Hindistanlı velûd bir âlim olan Şah Veliyyullah ed-Dehlevî’nin (ö. 1176/1762) pek çok alanda tam sayısı tespit edilemeyen birçok eseri vardır. Bunlardan biri tefsir usulü alanında telif etmiş olduğu el-Fevżu’l-Kebîr fî Usûli’t-Tefsîr adlı aslı Farsça olan eseridir. Söz konusu eserin bir bölümünde müellif, Suyûtî’nin (ö. 911/1506) el-İtkân’ında yirmi bir adetle sınırlandırdığı mensûh âyetleri tekrar gözden geçirerek bu sayıyı beşe indirmektedir. Bu meyanda değinilen âyetlerden biri Bakara sûresinin 185. âyetiyle neshedildiği kebul edilen 184. âyetidir. Tefsir literatüründe, önce bu âyetin nâzil olduğu ve Müslümanlara oruç tutmakla her güne karşılık bir miskine fidye vermek arasında muhayyerlik hakkı tanındığı belirtilmektedir. Daha sonra sûrenin 185. âyetiyle bu hüküm kaldırılarak orucun tutulması kesin bir şekilde emredilmiştir. Dehlevî söz konusu âyetin mensûh olmadığı görüşündedir çünkü ona göre bu âyette fıtır sadakasından bahsedilmektedir. Bu makale bahis mevzuu meseleye dair bir tahlili içermektedir. Gördüğümüz kadarıyla müfessirler arasında böyle sıra dışı bir fikir ve yaklaşım tarzına sahip kimse yoktur. Müellifin bütün rivâyet külliyatını ve ulemanın görüşlerini göz ardı eden bu yorumu son derece dikkat çekicidir. Bunun ilmî kriterler açısından sağlıklı bir yorum metodolojisine dayandığı ise söylenemez. Bu çerçevede mensûh âyetleri mümkün mertebe azaltma çabasının onu böyle bir yaklaşım tarzına sevk ettiği düşünülebilir. Ayrıca onun bu yaklaşım tarzında tasavvufî yöneliminin ve işârî tefsir geleneğinin dolaylı da olsa etkili olmuş olabileceği ihtimali gözden kaçırılmamalıdır.
And he is the one who gives righteousness to the people of India, the one who gives righteousness. 1176/1762) In many areas there are many works that cannot be identified in full number. One of them is the original work of the Fevżu’l-Kebîr fî Usûli’t-Tefsîr which he has written in the field of the interpretation procedure. And in a part of it, it is the worship of the 911-1506 The Qur’an says that the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, and the Qur’an. The Qur’an says that the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, the Qur’an, and the Qur’an. In the literature of the interpretation, it is noted that the first verse of this verse is nazial and that the right of mutuality is recognized between paying a poor in return to the Muslims every day by fasting. Then the 185th. This is the order of the righteous, and the order of the righteous is the order of the righteous. It is not the word of the Qur’an, but the word of the Qur’an is the word of the Qur’an, the word of the Qur’an is the word of the Qur’an. This article contains an assessment of the issue of betting. As we see, there is no one among the inspectors who has such an unusual idea and approach. This explanation, which ignores the whole righteousness of the righteous and the opinions of the uleman, is extremely noticeable. It is not possible to say that this is based on a healthy comment methodology in terms of scientific criteria. In this context, it may be thought that the attempt to reduce the messengers to the possible degree has led him to such a approach. In addition, it should not be overlooked the possibility that his tasavufic orientation and the signary interpretation tradition may have been indirectly or indirectly effective in this approach.
Field : İlahiyat
Journal Type : Uluslararası
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|