Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 30
 İndirme 5
Hicrî Vı.-vıı. Asırlarda Hanbelîlerin Dımaşk’taki Fıkıh Telifâtı
2021
Dergi:  
Marife Dini Araştırmalar Dergisi
Yazar:  
Özet:

İslam coğrafyasında V . (X ) asrın son yarısı ile V . (X ) asrın ilk yarısında görülen siyasi karışıklıklar ve yaklaşan Moğol tehlikesi ulemanın batıya doğru göç etmesine ve Dımaşk ile Kahire’nin dört mezhebi de barındıran hareketli ilim merkezleri haline gelmesine yol açmıştır. Bu karışıklıklara rağmen telif faaliyetlerinin yoğun bir şekilde devam ettiği görülmektedir. Bağdat ve Kudüs’ten göç ederek Dımaşk’ın merkezi ile Kasyûn dağının eteklerinde bulunan Salihiyye bölgesine yerleşen Hanbelî fakihler de telif faaliyeti açısında yoğun bir mesai içine girmiştir. Farklı telif türlerinde eserler veren Hanbelîler, fıkıh meselelerinin tamamını içeren eserlerin yanında fıkhın bir konusuna yönelik risale ve kitaplar da kaleme almışlardır. Bu literatürün tespiti, özelliklerinin ortaya konması ve ilgi yoğunlukları açısından yapılacak değerlendirmeler gerek Hanbelilerin fıkhî faaliyetlerinin mahiyeti gerekse söz konusu dönemde ve bölgede yaşayan ulemanın gündemi hakkında ipuçları vermesi açısından önemlidir. Hanbelîlerin Dımaşk’taki varlığı . ( X) asra kadar götürülebilir. Fakat V. (X ) asrın ikinci yarısına kadar Hanbelîlerin burada düzenli bir ilmî faaliyette bulunduğunu söylemek zordur. Buna dair kayda değer ilk faaliyet Şirazî ailesinin V. (X ) asrın ikinci yarısında Dımaşk’a göç etmesiyle görülmeye başlamıştır. Şirazî ailesi Dımaşk’ta Hanbelîlere ait düzenli bir ders halkası oluşturmuş ve tedris faaliyetlerinin yürütülebileceği bir medrese inşa etmeye başlamıştır. Böylece mezhep Dımaşk’ta istikrar kazanmaya başlamış ve ilmî faaliyetlerin yürütülebilmesi için müsait bir alan bulmuştur. Dımaşk’taki Hanbelî ulema, fıkhın birçok alanına dair eser kaleme almıştır. Bu dönemde fıkıh ilminin temel iki disiplini olan fürû ve usûl alanında eserlerin kaleme alınmasının yanında hilaf ile alakalı eserlerin yazımı da Hanbelî ulemanın gündeminde olmuş ve hatta bu telif faaliyetleri daha da hususileştirilerek fıkıh eserlerinde işlenen bir konuyu müstakil olarak ele alan eserler de ortaya çıkmıştır. Ayrıca bu dönemdeki telif faaliyetleri müstakil bir mahiyet arz eden eserleri içerdiği gibi farklı eserleri merkeze alarak ortaya çıkarılmış şerh ve haşiye türlerini de kapsamaktadır. Söz konusu zaman diliminde yazılmış eserler arasında en fazla göze çarpanlar füru fıkıh eserleridir. Kapsam olarak bu eserlerin bir kısmı tedris faaliyetlerinde kullanılmak gibi pratik amaçlar gözetilerek kaleme alınan muhtasarlardır. Bir kısmı ise Hanbelî mezhebinin yanında diğer mezhep görüşlerini de barındıran ansiklopedik eserlerdir. Bunların yanında fıkıh meselelerini manzum bir şekilde ortaya koyan ve ahkama dair rivayetleri toplayan eserler de bulunmaktadır. Mezkûr dönemde fıkıh usulüne dair eserler de kaleme alınmasına rağmen fıkıh usulü gerek telif edilen eserler gerekse ilmî gündemi meşgul etmesi açısından füru fıkıh ile karşılaştırıldığında daha düşük bir yoğunluğa sahip olmuştur. Buna rağmen önceki dönemle kıyaslandığında fıkıh usulüne dair daha müspet bir tavrın geliştiğini söylemek mümkündür. Ayrıca iki kapak arasına girmediği halde kaynaklarda nakledilmiş olan mektup ve fetvalar da dönemin ilmî tartışmalarını yansıtabileceği için literatür olarak değerlendirilmiş ve çalışmaya dahil edilmiştir. İçerik açısından bakıldığında bir meseleye yoğunlaşan eserler, fetvalar ve mektuplar dönemin canlı tartışma alanlarına dair ipuçları vermektedir. Ayrıca Hanbelîler ile Eşʽariler arasında önceki dönemlere dayanan çekişmelerin, bahsi geçen tartışmaların ve eserlerin ortaya çıkmasında etkili olduğu anlaşılmaktadır. İsim ve eserlere yapılan atıflara bakıldığında ise fürû fıkıhta Hırakî’nin İbn Kudâme öncesindeki etkisini bir süre daha devam ettirdiği, İbn Kudâme’nin ise kaleme aldığı eserlerle etkin bir hale geldiği görülmektedir. Fıkıh usulü açısından Ferrâ’ya yapılan atıflar önceki dönemlerde usul eseri kaleme almış olan Kelvezânî ve İbn Akîl’e göre daha baskın bir yoğunluğa sahip olmuştur.

Anahtar Kelimeler:

Hicrî Vi.-vii. Asirlarda Hanbelîlerin Dimask’taki Fikih Telifâti
2021
Yazar:  
Özet:

Political confusion in Islamic geography in the last half of the V. (X) century and the first half of the V. (X) century and the upcoming Mongolian danger have led to the immigration of the Uleman to the west and the becoming the moving science centers that accommodate the four disciples of Dimask and Cairo. Despite these confusions, the authorship activities are continuing intensely. Thro the city of Baghdad and Jerusalem, the people of Hanbeli, who lived in the district of Salihiyye, located at the edges of the mountains of Dimask and Kasyûn, entered into an intense work in terms of authentic activity. There are many different kinds of books, such as the book, the book, the book, the book, the book, the book, and the book. The identification of this literature, the disclosure of its characteristics and the intensity of interest should be assessed in terms of the nature of the fictional activities of the Hanbelis, if necessary, in terms of giving clues about the agenda of the uleman living in the area. The existence of the Humboldt. (x) can be taken up to a century. But it is hard to say that until the second half of the century, the Hanbelians have been in a regular scientific activity here. It was noted that the first activity of the Shirazî family began to be seen in the second half of the century with the migration to Dymashk. His family created a regular class circle of Hanbelîs in Dymashk and began to build a medrese where the therapy activities could be carried out. Thus, the disciples began to gain stability in Dimask and found a space available for scientific activities to be carried out. The wreckage of the wreckage of the wreckage of the wreckage of the wreckage of the wreckage of many places. In this period, the two main disciplines of the fighteous science are the fighteous and the fighteous, and the works in the field of the fighteous and the fighteous, and the works related to the fighteous and the fighteous are also in the agenda of the Hanbelî uleman, and even these authentic activities are further specialised in the fighteous works, and the works that are subject to a subject that is processed in the fighteous works are also revealed. In addition, the authoritarian activities in this period include works that provide a particular property, as well as the various works that are centered on the showcase of the sherh and haishia. One of the most famous works in the time period is the fictional works. Some of these works are used for practical purposes, such as monitoring of the paintings. Some of them are an encyclopedic works that contain other religious opinions alongside the Hanbelî mezhebe. There are also those who have the right to do so, and those who have the right to do so, and those who have the right to do so. For example, if you do not have the right to do so, then you will have the right to do so, and if you do not have the right to do so, then you will have the right to do so, and if you have the right to do so, then you will have the right to do so. However, it is possible to say that compared to the previous period, a more subtle attitude towards the fictional process has evolved. In addition, the letters and fetvals that were transmitted in the sources, although they were not between the two covers, were considered as literature and included in the study because they could reflect the scientific discussions of the time. From the point of view of the content, the works, fetvals and letters that focus on a matter give clues about the areas of the live discussion of the time. It is also clear that the disputes between the Hanbelis and the Equatorians based on the previous periods, the discussions and works mentioned in the appearance, are effective. If you see the name and the references made to the works, it is clear that for the furû fıkıhta Hırakî continued its influence before Ibn Kudâme for a while, and Ibn Kudâme became effective with the works he received. For example, in the first half of the month of May, the rise of the rise of the rise of the rise of the rise of the rise of the rise of the rise of the rise of the rise of the rise of the rise of the rise of the rise of the rise of the rise of the rise.

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler








Marife Dini Araştırmalar Dergisi

Alan :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 107
Atıf : 90
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini