User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
  Citation Number 4
 Views 82
 Downloands 37
Ömer Seyfettin’in ‘zamane Yiğitleri’
2020
Journal:  
21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi
Author:  
Abstract:

Ömer Seyfettin, Türk edebiyatının ve hikâyeciliğinin önemli yazarlarından biridir. Yaşadığı dönemde meydana gelen siyasî, sosyal değişikliklere rağmen belli bir çizgide kalan, olay anlatımına dayalı hikâyeler yazarak Maupassant tarzı hikâyenin Türk edebiyatınındaki öncülerinden biri olur. Ömer Seyfettin’in hikâyeleri pek çok incelemeye konu olmuştur ancak hikâyelerdeki tiplere bakıldığında özellikle iki tipin ön plana çıktığı ve incelendiği görülür: Biri kahramanlık gösteren, cesur, adaletli, millî bilinci yüksek bir tip, diğeri ise özellikle II. Meşrutiyet sonrasında ortaya çıkan yozlaşmış insanların temsilcisi durumundaki aydın tipidir. Bu makalenin konusunu da yazarın hikâyelerindeki kabadayı/külhanbeyi tipleri oluşturur. Değerlendirmeye esas olan tipler yazarın kendisi tarafından alt başlıkla isimlendirilmiş “Zamane Yiğitleri”dir. “Zamane Yiğitleri” başlığı altında ele alınacak iki hikâye vardır: “Cesaret” ve “Düşünme Zamanı”. Ancak Ömer Seyfettin’in hikâyeleri tarandığı zaman kabadayı/külhanbeyi tipini ele aldığı üç hikâye daha tespit edilir. Bunlar “Hâtiften Bir Seda”, “Korkunç Bir Ceza”, “Keramet” adlı hikâyelerdir. Bu makalede sözü edilen beş hikâye üzerine bir değerlendirme yapılacaktır. Ele alınan hikâyelerde yazarın anlattığı tiplerin fiziksel görünüşleri, toplum içinde edindikleri/kaybettikleri itibarları, tavırları, konuşmaları da detaylı denebilecek şekilde ele alınmıştır. Verilen bu bilgilerden hareketle Ömer Seyfettin’in hem hikâyelerine konu edindiği zamanın yakın tanıdığı olduğu ve toplumun her kesimini tanıma fırsatının olduğu hem de hikâyelerinin konularını gerçek hayattan aldığı gibi bir sonuca varılabilir. Ömer Seyfettin bu karakterleri ele alırken gerçeklik unsurunu artıracak şekilde hikâyelerin dilini de değiştirir. Genel olarak İstanbul Türkçesinin hakimiyetindeki hikayelerden dükkanda çalışan Rum asıllı kişilerin, Anadolu’dan göç eden insanların konuşmaları kendi ağız özellikleri dikkate alınarak verilir. Dilin belirgin şekilde farklılaştığı yer ise kabadayı/külhanbeylerinin konuştukları bölümlerde ortaya çıkar. Burada hem sokakta konuşulan dil hem de argo canlı bir şekilde yer alır.

Keywords:

“the Time Of The Seyfettin”
2020
Author:  
Abstract:

Omer Seyfettin is one of the important writers of Turkish literature and history. Despite political and social changes that occur during his life, the Maupassant style is one of the pioneers in the Turkish literature by writing stories based on the story of events that remain in a certain line. The stories of Omer Seyfettin have been subject to many studies, but when it comes to the types in the stories, it is clear that two types are out of the forefront and are studied: one is heroic, courageous, just, a high kind of national consciousness, and the other is especially II. It is a clear type of representative of the corrupt people that appears after legitimacy. The subject of this article also forms the story of the writer's story. The types that are based on the assessment are the subtitles named by the author himself "Temporary Guides". There are two stories to be discussed under the title "Temporary Guides": "Courage" and "Time of Thought". But when the stories of Omer Seyfettin are scaned, three more stories are identified in which the type of craving/craving is dealt with. These are stories called "A Seda from the Hate", "A terrible punishment", "Keramet". We will review the five stories mentioned in this article. The narratives of the writer’s physical appearance, the reputation, attitudes, and speeches they gain/loss in society are also detailed. From this information given, it can be concluded that both the time that Omer Seyfettin was concerned with his stories was familiar and that he had the opportunity to recognize every part of society and that he took the themes of his stories from real life. As we discuss these characters, Omer Seyfettin also changes the language of the stories in a way that will increase the element of reality. In general, from the stories under the domination of the Istanbul Turkish, the speeches of Romans who work in the store, the people who migrated from Anadolu, are given taking into account their own mouth characteristics. The place where the language is clearly differentiated, appears in the chapters of the crater/crater whom they speak. Here both the language spoken in the street and the argo live.

Keywords:

0
2020
Author:  
Citation Owners
Attention!
To view citations of publications, you must access Sobiad from a Member University Network. You can contact the Library and Documentation Department for our institution to become a member of Sobiad.
Off-Campus Access
If you are affiliated with a Sobiad Subscriber organization, you can use Login Panel for external access. You can easily sign up and log in with your corporate e-mail address.
Similar Articles


21. Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Eğitim Bilimleri Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi

Field :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Ulusal

Metrics
Article : 526
Cite : 2.163
© 2015-2024 Sobiad Citation Index