Renk, ışığın var olma derecesine göre algılanan bir olgudur ve pek çok faktöre bağlı olarak değişkenlik gösterebilir. Bu faktörler, içinde bulunulan ortamın rengi, çevresel faktörler ve ortamdaki aydınlatıcı ışık kaynağının şiddeti, ışığın geliş açısı, geliş biçimi, yönü, miktarı vb. olarak sıralanabilir. Dokuma kumaşlarda rengin görsel algısı, üzerlerine düşen ışığın bir kısmının absorbe olması, diğer bir kısmının ise yansıtma yoluyla uzaklaştırılmasıdır. Burada kumaşın renkli görünmesinin temeli, onun yansıyan ışığıdır. Işık, tasarlanan rölyef yüzeylerin renk, hacim ve doku ilişkilerini ayırt etmek ve tanımlamak için yol göstericidir. Renk, yaratma süreci içerisinde dokuma eylemine bol seçenek sunan ve ışık yansımalarıyla da yüzeyde hareketlilik sağlayan bir tasarım ögesidir. Dokuma kumaşlarda rölyef etki; malzeme açısından (kullanılan hammadde çeşidi, atkı ve çözgü ipliğinin özellikleri) ve üretim yöntemleri açısından (örgü yapısı, tekniği, dokuma işleminden sonra uygulanan özel teknikler) çeşitli şekillerde değerlendirilerek güçlendirilebilmekte ve böylece elde edilen ışık, gölge, doku, hacim vb. pek çok etkenle farklı algılar yaratılabilmektedir. Kumaşlarda renklendirme ise üretim öncesi veya üretim esnasında renkli iplik veya malzemelerin kullanımıyla gerçekleştirilebileceği gibi, dokuma işleminden sonra boya, baskı ya da özel uygulamalara tabii tutularak da sağlanmaktadır. Dokuma kumaşları oluşturan görsel ve fiziksel özellikler ele alındığında, rengin fiziksel değerden çok, görsel bir katkı sağladığı ortaya çıkmaktadır. Bu çalışmada dokuma kumaşlarda rölyef etki sadece renk etkeni ile incelenmiştir. Betimsel tarama modeli kullanılarak hazırlanan çalışmada renk faktörünün malzeme ve üretim yöntemleri açısından rölyef etkiye katkısı uygun örneklerle açıklanmıştır.
Color is a phenomenon perceived according to the degree of presence of light and may vary depending on many factors. These factors are the color of the environment, environmental factors and the intensity of the illuminating light source in the environment, the angle of incidence of the light, the way of arrival, direction, amount, etc. can be listed as The visual perception of color in woven fabrics is the absorption of some of the light falling on them and the removal of the other part by reflection. Here, the basis for the fabric to appear colored is its reflected light. Light is a guide to distinguish and define the color, volume and texture relations of the designed relief surfaces. Color is a design element that offers plenty of options to the act of weaving during the creation process and provides mobility on the surface with light reflections. The rolling effect on fabric can be enhanced by assessing in various ways in terms of material (the variety of raw materials used, the characteristics of the slurry and soluble thread) and in terms of production methods (organic structure, technique, special techniques applied after fabric processing) and thus obtained light, shadow, fabric, volume, etc. A lot of different perceptions can be created. Colouring in textures is provided by painting, printing or specific applications after fabric processing, as it can be done with the use of colored wire or materials before production or during production. When it comes to the visual and physical characteristics that make up textile fabric, it turns out that the color provides a visual contribution more than physical value. In this study, the rolling effect on fabric tissues was only studied with the color factor. In the study prepared using the visual scan model, the contribution of the color factor to the rolling effect in terms of material and production methods has been explained with appropriate examples.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|