incident, the bishop of Caesarea (Kayseri) St. Basil organized a cult, and the temples were built. After Basil, the cult has rapidly spread from the Cape Town region to the east and west and has been used for many years as a popular theme on the walls of holy places. In this study, the sources through which Sebasteia's Fourteen Martyrs, which is still greatly respected in the Christian world, were addressed, the geography and the reflection of the cult in the art where the holy martyrs' cult was spread.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|