Cemaleddin el-Aksarâyî, Osmanlı Devri kuruluş devri hükümdarlarından I. Murat döneminde Amasya, Konya ve Aksaray gibi Anadolu topraklarında yaşamış âlim ve mutasavvıftır. Soyunun dördüncü kuşaktan Fahreddin er-Razî'ye ulaş¬tığı belirtilen Cemaleddin el-Aksarâyî, Cemâlî nisbesiyle tanınmıştır. Aksaray’daki Zinciriye Medresesinde hocalık yapmış ve Aksaray’da vefat etmiş önemli bir âlimdir. Tefsir, başta olmak üzere hadis, fıkıh, ahlak, tıp, dilbilim gibi çeşitli alanlara ait Arapça, Farsça ve Türkçe eserler yazmıştır. Aksarâyî’nin farklı alanlarda ve dillerde eserler kaleme alması kendisinin çok yönlü bir âlim olduğunu göstermesinin yanı sıra 14. asırdaki ilmi birikime ışık tutması bakımından da önemlidir. Cemaleddin el-Aksarâyî’nin hadise dair el-Es’ile ve’l-Ecvibe olarak şöhret bulmuş Şerhu Müşkilâti’l-Kur’ani’l-Kerim ve Şerhu Müşkilâti Ehâdîsi Rabbi’l-Âlemîn adlı bir eseri bulunmaktadır. Eserin mukaddimesinde belirtildiğine göre Cemaleddin el-Aksarâyî, el-Es’ile ve’l-Ecvibe’yi, Amasya Emiri Kutlu Şah’ın oğlu Şemsüddin Ahmed el-Hac Şadgeldi Paşa için ve onun işaretiyle bölge halkını da dikkate alarak Farsça yazmıştır. Eserin Amasya’da kaleme alındığı bilinmekle birlikte yazım zamanı konusunda net bir tarih vermek mümkün değildir. Eser, el-Es’ile ve’l-Ecvibe Tefsir ve Hadis İlmine Dair Sorular ve Cevaplar ismiyle Necattin Hanay ve Mehterhan Furkani tarafından Türkçeye çevrilmiştir. Bu çalışmada Cemaleddin el-Aksarâyî’nin, el-Es’ile ve’l-Ecvibe adlı eseri ekseninde eserin içeriği, Aksarâyî’nin meselelere yaklaşım metodu ve eserdeki hadislerin sıhhat durumu incelenecektir.
Cemaleddin al-Aksarâyî, the Ottoman Revolution establishment period rulers of I. Murat during the period of Amasya, Konya and Aksaray are the worshippers and mutasavvıft who lived in the Anatolian territory. Thus, the fourth generation of the tribe, from the fourth generation of the tribe to the fourth generation of the tribe to the fourth generation of the tribe to the fourth generation of the tribe to the fourth generation of the tribe to the fourth generation of the tribe to the fourth generation of the tribe to the fourth generation of the tribe. He was the one who died in the covenant, and he was the one who died in the covenant. He has written Arabic, Persian and Turkish works of various fields, including hadith, fights, ethics, medicine, linguistics. It is also important that Aksarî’s work in different fields and languages is shown to be a diverse scientist, as well as to keep light on the accumulation of knowledge in the 14th century. The Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an. As stated in the summary of the work, Cemaleddin al-Aksarâyî, el-Es'ile and el-Ecvibe, the son of the Emiri Kutlu Shah of Amasya, Shemsuddin Ahmed al-Hac Shadgeldi, was written in Persian, taking into account the people of the region and his sign. It is not possible to give a clear date on the time of writing, though it is not possible to give a clear date on the time of writing. The work was translated into Turkish by Necattin Hanay and Mehterhan Furkani, with the name of Questions and Answers to the El-Esile and El-Ecvibe Tefsir and Hadis Ilmine. In this study, the contents of the work in the work axis of Cemaleddin el-Aksarâyî, el-Esile and el-Ecvibe will be examined, the approach method of Aksarâyî to the issues and the health of the hadiths in the work.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|