19. yüzyıl Divan edebiyatının tanınmış şairlerinden Hilmî Kıbrısî Efendi, 1783’te Kıbrıs’ta doğmuştur. İyi bir eğitim aldığı, Arapça ve Farsça dillerine hakim, alim bir kişi olduğu kaynaklarda belirtilmiştir. Hilmî Kıbrısî Efendi, uzun yıllar Kıbrıs’ta müftülük, Büyük Medrese’de müderrislik, II. Mahmut Kütüphanesi’nde kütüphane nazırlığı ve şeyh seb’alık görevlerini ifa etmiştir. Tasavvuf, Türklerin İslamiyeti kabulüyle Orta Asya’da yayılmış ve Orta Asya’dan göç eden dervişlerle birlikte Anadolu’ya ulaşmıştır. Kıbrıs’ın Türkler tarafından 1571’de fethiyle Anadolu’dan Kıbrıs’a iskan edilenler arasında bulunan Mevlevi şeyhleri ile de tasavvuf adaya gelmiştir. Kıbrıs’ta 1593 yılında inşa edilen Lefkoşa Mevlevihanesi, tasavvufun adada gelişip yaygınlaşmasında önemli rol oynamıştır. Divan şairleri din, tasavvuf, aşk ve tarikat unsurlarını şiirlerinde işlerken, Hilmî Kıbrısî Efendi de geleneğe uyarak Divançe’sinde bu unsurları kullanmıştır. Lefkoşa Mevlevihanesi’nde sıklıkla düzenlenen ayinlerde şeyhler tarafından Mevlana şiirlerinin okunması Hilmî Kıbrısî Efendi’yi etkilemiş ve onun tasavvuf özellikleri taşıyan şiirler kaleme almasına yol açmıştır. Bu çalışmada Hilmî Kıbrısî Efendi’nin şiirlerine yansıyan tasavvuf özellikleri incelecektir.
A famous poet of the 19th century Divan literature, Hilmî Kybrısî Efendi, was born in 1783 in Cyprus. He has received a good education, he is a knowledgeable person, who has knowledge of Arabic and Persian languages. The Lord of the Covenant, the Lord of the Covenant, the Lord of the Covenant, the Lord of the Covenant, the Lord of the Covenant. In the Mahmut Library, he performed the library’s charity and the shaykh’s responsibilities. Tasavvuf arrived in Anatolia with the Turks accepting Islamism, spread in Central Asia and with the Darwish who migrated from Central Asia. With the conquest of Cyprus by the Turks in 1571 from Anadolu to Cyprus, the Mevlevi shelters and Tasavvuf arrived on the island. The Lefkoşa Mevlevihanesi, built in 1593 in Cyprus, played an important role in the development and spread of Tasavvuf on the island. The poets of Divan work with the elements of religion, tasavvuf, love and tarikat in their poems, while the Hilmî Cypriot Lord also used these elements in Divançe according to the tradition. The reading of the poems of Mevlana by the Chechers in the rituals frequently held in Lefkoşa Mevlevihanesi influenced the Hilmî Cyprus Efendi and led to his poems carrying the tasavvuf characteristics to get pened. In this study, we will explore the characteristics of Tasavvuf reflecting the poems of the Hilmî Cypriot Lord.
Hilmî Kıbrısî Efendi is a prominent 19th Century Divan poet of Cyprus. Born in 1783, he received an excellent education. Hilmî Kıbrısî Efendi, who was an honorable scholar proficient in both Arabic and Persian languages, served his people as a mufti, müderris, sheik Seba and a minister of the library. Upon joining Turks to the Muslim faith, mysticism was spread in Central Asia and then in Anatolia. After the conquest of Cyprus's island by the Turks in 1571, the Mevlevi Sheiks carried the idea of Sufism from Anatolia to the island. The Mevlevihane of Lefkoşa, which was built in 1593, is an important center that effectively contributed to mysticism in Cyprus. Sheiks had often read Mevlana's poems from Mathnawi in the Mevlevihane of Lefkoşa at special ceremonies of which Hilmî Kıbrısî Efendi was a regular attendant. Being deeply inspired by Mevlana's lyrics, he composed poems reflecting religion, mysticism, divine love, and sects' order, which are the main features of Divan poetry. In this article, we have studied the reflections of magic in Hilmî Kıbrısî Efendi's poems.
Field : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Journal Type : Uluslararası
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|