Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 23
 İndirme 6
Ali Haydar Efendi’nin Mecelle-i Ahkâm-ı Adliyye’ye Yönelttiği Tenkitler
2021
Dergi:  
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

İslam hukukuna dayalı kanunlaştırmanın ilk örneği olan Mecelle-i Ahkâm-ı Adliyye, hazırlanış şekli ve içeriği itibariyle farklı açılardan eleştiriye konu olmuştur. Kazuistik yöntemin izlenmesi, Hanefi mezhebiyle sınırlı kalınması ve bu nedenle bazı meselelerdeki düzenlemelerin dönemin ihtiyaçlarını karşılayacak nitelikte olmaması, medeni kanun içeriğine uygun olmayan eksik ve fazlalıkların bulunması başlıca tenkit sebepleridir. Mecelle şârihi Ali Haydar Efendi de Mecelle’yi farklı açılardan eleştirmiştir. Bu çalışmada, Ali Haydar Efendi’nin Mecelle’ye yönelik tenkitlerini tespit, tasvir ve tasnif etmek amaçlanmış, -bazı istisnalar dışında- şârihin eleştirilerine yönelik bir değerlendirme yapılmamıştır. Mecelle’nin en kapsamlı ve meşhur şerhi olan Dürerü’l-hukkâm müellifi Ali Haydar Efendi, Mecelle’yi hem kanun tekniği hem de içerik açısından tenkit etmiş, eleştirilerini gerekçelendirmiş, eleştirdiği hususlara ilişkin alternatif öneriler de getirmiştir. Ali Haydar Efendi, bir maddeyi genellikle tek sebeple eleştirmiş olmakla birlikte bazı maddeleri birden fazla açıdan tenkit etmiştir. Makalede Ali Haydar Efendi’nin Mecelle maddelerine yönelttiği eleştirilerin her biri ayrı başlık altında, birden fazla açıdan tenkit edilen maddeler de müstakil bir başlık altında ele alınmış ve mümkün olduğunca örneklendirilmiştir. Ali Haydar Efendi’nin kanun tekniği açısından Mecelle’ye yönelttiği tenkitler şunlardır: Maddelerin ifadesinin yanlış hüküm çıkarmaya müsait olması; genel nitelikli olmaması; kavramların yerinde kullanılmaması; gerek kavramların gerekse maddelerin birbirleriyle ve fıkıh kitaplarıyla uyumlu olmaması; maddelerde birtakım eksik, gereksiz veya hatalı ifadelerin olması; ifadelerdeki kayıtların yerinde olmaması. İçerik itibariyle yapılan eleştiriler arasında ilk olarak maddenin içerdiği hükmün fıkıh kitaplarındaki hükme veya mezhep görüşüne aykırı olması zikredilmelidir. İçerik açısından yöneltilen tenkitlerin bir kısmı ise Mecelle hazırlanırken yapılan tercihlerle ilgilidir. Bu kapsamda tercih edilen bazı görüşlerin dönemin ihtiyaçlarına veya mezhepteki râcih görüşe uygun olmaması, yer yer tercihler arasında çelişkiye düşülmesi ve bazı ihtilaflı meselelerde tercih yapılmaması eleştiri konusu edilmiştir. Zamanın gereklerine uygun olmayan hükümlerin varlığı ve asıl- fer uyumsuzluğu da bir diğer tenkit nedenidir. Bu tür yöndeki tenkitlerde genellikle kanun içeriğinin çeşitli açılardan mezhep kitaplarına uygunluğu ortaya konulmaya çalışılmış, uygun olmayan yönler eleştirilmiştir. Ancak Ali Haydar Efendi, bunun yanında kanun metninin mezhep hükümlerine uygun olmakla birlikte zamanın ihtiyaçlarını karşılamaması sebebiyle farklı mezheplerin hükümlerinden istifadeyle hazırlanması gereğine de işaret etmiştir. Ali Haydar Efendi, Mecelle’yi, bazı konuların eksik bırakılmış olması veya yeterince düzenlenmemesi bakımından da eleştirmiş, Mecelle’de yer alması gerektiği halde ele alınmayan karz akdi ve hayvanlara yönelik suçlara dair hükümlere yer vermiştir. Ancak yine Mecelle’de ele alınması gerektiği halde ele alınmayan sarf ve ribâ konularına hiç değinmemiştir. Lukata, hacr gibi konuları ele alan maddelerde de bu konulara dair bazı şartlara yer verilmemesi sebebiyle eksiklik olduğunu belirtmiştir. Ali Haydar Efendi, Mecelle’yi, maddelerin içerdiği hükümler arasındaki tenâkuz; maddeler arasında dil, üslûp ve terminoloji birliği sağlanamaması; hem maddeler arası hem de madde içerisinde gereksiz tekrarlara düşülmesi yönünden de eleştirmektedir. Mecelle’nin kazuistik metotla hazırlanması sebebiyle yapılan tekrarlara dair herhangi bir eleştiri yöneltmeyen Ali Haydar Efendi, bunun dışındaki tekrarları gerekçelendirmiş veya eleştirmiş, bu tür tekrarlara düşmemek için öneriler sunmuştur. Ayrıca ona göre Mecelle’de bilinçli tekrarlar da vardır. Ayrıca o, bunların yanında Mecelle’yi başlık içerik uyumsuzluğu, benzer konuların farklı fasıl/madde/fıkralarda düzenlenmesi veya farklı konuların aynı fasıl/madde/fıkrada ele alınması gibi sistematik kusurla nedeniyle de eleştirmiştir. Ali Haydar Efendi’nin Mecelle’ye yönelttiği bir diğer eleştiri de tanımlarla ilgilidir. O, yapılan tanımları; efrâdını câmî, ağyârını mâni olmamak ve devir gibi tanım tekniği açısından eleştirdiği gibi kapsamlı olmamak, Mecelle’de yapılan diğer tanımlarda takip edilen usûle aykırılık ve fıkıh kitaplarında yer almamak gerekçesiyle de tenkit etmiştir.

Anahtar Kelimeler:

Ali Haydar Efendi's Mecelle-i Ahkâm'i To Judgment
2021
Yazar:  
Özet:

The first example of the legislation based on Islamic law, Mecelle-i Ahkâm, was the subject of criticism from different points of view, according to the form and content of the preparation. The follow-up of the Kazuistic method, its limitation to the Hanefi discipline and therefore the regulations in some matters are not in the capacity to meet the needs of the period, the existence of deficiencies and excesses that are not in accordance with the contents of the civil law is the main reason for the existence of excesses. The Mecelle sharihi Ali Haydar Efendi also criticized Mecelle from different points of view. In this study, there was no assessment of the criticism of Ali Haydar Efendi, which was intended to identify, describe and classify his tents to the Mecelle, -except for some exceptions - to the criticism of the sharia. The most comprehensive and famous charity of Mecelle, Dürerü’l-hukkâm Mülali Ali Haydar Efendi, has acclaimed Mecelle from the point of view of both law and content, justified his criticism, and brought alternative suggestions on the issues he criticized. Ali Haydar Efendi has often criticized a matter for a single reason, but some matter has been reviewed in several ways. In the article, all the criticisms addressed by Ali Haydar Efendi to the Mecelle subjects are subject to a separate title, and the subjects referred to in multiple aspects are also addressed under a particular title and as exemplary as possible. In terms of the law technique, Ali Haydar Efendi addresses Mecelle the following: that the expression of the subjects is available to make wrong judgment; that it is not general; that the concepts are not used in place; that the subjects are not compatible with each other and with the fictional books; that there are a number of missing, unnecessary or wrong expression in the subjects; that the records in the expression are not in place. It is important to note that, among the criticisms made in terms of content, first the judgment contained in the article is contrary to the judgment or the religious opinion in the fictional books. Some of them are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones who are the ones. Some of the preferred opinions in this scope were criticized that they were not in accordance with the needs of the period or the preferred opinions in the discipline, that the place place preferences were contradicted and that some controversial matters were not preferred. The existence of provisions that are not in accordance with the requirements of the time and the original incompatibility is also another reason for the tenk. In such a direction, subjects are often criticized by the unsuitable aspects that have been tried to reveal the conformity of the contents of the law to the religious books from various points of view. But Ali Haydar Efendi, in addition, pointed out that the text of the law is in accordance with the disciplinary provisions, but because it does not meet the needs of time, the different disciplines must be prepared with the provisions of the law. Ali Haydar Efendi has criticized Mecelle because some issues are missing or not sufficiently organized, and has placed the ruling on crimes against animals and carbs that should not be dealt with in Mecelle. But he has not yet been discussed in Mecelle, but he has not been discussed in the matter of sarf and ribas. Lukata pointed out that in the subjects that deal with the topics such as hacker, there is also a lack of conditions for these subjects. Ali Haydar Efendi criticizes Mecelle for the discontinuity between the provisions of the materials; for the failure to provide a language, language, and terminology union between the materials; for the failure to repeat both the materials and the materials. Ali Haydar Efendi, who did not criticize any repetitions due to the preparation of Mecelle by the casuistic method, justified or criticized other repetitions, has made suggestions to avoid such repetitions. He also said that there are conscious repetitions in Mecelle. In addition, he also criticized Mecelle because of its systemic defects, such as the incompatibility of the title content, the arrangement of similar subjects in different phases/subjects/subjects or the dealing with different subjects in the same phases/subjects/subjects. Another criticism that Ali Haydar Efendi addressed to Mecelle is also related to definitions. He has made the definitions; his efrad is camî, his brother is non-manî, and he is not as comprehensive as he criticizes from the point of view of the definition technique as devir, and the other definitions in Mecelle are followed by the procedure of contradiction and not included in the books of fûh.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.205
Atıf : 2.516
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini