Düvâz-deh; düvâz, düvâz-nâme ve düvâz-imâm gibi isimlerle de anılan On İki İmam’ı konu edinenmanzumelere verilen isimdir. Alevi ve Bektaşi edebiyatına ait bir tür olarak ele alınmaktadır. Düvâzdehlerinsemah esnasında, kurban keserken ve Muharrem ayında muhtelif ritüellerde okunduğubilinmektedir. Daha ziyade Türk halk edebiyatı araştırmacıları tarafından incelenen düvâz-dehlerhakkında araştırmacıların odaklandığı nokta, Alevi ve Bektaşi geleneğinde On İki İmam ile ilgilisöylenen nefeslerdir. Araştırmacılar, klasik Türk şiirine ait nazım biçimleriyle söylenen düvâzdehlerinvarlığından bahsetseler de dil, üslup ve şekil açısından düvâz-dehlerin halk şiirine daha yakınolduğunu kullanılan nazım şekilleri ile ölçülerde de halk edebiyatı hususiyetlerinin baskın olduğunubelirtmişlerdir. Türk edebiyatı genelinde yapılan çalışmalarda da klasik şiir geleneğinde düvâz-dehsöyleyen üç şair tespit edilebilmiştir. Klasik Türk şiiri özelinde düvâz-dehlere dair bir inceleme ve türtanımı yapılmamıştır. Bu sebeple klasik Türk şiiri geleneğinde bulunan düvâz-dehler “On İki İmamövgüsü”, “On İki İmam mersiyesi” gibi adlandırmalarla incelenmekte ve ortaya kapsamlı bir düvâzdehliteratürü konulamamaktadır. Tespit edebildiğimiz kadarıyla, klasik Türk şiirinde 15. yüzyılınilk yarısından 19. yüzyılın son çeyreğine kadar çok farklı nazım biçimlerinde ve farklı tarikatlaramensup şairler tarafından söylenen düvâz-dehler bulunmaktadır. Bu çalışmada, öncelikle düvâz-dehlerüzerine yapılan araştırmalar özetlenerek düvâz-dehler hakkındaki bilgiler araştırmacıların dikkatinesunulmuştur. Ardından klasik Türk şiiri geleneğinde söylenen düvâz-dehlerin söyleniş yüzyılı, nazımbiçimi ve şairlerin bilinen mensubiyetleri dikkate alınarak incelenmesi yoluyla bir tür olarak kapsamı,işlenişi, toplum yaşamıyla ilişkisi, metin tenkidine olan katkısı araştırmacıların dikkatine sunulmuştur.
There are two kinds of names: the name of God, the name of God, the name of God, the name of God, the name of God, the name of God. It is treated as a kind of literature. In the month of the resurrection, and in the month of the resurrection, and in the month of the resurrection, and in the month of the resurrection. The point where the researchers are focused on the Duvâz-dehlerhakk, which is studied by the Turkish folk literature researchers, is the breathes that are concerned with the Twelve Imam in the tradition of Alevi and Bektaşi. If the researchers are talking about the existence of the duvâs, which are spoken with the nazim forms of the classical Turkish poetry, the duvâs are closer to the popular poetry in terms of language, style and shape, and the forms of the duvâs, which are used in terms of the popular poetry, and the characteristics of the popular literature are overwhelming. In all the works of Turkish literature, three poets that have been twisted in the classical poetry tradition have also been identified. There is no classical Turkish poetry in particular about Duvâz-dehls. Therefore, the duvâz-dehles found in the tradition of classical Turkish poetry are studied with the names such as "Twelve Imamovgusu", "Twelve Imamovgusu" and a comprehensive duvâzdhliteratury is not placed. As far as we can detect, the classical Turkish poetry contains many different forms of nazism from the first half of the 15th century to the last quarter of the 19th century, and different tarikatlaramensup poets. In this study, the researchers were first attracted to the information about the duo-dehles by summarizing the research done on the duo-dehles. Then in the classical Turkish poetry tradition said the duvâz-deh's speech century, nazimbicizm and the poet's well-known membership being studied as a kind of scope, processing, relationship with society life, the contribution to the text text text was presented to the attention of the researchers.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|