User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 63
 Downloands 31
Attila İlhan'ın " Duvar"="" Adlı="" Şiirini="" Tahlil"="
2019
Journal:  
Türklük Bilimi Araştırmaları
Author:  
Abstract:

Özet: Cumhuriyet Dönemi Türk şiiri içinde Attila İlhan’ın, hem bir “ben” şairi hem de “toplumcu” bir şair olarak yarım yüzyılı aşan (65 yıl) şiir serüveni, üç temel safhada ele alınmaktadır: Nazım Hikmet etkisiyle savaş, özgürlük, sömürü, insan/insanlık sevgisi gibi temaları işlediği “toplumcu geçekçi evre (1941-1954)”; kent insanının bunalımlı serüvenlerini ve “bireyin kendi varlığını ve evrendeki yerini sorguladığı evre (1954-1968)” ve “neoklasik dönem” (1968’den sonraki dönem).  1948 tarihinde yayımlanan ilk şiir kitabı “Duvar”, şairin, büyük ölçüde, toplumcu gerçekçiliğin Türkiye’deki önemli öncü isimlerinden Nazım Hikmet’in etkisinde kaleme aldığı ilk evrenin ürünüdür. Söz konusu kitapta yer alan şiirlerde genel olarak II. Dünya Savaşı’nın insanlığın hürriyetini kısıtlaması, ülke ayırt etmeksizin tüm dünya halklarına yaşattığı acılar ve bunlarla beraber “yurt ve dünya için barış; bütün insanlar için hürriyet ve mutluluk” gibi insanlığın geleceğine dair umutlar ve özlemler ele alınmaktadır. Özellikle “dünyakari”, “lilişan”  “umumi ıstırap şarkısı”, “onlar bizi itham ediyor”, “karanlıkta kaynak yapan adam”, “harp kaldırımında aşk”, “sabaha kadar”, “düştü polonya kalesi”, “marianne”, “diliyar”, “lili marlen”, “heyamol” gibi –kimi nispeten uzun-şiirlerde, genelde, savaşın çağrıştırdığı hürriyet sevgisi/özlemi, esaret, ölüm gibi toplumsal temalar öne çıkmaktadır. Bu çalışmada bunlardan, şairin söz konusu kitabına da adını veren “Duvar” adlı şiiri zihniyet, yapı, tema, dil-üslup ve ahenk başlıkları altında tahlil edilmiştir. 

Keywords:

Atti̇la İlhan'in " Duvar"="" Adli="" Siirini="" Tahlil"="
2019
Author:  
Abstract:

Summary: In the Turkish poem of the Republic Period, Attila Ilhan’s poem, which has exceeded a half-century (65 years) as a “I” poet and a “socialist” poet, is discussed in three basic stages: the “socialist transitional stage” (1941-1954) where war, freedom, exploitation, love for man/humanity, and the “neoclassical period” (1968 after), the “depressional stage” of the city man and the “such as the individual questioned his own existence and his place in the universe” (1954-1968) and the “neoclassical period” (1968 after).  The first poem book published in 1948 "Durvar" is the product of the first universe that the poet, in large part, has received the name of the important pioneers of social realism in Turkey under the influence of Nazım Hikmet. The poems in this book are in general. The limitation of the freedom of mankind by the World War, the suffering of the country undefined to all the peoples of the world, and with them the hopes and desires for the future of mankind, such as “peace for the country and the world; freedom and happiness for all men.” Specifically, social themes such as “global”, “liishan”, “public suffering song”, “they accuse us”, “the man who makes the source in the darkness”, “love in the harp lift”, “up to the morning”, “falled Polish castle”, “marianne”, “diliyar”, “li marlen”, “heyamol” – some relatively long-poems, usually, the war calls for freedom love/determination, prison, death. In this study, the poem "The Wall", which also named the poet's book, was evaluated under the headlines of mentality, structure, theme, language-simplification and harmony.

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Türklük Bilimi Araştırmaları

Field :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Ulusal

Metrics
Article : 631
Cite : 5.156
© 2015-2024 Sobiad Citation Index