Bu çalışmada, uluslararası alanyazında Yeni Hollywood (New Hollywood) bağlamında adı sıklıkla anılan, Francis Ford Coppola'nın yönettiği, The Conversation (Konuşma; 1974) adlı film, sanat sineması ve ticari sinema ayrımını bulandıran bir örnek olarak ele alınacaktır. Sanat sineması kendini ticari sinemaya karşı konumlayan bir sinemadır. Bununla beraber tıpkı ticari sinema gibi endüstri ile ilişkilidir. Bu, avangard sinemanın ticari konuma tamamıyla karşı olmasından farklı bir var olma biçimidir. Avangard, endüstri ile bütünleşmek istemez. Sanat sineması ise endüstri içinde kendine has bir kurumsallaşmaya sahiptir. Hollywood sineması klasik döneminin ardından, altmışlardan itibaren sanat sinemasına ait kimi özellikleri kendine mal ederek anlatısal bir değişim rüzgarı yaşamıştır. Bu makalede ticari filmin güçlü olduğu Hollywood'un bünyesinde gerçekleşen bir örnek olarak The Conversation'un sanat sineması uylaşımları ve klasik anlatı uylaşımlarına yaklaşan özellikleri betimlenecektir. Bunun yapılabilmesi için klasik Hollywood sinemasının anlatı yapısı olan klasik anlatının uzlaşımları ve Avrupa kökenli sanat sineması yaklaşımının uzlaşımları göz önünde bulundurularak temel veri alanı olarak film metni incelenmeye çalışılacaktır. Bunun yanı sıra tek başına bir olgu olmayan bu yeni biçemin tarihsel-ekonomik bağlamına değinilecektir. Film anlatısının yönelimine dair yargıyı kesinleştirebilmek için neden-sonuç ilişkisinin gevşemesi, belirsizlik, geciktirim, erken anlatı, kendi üstüne düşünme, kör alan, sesin görüntü ile beraber kurgulanışında eşzamansızlık gibi anlatısal farklılaşmayı ortaya çıkarabilecek uzlaşımlara başvurulmuştur. Filmin ticari sinema ve sanat sinemasını bir araya getiren iyi bir örnek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Field : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Journal Type : Uluslararası
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|