Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 108
 İndirme 54
 Sesli Dinleme 2
Turk Edebi̇yatinda Kibrisli Turk Bi̇r Sai̇r: Nevzat Yalcin ve Si̇i̇ri̇
2019
Dergi:  
The Journal of Academic Social Science Studies
Yazar:  
Özet:

Türk edebiyatında kendine bir yer bulan Kıbrıslı Türk şairlerden biri de Nevzat Yalçın’dır. Yalçın, Türk edebiyat tarihinde “Hisarcılar” diye anılan edebî topluluğun bir üyesi olarak, başlangıcından sonuna kadar (1950-1980) şiirleri, yazıları ve fikirleriyle Hisar ailesinin en sadık temsilcilerinden olmuştur. 1926 yılında Kıbrıs’ın Baf şehrine bağlı Poli kasabasında dünyaya gelen şair, 1945’te üniversite eğitimi için Türkiye’ye gitmiş ve bu tarihten sonra, Kıbrıs’la bağını hiçbir vakit koparmamakla birlikte, ömrünün son gününe kadar Türkiye, İngiltere ve Almanya’da yaşayarak, 31 Ekim 2012’de Köln-Almanya’da hayata gözlerini yummuştur. Nevzat Yalçın’ın sanatı mensubu olduğu Hisar dergisinin millî ve geleneksel bir edebiyattan yana olan zevk ve estetiği içinde gelişmiş olmakla beraber, şair ilk şiirlerini Kıbrıs’ta çıkan dönemin gazete ve dergilerinde yayımlamıştır. Bunlar, 1940-50 arasındaki verimleri olan, tamamen taklit yolunda yazılmış gençlik dönemi şiirleridir. Aruz ve hece ölçüsünün kullanıldığı bu şiirlerde daha çok Halk ve Divan şiiri geleneklerinin etkisi görülür. Nevzat Yalçın’ın sanatının ikinci evresi, olgunluk çağı sayılan Hisar dönemidir. Edebî varlığını büyük oranda Hisar dergisinde göstermiş olan Yalçın, bu dönem şiirlerini “A” Sokağı (1969) ile Güneş ve Adam (1977) adlarını verdiği iki şiir kitabında toplar. Bu şiirlerinde çoğunlukla aşk, özlem, doğa ve yurt sevgisi temalarını işler. Önceleri ölçü, uyak gibi biçim ögelerini önemseyen, hece ve aruz vezniyle yazan, klasik nazım şekillerini kullanan Yalçın, giderek serbest vezne ve şiire yönelir. Nevzat Yalçın’ın olgunluk çağı şiiri; duygu, düşünce ve hayalin ustaca birleştirildiği, gelenekten büyük ölçüde yararlanan, Ahmet Haşim ile Yahya Kemal’in saf şiirinden beslenmiş, Batı şiirine de açık sentez bir şiirdir. Durgunluk dönemi olarak nitelendirilebilecek Hisar sonrasındaki şiirleri ise, şairin sanatının üçüncü devresini teşkil eder. Yalçın, bu evrede kaleme aldığı şiirlerinin hiçbirini yayınlatmaz. Bunlar ancak şairin ölümünden sonra, Hatem Türk tarafından bir araya getirilerek Nevzat Yalçın Şiirler (2015) adıyla neşredilir. Şairin bu dönem ürünleri, Hisar’daki şiirlerine benzemeyen, onun ilerleyen yaşlarındaki duygu, düşünce dünyasını yansıtan ve politik içeriğe de yer veren şiirleridir. Bu makalede Nevzat Yalçın’ın şiirinin bütün evreleri ele alınarak, şiirleri yapı ve muhteva unsurları bakımından değerlendirilmeye çalışılmıştır. Yanı sıra, şairin sanatını daha iyi çözümleyebilmek adına şahsiyeti, ruhî ve sosyal portresi de ana kaynaklardan yararlanılarak ortaya konulmuştur. Böylece bu incelemenin en büyük amacını teşkil eden, Kıbrıs Türk kültür ve edebiyatının Türk edebiyatına açılmış önemli bir değeri olan Nevzat Yalçın üzerinde farkındalık sağlanmıştır.

Anahtar Kelimeler:

Turk Edebi̇yatinda Kibrisli Turk Bi̇r Sai̇r: Nevzat Yalcin ve Si̇i̇ri̇
2019
Yazar:  
Özet:

One of the Cypriot Turkish poets found a place in Turkish literature is Nevzat Yalçin. Yalçin, a member of the literary community called "Hisarci" in the Turkish literature history, has been one of the most faithful representatives of the Hisar family with his poems, writings and ideas from the beginning to the end (1950-1980). The poet who was born in the town of Poli in 1926 in connection with the city of Baf of Cyprus, went to Turkey in 1945 for university education, and after that date, although he never broke his connection with Cyprus, lived in Turkey, England and Germany until the last day of his life, on October 31, 2012 he wiped his eyes to life in Cologne-Germany. Despite being developed in the pleasure and aesthetics of the Hisar magazine, which is the art member of Nevzat Yalçin, which is part of a national and traditional literature, the poet has published his first poems in the newspapers and magazines of the period in Cyprus. These are youth poems, which have productions between 1940 and 1950, written in full imitation. In these poems where the measurement of arus and hece is used, the influence of the folk and divan poetry traditions is more visible. The second stage of the art of Nevzat Yalçin is the Hisar period that is considered the maturity age. Yalçin, who has mostly shown his literary existence in the Hisar magazine, collects his poems of this period in two poems named "A" Street (1969) and "Sun and Man" (1977) in the book. In these poems he often deals with the themes of love, desire, nature and homeland love. First of all, the Yalçin, who takes care of the form objects such as measurement, sleep, writes with hece and aruz vezni, uses the classic nazim forms, increasingly turns to free vezni and poetry. Nevzat Yalçin’s madness age poetry is a poetry that has a skillful combination of feelings, thoughts and dreams, which profits greatly of the tradition, feeds from the pure poetry of Ahmet Haşim and Yahya Kemal, and is also an open synthesis to the Western poetry. The poems after Hisar, which can be referred to as the period of durability, constitute the third circle of the poet's art. She does not publish any of the poems she has written in this stage. These are only after the poet's death, brought together by Hatem Türk by the name Nevzat Yalçın Poirler (2015). The poet’s products of this period are poems that don’t resemble his poems in Hisar, the feelings in his advanced ages, the world of thought, and the political contents. In this article, discussing all the stages of the poetry of Nevzat Yalçin, the poems were tried to be evaluated in terms of structure and the elements of the poetry. In addition, the poet’s personality, spiritual and social portrait, in order to better understand the art of the poet, has also been revealed using the main resources. Thus, the awareness of Nevzat Yalçin, which is the greatest purpose of this study, is an important value of Cyprus Turkish culture and literature opened to Turkish literature.

A Turkish Cypriot Poet In Turkish Literature: Nevzat Yalcin and His Poetry
2019
Yazar:  
Özet:

Nevzat Yalçın is one of the Turkish Cypriot poets who found place in Turkish literature. Yalçın, as a member of the “Hisarcılar” literary group, as known in the history of Turkish Literature, from the beginning to the end (1950-1980); he was a loyal representative of the Hisar group with his poems, writings and ideas. He was born in 1926 in Poli, Pafos district. In 1945 he went to Turkey for his university education, and although he never lost his connection with Cyprus, he lived in Turkey, England and Germany till the end of his life. He died in Köln, Germany on the 31st of October, 2012. Although Nevzat Yalçın’s art developed in the taste and style of the Hisar Magazine’s national and traditional literature, he published his first poems in Cyprus, in the magazines and newspapers of that time. These poems were written between 1940-1950 and they are youth poems and more like imitations. In these poems, in which the poet used metrical system and syllabic meter, the influence of Folkloric poetry and Divan poetry is seen. The second period of Nevzat Yalçın’s art is the Hisar period and considered to be his prime. Most of his work was published in the Hisar magazine. He collected these poems in two books, “A” Sokağı, 1969 (“A” Street), and Güneş ve Adam, 1977 (the Sun and the Man). The themes of these poems are mostly love, longing, nature and love of the country. In the beginning he used metrical system and classic verse forms, and gradually he moved to free verse. Nevzat Yalçın, in his prime poems, masterly compounds the emotion, thought and imagination in the western way; he uses tradition a great deal; inspired by Ahmet Haşim and Yahya Kemal’s poetry, and made a synthesis out of all these. The poems written after Hisar belongs to the third period that qualify as the stagnation time. Yalçın, didn’t publish any of the poems he wrote in this period. These poems were collected by Hatem Türk and published after the poet’s death as Nevzat Yalçın Şiirler (2015). The poems of this period were unlike the poems published in Hisar, as they reflected his feelings and thought of advance age and they are quite politic. This article treats all phases of Nevzat Yalçın’s poetry and evaluates his work from the structural and contextual point of view in order to be able to analyse his poetry better, put forward and make use of his personal, spiritual and social portrait. Thus, this study’s main aim is to raise awareness about Nevzat Yalçın, a Turkish Cypriot poet and writer who found place in Turkish Literature.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler










The Journal of Academic Social Science Studies

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 3.435
Atıf : 11.231
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini