Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 213
 İndirme 39
Tefsîrü’l-ḳurʾâni’l-ʿazîm’de İbn Kesîr’in Hadis Şerh Metodu ve Metin Tenkidi
2020
Dergi:  
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

Ebü’l-Fidâ’ İmâdüddîn İbn Kesîr, (öl. 774/1373), hicrî 8. asırda yaşamış büyük bir tarihçi, müfessir, muhaddis ve Şâfiî fakihidir. İbn Kesîr’in, Tefsîrü’l-Ḳurʾâni’l-ʿazîm isimli eseri bir tefsir olmasının yanı sıra, içerdiği zengin hadis muhtevası ve hadislerin isnad ve metin yönünden değerlendirilmesi sebebiyle de istifadeye açıktır. İbn Kesîr hadis ve tarih sahalarındaki yetkinliği sayesinde tefsirinde hadisleri dikkatli bir tahlilden geçirmiştir ve isnad veya metin açısından belirtilmesi gerekli hususları zikretmiştir. Bu makalede, İbn Kesîr’in tefsirinde hadis metinlerinin tahlilleri ve tenkitleri incelenmiştir. Hadis metninin manasını tespite yönelik tahliller kapsamında, bilinmeyen kelimelerin izahı, bâb başlıklarından istifade, ilgili hadislerin bir bütün olarak değerlendirilmesi, geçmiş âlimlerin izahları ve İbn Kesîr’in orijinal yorum ve tespitleri gibi konular yer almaktadır. Metin tenkitleri kapsamında ise, nekâret kavramıyla yapılan genel tenkitler, Kur’ân-ı Kerîm’e, sahîh sünnete, akla, tarihî verilere aykırılık gibi daha özel tenkitler, teâruz halindeki hadislere getirilen çözümler gibi konular yer almaktadır. Çalışmada bir yandan Tefsîrü’l-Ḳurʾâni’l-ʿazîm’in bir hadis şerhi olarak değerini ve özgünlüğünü ortaya koymak, diğer yandan hadisçilerin gerek belli kriterleri, gerekse nekâret kavramını kullanarak yaptıkları metin tenkidi faaliyetlerine dikkat çekmek amaçlanmıştır. Özet: Hicrî 8. asırda yaşamış olan İbn Kesîr (öl. 774/1373) hadis, tarih, tefsir ve fıkıh sahalarında yetkin bir âlimdir. Bu makalede İbn Kesîr gibi hadis ve tarih sahalarında otorite bir şahsiyetin, Tefsîrü’l-Ḳurʾâni’l-ʿazîm isimli eserinde hadislere uyguladığı metin tenkit ve tahlilleri araştırma konusu edilmiştir. Bu eserin yapısı ve sistematiği, bu esere klasik bir hadis şerhi görünümü vermese de içerdiği zengin hadis muhtevası ve bu muhtevanın bir hadis şerhinde olduğu gibi isnad ve metin açılarından ustaca tahlil edilmesi, bu esere tefsir kimliğinin yanında, bir hadis şerhi kimliği de kazandırmaktadır. İbn Kesîr’in tefsiri, içerdiği bu hadis şerh metodu ve tenkidi yönleriyle diğer tefsirler arasında da temayüz etmektedir. Zira diğer pek çok tefsirlerinde görüldüğü gibi hadisleri olduğu gibi vermekle yetinmemiş, bu hadislerle alakalı bilinmesi gerekli önemli hususları bildirmiş, hatta çoğu zaman orijinal tespitlerde de bulunmuştur. Nitekim bir hadisle alakalı diğer meşhur hadis şerhlerinde bulunmayan önemli bazı tespitleri İbn Kesîr verebilmektedir. Bazı büyük hadis âlimlerinin başka tarikleri olmadığını zannettikleri hadislerin başka tarikleri olduğunu göstererek bu hafızları tashih etmiştir. Bütün bu yönleriyle Tefsîrü’l-Ḳurʾâni’l-ʿazîm, tefsir okuyucuları için olduğu kadar, hadisçiler için de, gerek zengin hadis muhtevası, gerek hadis usulünün maharetle tatbiki, gerekse hadis şerhçiliği açısından müstağni kalınamayacak bir kıymeti hâizdir. İbn Kesîr’in tefsiri içerdiği çok zengin hadis muhtevasıyla aynı zamanda önemli bir hadis kaynağıdır. Kitabın sonunda yer alan hadis fihristine göre kitapta sekiz binin üzerinde hadis bulunmaktadır ki bu da Sahîh-i Buhârî’ye yakın bir muhteva anlamına gelmektedir. Tefsîrü’l-Ḳurʾâni’l-ʿazîm üzerine yapılan çalışmalara bakılarak, tefsir açısından pek çok çalışmaya konu olduğu, ancak aynı ilgiyi hadis açısından yeterli seviyede görmediği söylenebilir. Çalışmada bir yandan Tefsîrü’l-Ḳurʾâni’l-ʿazîm’in bir hadis şerhi olarak değerini ve özgünlüğünü ortaya koymak, diğer yandan hadisçilerin gerek belli kriterleri, gerekse münker kavramını kullanarak yaptıkları metin tenkidi faaliyetlerine dikkat çekmek amaçlanmıştır. Çalışmamızda İbn Kesîr’in tefsirinde hadis metinlerini tenkit ve tahlilleri çeşitli başlıklar altında incelenmiştir. Hadis metinlerinin doğru anlaşılması kadar hadis metinlerinde yer alabilen muhtemel hataların tespiti de büyük önem arz etmektedir. Bu amaçla Kur’ân-ı Kerîm’e, sahih sünnete, akla, tarihî bilgilere aykırılık gibi metin tenkidi esasları ve prensipleri sahâbe döneminden itibaren kullanılagelmiştir. İbn Kesîr, tefsirinde hadislere bu metin tenkidi esasları çerçevesinde yaklaşmış, mezkûr hususlara aykırı olan hadislerin metinlerindeki hatalara işaret etmiştir. İbn Kesîr, çoğu kez de, hadis metinlerinde yer alan ve İslam’ın asıllarına uygun düşmeyen, yadırgadığı, uygun görmediği hususları ve noktaları, münker olarak niteleyerek daha genel bir şekilde tenkit etmiştir. Bu kavramları isnad ve metin için ayrı ayrı ve açıkça kullanmıştır. Asılsız bilgilere karşı her zaman okuyucuyu uyarmıştır. Son olarak, hadis tariklerinin mukayesesi sonucu belirlenebilen durumlara da mutlaka işaret etmiştir. Metin tahlilleri, hadis metninin doğru anlaşılmasına yönelik gayretler olup hadisin delâleti bu şekilde daha net ortaya çıkmaktadır. Hadisteki garip kelimelerin izahı, bir konu ile ilgili tüm hadislerin bir bütün olarak sunulması ve değerlendirilmesi, bir hadisin anlaşılmasında diğer bir hadisten istifade edilmesi, geçmiş muhaddislerin görüşlerinin nakli, bunun yanında hadisle ilgili orijinal yorumların yapılması, metindeki müphem şahısların tespiti, hadisin manasını doğru tespit için bâb başlığıyla ilgisinin kurulması, farklı hadislerden doğan fıkhî ihtilafların izahı, özellikle tarihî rivayetlerde rivayetlerin birleştirilerek ortak bir siyakta toplanmaları gibi çabalar hadislerin manasının daha iyi anlaşılmasına katkıda bulunurlar. İbn Kesîr’in bu tarz metin tahlillerini nasıl başarıyla uyguladığı tefsirinden seçilen örnek hadis metinleri üzerinden net bir şekilde görülebilmektedir. Çalışmamız sonucunda önemli olduğunu düşündüğümüz iki noktaya dikkat çekilmiştir. İlki, Kur’ân-ı Kerîm tefsirleri arasında hadis muhteva ve tahlilleri açısından Tefsîrü’l-Ḳurʾâni’l-ʿazîm’in müstesna konumudur. Tefsir tarihinde öne çıkan meşhur tefsirlerle mukayese edildiğinde, bahsi geçen açıdan İbn Kesîr’in tefsiri rahatlıkla temâyüz etmektedir. Hadisin Kur’ân-ı Kerîm tefsirinde önemi ve vazgeçilmezliği düşünüldüğünde hadis malzemesinin okuyucuya sunulmasında sübut açısından belli bir filtreden geçirilmesi, delâlet açısından da belli seviyede vuzuha kavuşturulması önem arz etmektedir. Sık kullanılan meşhur tefsirlerde âyetlerin izahında başvurulan hadislerin nispeten sınırlı sayıda olması, bazen bu hadislerin gerekli tahriç ve sıhhat bilgilerinin bile verilmemesinin yanında, Tefsîrü’l-Ḳurʾâni’l-ʿazîm’de, gerek isnad gerekse metin yönlerinden, okuyucuya sunulan malumatın zenginliği öncelikle âyet-i kerîmelerin anlaşılmasında önemli katkı sağlamakta, ayrıca okuyucuya ciddi bir hadis kültürü ve nosyonu da kazandırmaktadır. Önemli olduğunu düşündüğümüz ikinci nokta ise Tefsîrü’l-Ḳurʾâni’l-ʿazîm’de görülen metin tenkidi çabalarının hadisçilerin isnad tenkidi yanında, metin tenkidini ihmal ettikleri yönündeki kanaati tashih açısından önemli bir veri sağlamasıdır. Zira çalışmada Sahîhayn’da yer alan bazı hadislerin dahi metin tenkidine konu olduğu ve bazı kısımlarının hatalı olduğunun tespit edildiği görülmüştür. Bu açıdan, çalışmamızın hadisçilerin metin tenkidi gayretlerine ışık tutan, son dönemde yazılmış çalışmalara da bir katkı niteliği taşıdığı değerlendirilmektedir. Bu kapsamda, metin tenkidi kriterleri arasında “hadisin iç tutarlılığına aykırılık” gibi pek dile getirilmeyen bir kriteri kullanması da önemli görülmektedir. Ayrıca, Münker kavramı ve bu kavramın muhaddislerce metin tenkidinde kullanıldığı tezinin, araştırmacıların dikkatini çeken bir konu olduğu ve İbn Kesîr’in tefsirindeki kullanımın da bu teze katkıda bulunan veriler içerdiğine, makalede işaret edilmiştir.

Anahtar Kelimeler:

In The Qur’an, The Qur’an Is The Qur’an, The Qur’an, The Qur’an, The Qur’an, The Qur’an, The Qur’an, and The Qur’an.
2020
Yazar:  
Özet:

And he is the one who gives righteousness. 774/1373) is a great historian, inspector, muhaddis and Shafiî fakih who lived in the 8th century. In addition to the fact that the name of Ibn Qayyim is the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name of the name. In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: “The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: “The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: In this article, the interpretation of Ibn Qasar has been examined by the judgments of the hadiths and the testimony. In the framework of the assessments aimed at identifying the meaning of the Hadis text, such as the explanation of the unknown words, the assumption of the headlines, the assessment of the related hadits as a whole, the explanations of the past allies and the original comments and findings of Ibn Kessir are included. In the words of the Holy Prophet (peace be upon him), the Holy Prophet (peace be upon him), the Holy Prophet (peace be upon him), the Holy Prophet (peace be upon him), the Holy Prophet (peace be upon him), the Holy Prophet (peace be upon him), the Holy Prophet (peace be upon him), the Holy Prophet (peace be upon him), the Holy Prophet (peace be upon him) and the Holy Prophet (peace be upon him). In the study, on the one hand, it is intended to reveal the value and originality of the Tefsîr’l-urî’l-azîm as a hadith, on the other hand, the hadithists need certain criteria, if necessary, to draw attention to the text-tinking activities they do using the notion of necâret. The eighth is the eighth, the eighth is the eighth, the eighth is the eighth. 774/1373) Hadith, history, interpretation and fiction are a powerful al-Mahdi. In this article, such as Ibn Qassir and the history fields of the authority of a personality, the text applied to the hadiths in the work called Tefsir’l-urâî’l-ʿazîm was subject to research and assessments. The structure and systematism of this work, the rich hadith that does not give this work a classic hadith sheriff appearance, and the skillful evaluation of this hadith from the sights of the hadith sheriff, as is in a hadith sheriff, this work, in addition to the identity of the interpretation, also gives a hadith sheriff identity. The word of Ibn Qassir, which contains this hadith, is the method of honour and the direction of tenkidi and the other interpretations are also discussed. As many other interpretations have not been sufficient to give the hadits as they are, they have the important aspects necessary to know about these hadits, and often have also been found in the original findings. In fact, some of the important findings that are not found in other famous hadiths related to a hadith can be given by Ibn Kesir. Some of the great hadith allies showed that the hadiths of the other hadiths that they thought were no other hadiths, and that these hadiths of the other hadiths that they thought were no other. In all these aspects, the Tefsîr’l-îr’l-âzîm, as for the tefsîr readers, as for the hadiths, as for the rich hadiths, as for the hadiths, as for the hadiths, as for the hadiths, as for the hadiths, as for the hadiths, as for the hadiths, as for the hadiths, as for the hadiths, as for the hadiths. It is also an important source of hadith with the very rich hadith that Ibn Qasar’s interpretation contains. The Book of the Holy Spirit is a book of eight thousand verses, and it is a book of eight thousand verses, and it is a book of eight thousand verses. In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, “There is a lot of things to do with the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) but there is no such thing as the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him).” In the study, on the one hand, it is intended to reveal the value and originality of the Tefsîr’l-urî’l-azîm as a hadith sheriff, on the other hand, the hadithists need certain criteria, if necessary the münker concept, to draw attention to the text-tinking activities they do using. In our work, the interpretation of Ibn Kessir has been examined by the hadith texts and the evaluations under various titles. The discovery of possible errors in the hadith texts as well as the correct understanding of the hadith texts is of great importance. For this purpose, the Qur’an has been used from the time of the Sahabe, as well as the principles and principles of the text, as well as the contradiction with the true Sunnah, the mind, the historical knowledge. In the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Qur’an was revealed in the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) in the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) in the words of the Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). In many cases, it is the case that the people of the world, who do not know the truth, and who do not know the truth, and who do not know the truth, and who do not know the truth, and who do not know the truth, and who do not know the truth. These concepts have been used separately and clearly for the text and isnad. He has always warned the reader of unreasonable information. In the end, he has also made a note of the result of the comparison of the taricts. Those who are in the midst of the Qur’an are the people who are in the midst of the Qur’an, and the people who are in the midst of the Qur’an are the people who are in the midst of the Qur’an. The explanation of strange words in the Hadith, the presentation and evaluation of all the hadiths related to one subject as a whole, the adoption of one hadith in the understanding of another hadith, the transfer of the views of the past hadiths, the making of original comments about the hadith, the identification of the mutual persons in the text, the establishment of interest with the headline of the hadith to correctly identify the meaning of the hadith, the explanation of the fictional contradictions arising from different hadiths, especially in historical rives, the efforts to better understand the meaning of the hadiths, such as the reunification of the rives in a common siyak. It is clearly seen through the examples of the hadith texts from the interpretation of how this type of text assessments are successfully applied by Ibn Kesir. There are two points that we consider important in our work. First of all, the Qur’an is the Qur’an and the Qur’an is the Qur’an and the Qur’an is the Qur’an and the Qur’an is the Qur’an and the Qur’an is the Qur’an and the Qur’an is the Qur’an and the Qur’an is the Qur’an. When it is compared with the famous interpretations that appear in the history of the interpretation, the interpretation of Ibn Kessir from the above point of view is comfortably imitated. If you do not know the importance of the Qur’an in the interpretation of the Qur’an, the importance of the Qur’an in the interpretation of the Qur’an in the interpretation of the Qur’an in the interpretation of the Qur’an in the interpretation of the Qur’an in the interpretation of the Qur’an in the interpretation of the Qur’an in the interpretation of the Qur’an in the interpretation of the Qur’an in the interpretation of the Qur’an in the interpretation of the Qur’an in the interpretation of the Qur’an in the interpretation of the Qur’an in the interpretation of the Qur’an in the interpretation of the Qur’an in the interpretation of the Qur’an in the interpretation of the Qur’an. Therefore, in the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, “The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: The second point that we think is important is that the texts that are seen in the Tefsîr’l-urâîl-ʿazîm are the efforts of the hadithists to give a significant data in the direction of the text’s texts that are ignored. In the study, some of the hadiths in Sahihan were even subject to the text text and some of them were found wrong. From this point of view, our work is estimated to be a contribution to the work that has been written in the last period, which keeps light on the textual efforts of the hadiths. In this context, it is also important to use a criterion that is not very expressed among the text review criteria, such as "contrast to the internal consistency of the text". Furthermore, the Münker concept and the thesis that this concept is used in the text text text has been pointed out in the article that it is a topic that attracts the attention of the researchers and the use in the interpretation of Ibn Kessir also contains the data that contributes to this thesis.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler


Cumhuriyet İlahiyat Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.205
Atıf : 2.516
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini