User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 148
 Downloands 21
 Audio Listening 2
Bağımsız Türk Sinemasında Derin Ekoloji Felsefesi: Koca Dünya (2016) Filmi Üzerine Bir İnceleme
2020
Journal:  
SineFilozofi
Author:  
Abstract:

Thales “Her şeyin ana maddesi sudur” diyerek doğa felsefesini başlattıktan sonra iki yüzyıl boyunca doğa felsefesinin amacı; varlığın ana ilkesini bulmak ve var olan her şeyi bu ilkeyle açıklamak olmuştur. Rönesans döneminde ise düşünürler Tanrı’dan bağımsız olarak doğayı tanımlayarak modern bilimin temellerini atmışlardır. Doğayı boyunduruk altına alma arzusu endüstri devrimiyle başlamıştır. Yaşadığımız teknoloji çağında ise göz ardı edilen doğanın bozulmaya başladığı ve ekolojik dengenin sarsıldığı görülmektedir. Yüzyıllardır insanoğlunun şifa bulmak ve huzura kavuşmak için kaçtığı doğa, modernizmin getirileriyle birlikte insanın hakimiyet altına almak istediği bir güce dönüşmüştür. Birçok ekolojik yaklaşımdan biri olan Derin Ekoloji felsefesi insanı doğanın herhangi bir üyesi olarak görerek onu diğer varlıklarla eşit tutan bir konumlandırmaya gitmektedir. Vahşi doğayı merkeze alan bu düşünce biçimi insanı doğayla bütünleşme içinde görür. Sinema ise ekolojik sorunların gündeme getirildiği bir mecra olarak kullanılmaktadır. Doğanın korunmasına yönelik belgeseller haricinde animasyon filmler ve bağımsız sanat filmleri de bu sorunlara yoğunlaşmaktadır. Reha Erdem sinemasındaki doğayla iç içe yaşayan ya da doğaya kaçan insanların, yönetmenin doğaya karşı olan duyarlılığını göstermektedir. Bu çalışma kapsamında Erdem’in kurduğu hayal ve gerçek arasındaki fantastik doğa tasvirleri ekolojik bağlamda ele alınmıştır. Yönetmenin son filmi Koca Dünya (2016) “Derin Ekoloji” paradigması kullanılarak göstergebilimsel analizle irdelenmeye çalışılmıştır. Filmde derin ekoloji ilkeleri baz alınarak insan ve doğa ilişkisini saptamak ve çözümleyebilmek amacıyla, Ferdinand de Saussure'ün göstergebilimin gösterge-gösteren-gösterilen modelinden yararlanılmıştır. Ayrıca Barthes’ın gerçek dünyadaki nesnelerin zihindeki ilk anlamlandırması olan “düz anlam” ve düz anlamın ardında bulunan “yan anlam” kodları kullanılarak filmin anlamlandırmalarına yoğunlaşılmıştır. Sonuç olarak Reha Erdem’in insanın varoluşunu sorguladığı filminde, derin ekoloji felsefesiyle kesişen mesajları olabileceği sonucuna varılmıştır.

Keywords:

The Deep Ecological Philosophy In The Independent Turkish Cinema: The Great World (2016)
2020
Journal:  
SineFilozofi
Author:  
Abstract:

Thales began the philosophy of nature by saying “the main substance of everything is water,” and for two centuries the purpose of the philosophy of nature was to find the main principle of existence and to explain everything that exists with this principle. During the Renaissance, the thinkers set the foundations of modern science by defining nature independently of God. The desire to undermine nature began with the industrial revolution. In the age of technology we live, we see that the ignored nature begins to break down and the ecological balance is stumbling. For centuries, the nature in which man has escaped to find healing and reach peace has become a power that man, along with modernism’s returns, wants to dominate. The Deep Ecology philosophy, one of many ecological approaches, goes to a position that keeps him equal to other beings by seeing man as any member of nature. This way of thinking that focuses the wild nature sees man in integration with nature. The cinema is used as a mecra where ecological problems are presented. In addition to the documentaries aimed at the conservation of nature, animated films and independent art films are also focused on these issues. Reha Erdem shows the sensitivity of the director to the nature of people living in nature or escaping into nature in the cinema. In the context of this study, the fantastic nature images between the imagination and reality that Erdem established were addressed in an ecological context. The director's latest film The Great World (2016) was attempted to get the indicative analysis by using the paradigm of "Deep Ecology". In the film, in order to identify and analyze the relationship between man and nature on the basis of the deep ecological principles, Ferdinand de Saussure’s indicator-gösteren-showed model is used. He also focused on the film’s understanding using the “right meaning” and the “right meaning” codes behind the “right meaning” which Barthes’s first understanding of objects in the real world is in the mind. As a result, in the film in which Reha Erdem questioned the existence of man, it was concluded that there could be messages intersecting with the deep ecological philosophy.

Keywords:

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles






SineFilozofi

Field :   Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 333
Cite : 462
© 2015-2024 Sobiad Citation Index