Rumelili Murtazâ Sükûtî, Makedonya sınırları içindeki Köprülü kasabasında yaşamış Sa’dî tarikatına mensup sûfî bir şairdir. Şairin bilinen tek eseri olan divanı Berlin Devlet Kütüphanesi’ndedir. Murtazâ Sükûtî Divanı dinî tasavvufî muhtevalı şiirlerden oluşmaktadır. Edebiyatımızda, değişik konularda yazılan ‘elif-nâmeler’e rastlanmaktadır. Elif-nâmelerde farklı konular işlenmekle beraber genellikle dinî-tasavvufî temalar tercih edilmektedir. Elif-nâmeler mısra ya da beyit başlarında sırasıyla ya da ters olarak Arap harflerinin sıralanmasıyla oluşturulmaktadır. Klasik Türk Edebiyatı’nda gazel, mesnevi, murabba, muhammes vb. çeşitli nazım şekilleriyle yazılan elif-nâmelere rastlamak mümkündür. Akademik çevrelerde elif-nâmelerin şekil mi tür mü olduğu hakkında farklı görüşler bulunmaktadır. Sükûtî Divanı’nda yer alan iki elifnâme de düvâznâme türünde yazılmıştır. Alevi-Bektaşi edebiyatında yaygın olarak örnekleri görülen On İki İmam’ın özelliklerini konu edinen ‘düvâz-deh’, ‘düvâz-imam’ veya ‘düvâz-nâme’ olarak adlandırılan bir şiir türü bulunmaktadır. Alevi-Bektaşi kökenli şairlerin dışında da bu türde şiirler yazılmıştır. Düvâz-nâmelere hem Türk Halk Edebiyatı’nda hem de Klasik Türk Edebiyatı’nda rastlamak mümkündür. Murtazâ Sükûtî Divanı’nda toplam otuz altı adet düvâz-nâme bulunmaktadır. Sükûtî, eserinde edebi türler içinde en fazla düvâz-nâme türüne yer vermiştir. Bu çalışmada, elif-nâme ve düvâz-nâme hakkında bilgi verilerek Rumelili Murtazâ Sükûtî Divanı’ndaki elif-nâmeler şekil ve muhteva açısından karşılaştırılarak, tahlil edilecektir.
Rumelili Murtazâ Sükûtî is a poet who lived in the city of Bridge within the borders of Macedonia. The poet’s only known work is the divine in the Berlin State Library. The poem is made up of a poem that is a poem that is a poet. In our literature, there are eleph-names written on various subjects. There are many different types of clothing that are often preferred in the form of clothing, and there are many different types of clothing. Elif-names are formed by the ordering of Arabic letters respectively or vice versa in Mısra or Beyit. In classical Turkish literature, gazel, mesnevi, murabba, muhammes, etc. It is possible to find eleph-namels written in various forms of nazim. There are different opinions about the form of the elephant names in the academic environments. There are two verses in the Qur’an which are written in the Qur’an. There is a kind of poem called 'Devâz-deh', 'Devâz-imam' or 'Devâz-nâme' that discusses the characteristics of the Twelve Imam, which are widely seen in the literature of Alevi-Bektaşi. In addition to the poems of Alevi-Bektaşi origin, these kinds of poems are written. It is possible to find the Duvâz-namel both in the Turkish People's Literature and in the Classical Turkish Literature. Thirty-six of them are in the midst of the covenant. He has made the most of his works in his literary forms. In this study, elif-nâme and duvâz-nâme will be assessed by comparing the elif-nâme in the Rumeli Murtazâ Sükûtî Divan in the form and in the view of the muhteva.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|