Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 28
 İndirme 3
Endülüs Şiirinde Peygamber Methiyeleri
2022
Dergi:  
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

Hz. Muhammed’i (s.a.s.) konu alan ilk methiyeler, henüz o hayattayken ortaya çıkmıştır. Ḥassān b. S̠ābit (öl. 60/680 [?]), Abdullah b. Revāḥa (öl. 8/629) ve Kaʿb b. Mālik (öl. 50/670) gibi dönemin önemli Müslüman şairleri, Hz. Peygamber’i methetmiş ve gelecek kuşaklara mensup şairlere ilham vermişlerdir. Sonraki asırlarda ortaya çıkan gelişmelere bağlı olarak Peygamber’e karşı şevkli duyguları dile getirmek, onu ve Risâlet’ini savunmak için söylenen şiirlerin sayısında büyük bir artış olmuştur. Bu türün en çok artış gösterdiği yerlerin başında Endülüs gelmektedir. Endülüs’te Peygamber övgüsünün ilk örnekleri Mulūku’ṭ-Ṭavāif (1031-1090) döneminde ortaya çıkmıştır. 5./11. asrın sonlarına kadar zühdiye, mersiye ve istiṣrāḫ (feryat) şiirlerinin içerisinde işlenen Peygamber methiyeleri tasavvufî düşüncenin de edebiyat çevrelerine nüfuz etmesiyle sürekli artan örnekler sayesinde el-Medāiḥu’n-Nebeviyye/Nebeviyyāt adıyla ifade edilen müstakil bir tür haline gelmiştir. Endülüs’te Peygamber övgülerinin dönüm noktası Doğu’da olduğu gibi 7./13. asra denk gelen Muvaḥḥidler dönemidir (1147-1238). İlk olarak 4./10. yüzyılda Fāṭımīler tarafından siyâsî yönetimlerine meşruiyet kazandırmak için başlatılan ve Kuzey Afrika’da her yıl Rabîulevvel ayının on ikisinde düzenlenen mevlit kutlamaları, Muvaḥḥidler döneminin sonlarında Endülüs’e intikal etmiş ve zamanla Endülüs’teki en büyük resmî ve dînî bayramlardan biri haline gelmiştir. Her yıl Endülüs’ün dört bir yanında kutlanan mevlid bayramı ve kutlamalar münasebetiyle okunan yüksek nitelikli şiirlere ödüllerin verilmesi bu alandaki edebî zenginliğe büyük katkı sağlamıştır. Peygamber övgülerinde Ebū Zeyd el-Fāzāzī (öl. 627/ 1230), İbnu’l-Cennān el-Enṣārī (öl. 650/1252), İbn Cābir (öl. 780/1378) ve İbn Zumrek (öl. 797/1395) gibi birbirinden yetenekli şairler ortaya çıkmıştır. Muvaḥḥidler döneminin en seçkin nebevî medih şairlerinden biri olan Ebū Zeyd el-Fāzāzī’nin, Iraklı şair Yaḥyā eṣ-Ṣarṣarī (öl. 656/1258) ve Mısırlı şair Būṣīrī’den (öl. 695/1296) önce Peygamber övgülerinin Endülüs’te yayılmasına öncülük ettiği söylenir. Alfabetik sıraya göre yazdığı ve tamamını peygamber övgülerine tahsis ettiği el-Vesāilu’l-muteḳabbele adında bir divanı bulunmaktadır. Hz. Peygamber hakkında söylediği methiyelerin ünü Kuzey Afrika’ya kadar yayılmış, bayramlarda ve özel günlerde kasidelerinin okunması bir gelenek haline gelmiştir. Muvaḥḥidler devletinin görkemli günlerine ve çöküşüne tanıklık eden İbnu’l-Cennān da, nebevî medih kasidelerinin çokluğu ve kalitesinden dolayı Peygamber şairi Ḥassān b. S̠ābit’e denk tutularak Şāʿiru’l-medīḥi’n-Nebī olarak anılmıştır. İbn Cābir el-Endelusī ise bedīʿiyye türü kasidelerin mucidi Ṣafiyyuddīn el-Ḥillī’nin (ö. 749/1348) ardından bu alanda ikinci kasideyi yazarak Endülüs’te bedīʿiyyāt türü kasidelerin öncüsü olmuştur. Muvaḥḥidler devletinin sonu ile birlikte çöküş sürecine giren Endülüs’te siyâsî istikrarsızlığın nebevî medih şiirlerine etkisi açıktır. Birçok şaire göre Endülüs’te Müslümanların içine düştüğü bu kötü durumdan kurtuluş, yeniden Hz. Peygamber’in sünnetlerine yapışmakla mümkündür. Muhtemelen bu düşüncenin bir yansıması olarak 7./13. asırdan itibaren pek çok şair kasidelerini Hz. Peygamber ve sünnetini anlatmaya tahsis etmiştir. Şiirlerinde Hz. Peygamber’i bütün ayrıntılarıyla anlatan şairler, onu methetme sayesinde içine düştükleri sıkıntı/hastalıklardan kurtulmayı ve cennette yüce makamlara ulaşmayı umarlar. Hz. Peygamber’in fizîkî özelliklerine de değinen şairler, onun mütebessim simasını ekseriyetle parlak bir güneşe ve dolunaya benzetirler. Hitabet gücü bakımından ise akıcı bir dile sahip olduğunu ve asla kötü söz söylemediğini belirtirler. Hz. Peygamber’i hoşgörü, adalet ve cesaret gibi ahlâkî erdemlerle öven Endülüslü şairler, sağanak yağmuru andıran ihsanlarının çokluğundan dolayı mahlûkatta ondan daha merhametli ve cömert birinin olmadığını ifade ederler. Endülüslü nebevî medih şairleri kaside yapısı bakımından Arap şiirinin geleneksel formlarına bağlıdırlar. Kasidelerin giriş bölümlerinde umumiyetle Hz. Peygamber’e ve kutsal mekânlara duydukları özlemi dile getirirler. Ana tema çoğunlukla, Hz. Peygamber ve onun üstün meziyetleri olup genellikle methiyelerini Hz. Peygamber’e salâtüselâm ile bitirirler. Birkaç sûfî şair hariç şiirlerinde sade ve anlaşılır bir dil kullandıkları söylenebilir. Şiirlerinin ilham kaynağı Kur’ân ve hadislerdir. Endülüslü şairler şiirlerinde kaside yapısını bozmadan bedî sanatlarını kullanmışlardır. Şiirdeki müzikaliteyi ise cinâs sanatının yanı sıra, aruz vezni ve kafiye düzeni ile sağlamışlar, bazen de bunu tekrar yoluyla desteklemişlerdir. İbnu’l-Cennān’ın kasidelerinde tekrarın her türlüsünü görmek mümkündür. Bu çalışmada, Hz. Peygamber’in Endülüs’teki yeri ve ona duyulan muhabbetin bir yansıması olan methiyeler incelenecektir. Ayrıca Endülüs’teki Hz. Peygamber tasavvuru dönemin siyâsî, sosyal ve kültürel çerçevesi içerisinde anlamlandırılmaya çalışılacaktır.

Anahtar Kelimeler:

The Poetry Of The Prophet
2022
Yazar:  
Özet:

by Hz. by Muhammad (s.a.s.) The first phenomena that came up on the subject came out when he was alive. Ḥassān b. Sābit It is 60/680 [?Abdu’l-Abdu’l-Abdu’l-Abdu’l-Abdu’l 8/629) and Kaʿb b. Mālik (dead. 50/670 The most important Muslim poets of the time, Hz. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) was the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). Depending on the developments that occurred in the following centuries, expressing loving feelings against the Prophet has been a great increase in the number of poems said to defend him and his Messiah. This is the first place where this species is most expanding. The first examples of the praise of the Prophet appeared in the period of Mulūku'ṭ-avāif (1031-1090). 5 / 11 In the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). The endpoint of the praise of the Prophet in Endulus is the same as in the East 7/13. It is the period of Muvaḥidras (1147-1238). First of all 4/10. The present celebrations, initiated by the Fāṭimīler in the century to legitimate their political governments and held every year in North Africa on the twelve of the month of Rabîulevvel, in the end of the Muvaḥidler period in the end of Endulus and with time became one of the greatest official and religious holidays in Endulus. The awarding of awards to high-quality poems read in the context of the festivals and celebrations that are celebrated all over the end of the year has made a great contribution to the literary wealth in this area. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: 627/ 1230), Ibn al-Cennān el-Enṣārī (dead. 650/1252), Ibn Cābir (dead. 780/1378) and Ibn Zumrek (dead. 797/1395) has been presented with talented poets. One of the most distinguished Nebevie medih poets of the Muwaḥid Period, Ebū Zeyd el-Fāzāzī, Iraqi poet Yaḥyā eṣ-Sharṣarī (dead. 656/1258) and the Egyptian poet Būṣīrī (dead. 695/1296) is said before that the praise of the Prophet led to the spread in Endulus. There is a divan called el-Vesāilu'l-muteḳabbele, which he writes according to the alphabetical order and all is allocated to the praise of the prophet. by Hz. The reputation of the texts he spoke about the Prophet has spread to northern Africa, and the reading of the texts on holidays and special days has become a tradition. Ibn al-Cennān, who witnessed the glorious days and fall of the state of Muwaḥid, was also referred to as Şāʿiru'l-medīḥi'n-Nebī due to the abundance and quality of the Nebevî medih casides, equal to the Prophet Poet Ḥassān b. Sābit. In the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) is the Prophet (peace of Allah be upon him). 749/1348) then, in this area, the second case was written and the predecessor of the bedīʿiyyāt-type case in Endulus. The influence of political instability in Endulus, which enters the process of collapse with the end of the Muvaḥid State, is clear to the poems of the Medhi. A lot of Muslims have been removed from this evil situation in Endulus, once again. It is possible to adhere to the Prophet's Sunsets. Per this is a reflection of the 7/13. From the beginning of the century, many poets have been cast. The Prophet and the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). in the poems. The poet who tells the Prophet with all the details hopes to get rid of the trouble/sickness they have caught through his metheting and reach the highest authorities in heaven. by Hz. The poets referring to the physical characteristics of the Prophet, resembling his sympathy to a bright sun and fullness. In terms of the power of the speaker, they indicate that they have a smooth language and never say bad words. by Hz. The Poets who praise the Prophet with moral virtues such as tolerance, justice and courage, because of the abundance of their blessings that resemble the rain, they say that there is no one more mercyful and generous in the creature than that. Indulslis Nebevî medih poets depend on the traditional forms of Arab poetry in terms of the cathedral structure. In the entrance section of the HZ. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). The main theme is mostly Hz. The Prophet and His Supreme Messengers are often the Messengers of the Holy Quran. The Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) is the Prophet (peace and blessings). Except for a few poets, it can be said that they use a simple and understandable language in their poems. The source of his poems is the Qur’an and the Hades. The poets used their poems without distorting their structure. The music in the poetry, in addition to the art of the cinas, was provided with the arise of the wheat and the layout of the caffeine, and sometimes it was supported by the way again. It is possible to see every kind of repetition in the castles of Ibn al-Cennān. In this work, Hz. The messenger’s place in Endulus and a reflection of the conversation he heard will be examined. And in the HZ. The Prophet's design will be attempted to be understood within the political, social and cultural framework of the period.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler






Cumhuriyet İlahiyat Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.205
Atıf : 2.516
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini