Beşeri eylemlerin âdeta özü ve ruhu mâhiyetinde olan niyet; düşüncenin, davranışın, amelin değerlendirilmesinde ve geçerliliğinde temel bir miyar niteliğindedir. Düşünce ve davranışlar niyetle farklı bir anlam kazanır. Davranışların, fiillerin keyfiyetleri ve nitelikleri ile yakından hem alâkalıdır hem de onlar üzerinde önemli bir etkiye sahiptir. İnsan niyetle, hareketlerinin bilinçli ve kontrollü olmasını veya yönlendirilmesini, onun hâiz olduğu etkili rolünden yararlanarak, yakalayabilir ve bunda insiyatifi elinde tutabilir. Nitekim etkin bir akıl ile insanın taleplerini eyleme dönüştürmede, yönlendirmede, frenlemede veya engellemede bilinçli ve müessir bir güç niteliğindedir. Bir şeyi yapmadan önce onu düşünmek, istemek ve ona meyletmek şeklinde ifade edilebilir. Bu nedenle Kur’ân’a göre insan her türlü yönelişinden, kastından ve niyetinden sorumlu olmakla birlikte burada talep ile murat edilen maksadın uygunluğu da istenir. Bu da gösterir ki, Allah’ın iradesini ve hududunu gözetmede veya ihlâl etmede niyet, önemli bir denge unsuru olmakla birlikte; özellikle kavşak noktası mesabesinde olan önemli bir yere ve konuma hâizdir. Onu çok iyi anlayarak her hâlükârda müspetliğinin sağlanmasında ve yollarının belirlenmesinde insanın sorumluluğuna atıfta bulunmak ve vurgulamak yerinde olur. Bu çalışmada onu Kur’ân odaklı araştırarak ne olduğunu, hadislerdeki durumunu, keyfiyet açısından nasıl müspet veya menfi tarafa eğilim gösterdiğini, amelle ilgisini ve ona göre nasıl karşılık bulduğunu vb. hususları naslardan ve ilgili temel kaynaklardan ortaya koymaya, sorgulamaya, yerinde cevaplar bulmaya yönelik çaba ve gayret sarfedilmiştir.
The essence of human acts and the intention in the spirit of the spirit is a fundamental element in the assessment and validity of thought, behavior, action. Thoughts and behaviors gain a different meaning by intention. The behavior is closely related to the pleasures and qualities of the facts and has a significant influence on them. The human intention is to capture, capture, and maintain the initiative in this, by taking advantage of the effective role in which his movements are conscious and controlled or directed. In fact, with an effective mind, it is a conscious and intelligent power in turning, directing, braking or preventing the demands of a person into action. Before doing something, it can be expressed in the form of thinking, asking and praying for it. Therefore, according to the Qur’an, man is responsible for every direction, intention, and intention, but there is also the suitability of the intention that is measured with the request. This also shows that the intention to observe or violate the will of God and the Hudud, while being an important balance element, is especially appropriate to an important place and position that is in the crossroads. It is very well understood that it is possible to refer to and emphasize the responsibility of man in all circumstances in the provision and determination of his ways. In this study, he investigates what is the Qur’an-oriented, what is his situation in the hadiths, how he tends to the side of the pleasure, how he interests in the act and how he finds his response according to it, etc. The efforts and efforts were made to reveal the facts and the relevant basic sources, to question, to find answers on the site.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|