Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 5
 Görüntüleme 1.108
 İndirme 112
 Sesli Dinleme 2
Câhiliye Arap Toplumunda Kız Çocuklarının Katli Meselesi: İslam Tarihi Perspektifinden Değerlendirme
2019
Dergi:  
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

İslâm gelmeden evvel Arap toplumunda ebeveyn arasında çocuklarına karşı sorumluluk duygusu gayet zayıftı. Ailenin reisi olan erkek, aile bireylerinin tamamını mülkü gibi görüyor ve onlara istediği şekilde davranıyordu. İslâm'dan evvel nasıl, ne şekilde ve niçin yapılıyorsa yapılsın kız çocuklarının gömülmesi, son derece çirkin ve insanlık dışı bir davranıştı. Bu çalışmamızda İslam’dan evvel Arap toplumunda hangi kabilelerde bu çirkin olayın başladığını ve hangilerinde daha yaygın olduğunu, toplumda o günün değer yargılarıyla olaylara yaklaşmayan, insanlık ayıbı denilebilecek bu olayları engellemeye çalışan vicdanlı ve erdemli insanların olduğunu görmek de mümkün olacaktır. İslâm'dan önce Arap toplumunda bu meselenin keyfiyetini ve mahiyetini ele almadan evvel İslâm'ın geldiği dönemde dünyadaki diğer medeniyetlerde kız çocuklarına karşı nasıl muamele yapıldığını görmek mevzuyu daha iyi anlamak için bizlere yardımcı olacaktır. Bununla beraber çalışmamızda Hz. Peygamber (s.a.v.) döneminde ve öncesinde bu âdetin sebepleri, ne kadar yaygın olduğu, erdemli insanların bu âdete karşı tutumları nasıldı? gibi akla takılan sorulara da cevaplar verilmeye çalışılacaktır. Özet: Kız çocuklarının diri diri gömülmesi veya çeşitli şekillerde katledilmesi sadece Araplara has bir durum değildi. O dönem dünyanın birçok yerinde insanlar ve hayvanlar, tanrılara şükretmek ve onların öfkelerini dindirmek için kurban edilirlerdi. Kız çocuklarının katli denildiğinde cahiliye Arap toplumu akla gelmektedir. Böyle olmakla birlikte o dönem dünyada diğer ülke ve milletlerin de Araplardan farkı bulunmuyordu.  Bu dönemde diri diri gömme şeklinde olmasa da dünyanın farklı yerlerinde, değişik şekillerde kız çocuklarını öldürme hadisesi karşımıza çıkmaktadır. Cahiliye döneminde Araplar arasında erkek çocuklarını katledenler de karşımıza çıksa da genellikle bu muameleyle ailenin en zayıf üyesi olarak görülen kız çocukları muhatap olmaktaydı. Aile reisi olan erkekler bir veya en fazla iki tane kız çocuklarının olmasına tahammül gösterebiliyorlar; kız çocuklarının sayısı arttığında bunu çevresine karşı bir ar meselesi olarak kabul ederek yeni bir kız çocuğu doğduğunda onu katletme yoluna gidiyorlardı. Arap yarımadasında -zengin tüccar aileler müstesna- ev geçindirmek çok zordu ve aileler kıt imkânlarla hayatlarını devam ettirmeye çalışıyorlardı. Kullanılan gıda ve giyim malzemeleri genellikle dışarıdan gelmekteydi ve son derece pahalıydı. Dolayısıyla paraya ve para getirecek aile üyelerine ihtiyaç vardı. Çok erkek evladı demek, çok paranın yanında izzet ve şeref manasına da geliyordu. O günkü ekonomi, elitlerin yaptığı ticaret dışında yağma ve talana dayanmaktaydı. Bu sebepten kişinin güçlü olması gerekiyordu.  Kız çocuğun doğumu onlar için sevinç ve mutluluk yerine utanç, üzüntü ve keder manasına geliyordu. Karısı doğum yapan erkek heyecanla haber beklerdi. Erkek çocuk haberi geldiğinde aşırı sevinirken kızı olduğunu öğrendiğinde ise üzülürdü. Bir kişiye “Kız çocuğun oldu.” dendiğinde, utancından ne yapacağını ve insanlardan nasıl saklanacağını bilemezdi. Arap kabilelerinin geneline bakıldığında kız çocuklarını gömme âdeti toplumun tamamına yayılmamıştı. Kız çocuğunu gömerek katletme meselesi şehirden çok çölde yaşayan bedevi Araplar arasında yaygındı. Arapların efendileri olarak kabul edilebilecek olan Kureyş kabilesi içinde bu âdeti görmek son derece zordu. Câhiliye ve İslâm Tarihi kaynakları incelendiğinde bu çirkin âdet ile ilgili örneklerin genellikle İslâm’a yakın dönemde gerçekleştiği görülmektedir. Bu konuda toplum hafızasının yorum yapacak kadar zengin olmadığı anlaşılmaktadır. Bunun temel sebebi ise Arap toplumunun yazılı değil şifahî bir kültüre sahip olmasıdır. Cahiliye Arapları için kızları utanç vesilesiydi. Onlar kızları zinaya bulaşmadan nikahla dahi evlense çocuklarını başkası ile evlendirmekten ise onu toprağa vermeyi daha hafif görüyorlardı. Temel sebeplerinden biri kıskançlık idi. Eldeki veriler bu âdetin daha çok bedeviler arasında ve özellikle de kız çocuklarını gömme âdetinin başladığı kabul edilen Temim kabilesi ile ona yakın civar kabilelerde daha yoğun bir şekilde uygulandığını göstermektedir.  Arap kabileleri arasında en kıskançlarının Rebia' kabilesi olduğu da söylenir. Bu özelliğinden dolayı kız çocuğunu diri diri gömme âdetinin ilk olarak bu kabilede başladığı kabul edilir. İslâm'dan önce Arap toplumu cehalet ve güçsüzlere yapılan zulümlerle bilinse de insanlar arasında akıllı ve vicdanı tamamen ölmemiş kişiler de bulunmaktaydı. Toplumda kız çocuklarını diri diri gömenler olsa da insanlık onurunu yerle bir eden bu âdetten rahatsız olan bazı insanlar, cahil ve zalim babaları engellemeye çalışmaktaydılar. Bunlardan en bilineni Temim kabilesine mensup meşhur câhiliye şairi Ferezdak'ın dedesi Sa’sa'a b. Nâciye idi. İslâm'dan önce kız çocuklarını diri diri gömme davranışının temel gerekçelerinden biri belki de en önemlisi fakirlik korkusuydu. Birçoğu açlık sınırında yaşayan bu insanlar erkekten daha az işe yaradığını düşündükleri kızları, aileleri için yük olarak kabul ediyor ve uğursuz kabul ettikleri fakirlik korkusu ve aç kalma endişesiyle kız çocuklarını gömüyorlardı. Kız çocuklarının katledilmesinin sebeplerinden bir tanesi de namus anlayışıydı. Cahiliye de bir erkek bir kadınla evlenirken namus duygusu aklına gelmezken, kendi kızını başkasıyla evlendirirken bunu bir namussuzluk ve ar meselesi olarak görür ve “kızımı evlendirmektense onu kendi ellerimle toprağa vermek bana daha tatlıydı” diyecek kadar utanç duyardı.  Araplar arasındaki namus kaygısının temelinde de kızlarının ve kadınlarının bir gün düşmanın eline geçmesi ve bu şekilde kendisi için bir ar meselesi olma düşüncesi yatmaktaydı. Zira İslâm'dan önce Arap toplumunda bir kadının kız doğurması ile evine namus lekesi ile gelmesi birdi. Esir edilen bu kadınların ve kızların fuhşa zorlanma ihtimalleri de bulunmaktaydı. Câhiliye toplumunda kadınlar ve kız çocuklarının namusu için başka bir tehlike de toplumdaki zina temayülü idi.  Kimsesiz ve himayeden yoksun kadınların namusu tehlike altındaydı. Arapların soylularının sıfatlarından bir tanesi de gurur ve kibirdi. Eğer biri ona büyüklük taslar da kendisi ona karşılık vermezse korkak olarak nitelendirilirdi. Câhiliye insanın hareketlerine de tamamen bu kibir hakim olmuştu. Onların gözünde dengi olmayan biriyle evlenmek o kadar kötüydü ki, öyle birileri ile evlenmektense ölmeleri daha evlaydı. Bu işi bir nevi kız çocuklarına acıdıkları, onlara merhamet ettikleri için yapıyorlardı. Onlara göre kız çocukları çok ağır olan hayat yükünü omuzlayamazlardı. İslâm'dan evvel kız çocuğunu katletmenin çok çeşitli yolları bulunmaktaydı. Fakat bunlar arasında en yaygını, onu daha önce kazdığı çukura itip üzerine toprak atarak canlı canlı gömmekti. Kız çocuklarını kazılan çukurlara atarak öldürmeleri en çok kullanılan yöntem olmakla birlikte, onların suda boğularak, kuyuya atılarak veya boğazlanarak katledildikleri de olurdu.

Anahtar Kelimeler:

Câhiliye Arap Toplumunda Kiz Cocuklarinin Katli Meselesi: İslam Tarihi Perspektifinden Degerlendirme
2019
Yazar:  
Özet:

Before Islam, the sense of responsibility among the parents against their children was very weak in Arab society. The man, who was the owner of the family, saw the whole family members as property and treated them as he wanted. The funeral of the girls before Islam was a very ugly and unhuman behavior, whatever way, how and why they were done. In this study, it will be possible to see in which tribes before Islam in the Arab society this ugly event began and in which it is more common, in the society there are conscientious and worthy people who do not approach the events with the values of that day, trying to prevent these events that can be called humanity disgrace. Seeing how the girls in other civilizations in the world are treated before Islam in the Arab society, before addressing the enjoyment and virtue of this issue, will help us to better understand the situation. We work with HZ. The Prophet (s.a.v) What was the cause of this age and how common was the attitude of the worthy people against this age? Questions that are thoughtful will also be answered. Summary: The funeral of the girls alive or the murder of the girls in various forms was not just a case for the Arabs. In many parts of the world in that time, people and animals were sacrificed to thank the gods and to relieve their anger. When the kidnapping of the girls is said, the ignorant Arab society is mindful. However, in that time, the other countries and nations in the world were not different from the Arabs.  In this period, though not in the form of living burial, in different places of the world, the incident of killing girls in different ways comes to us. In the period of ignorance among the Arabs, those who killed their boys were also faced with us, but often with this treatment the girls who were seen as the weakest member of the family were interlocutors. Men who are a family member can tolerate having one or more than two daughters; when the number of daughters increases, they are taking it as a matter of a blurry against their surroundings, and they are going to the way of killing it when a new girl is born. In the Arab Peninsula – except for the rich traders’ families – it was very difficult to build a house and the families were trying to keep their lives with poor opportunities. The food and clothes used were usually from the outside and were extremely expensive. Therefore, we needed the family members to bring money and money. He had a lot of money and a lot of honor and honour. The economy of that day was based on theft and theft, except the trade by the elites. That’s why the person should be strong.  The birth of the girl came to their sense of shame, sadness and sadness instead of joy and happiness for them. The man who gave birth to his wife was excited. When the boy came to the news, he was very happy when he learned that he was a girl, he was sad. One of them was a girl. “When he was said, he didn’t know what to do in his shame and how to be hidden from people. When the Arab tribes looked at the whole, the order of buriing the girls was not widespread to the whole community. The issue of buriing a girl by buriing her girl was widespread among the Bedi Arabs who lived in the desert more than the city. It was extremely difficult to see this attitude in the Kurish tribe, which could be considered as the lords of the Arabs. When it is studied the history of Islam and the history of Islam, the examples related to this ugly age often occur in the near-Islam period. It is clear that the memory of the community is not rich enough to comment on this. The main reason for this is that the Arab society is not written, but a healing culture. It was a shame for the Arabs. If they marry their daughters without having infected them, they would see it easier to give them to the ground than to marry their children with someone else. One of the main reasons was jealousy. The data available indicates that this age is more intensely applied among the bedevies and especially the Temim tribe, which is believed to be the beginning of the age of buriing the girls and the nearby tribes.  It is also said that the most jealous among the Arab tribes is the Rebia tribe. It is believed that because of this character, the age of living burial of the girl begins first in this tribe. Before Islam, the Arab community was known for ignorance and misconduct against the weak, but among the people were those who were intelligent and consciously not completely dead. Though the girls lively buried their children in society, some people who were troubled by this attitude that destroyed the dignity of mankind, were trying to prevent their ignorant and wicked fathers. The most famous of them was the Tamim tribe, the famous poet Ferezdak's grandfather Sa'sa B. Nâciye. One of the main reasons for the behavior of buriing girls alive before Islam was the worst fear of poverty. Many of these people who lived at the border of hunger accepted the girls that they thought they worked less than men, as a burden for their families, and they buried their girls with the fear of poverty and the fear of hunger they accepted unhappy. One of the reasons for the murder of the girls was namus. Unknownly, when a man marries a woman, the sense of namus does not come to mind, when he marries his daughter with someone else, he sees it as an unrighteousness and an affair, and he was shameful enough to say, "It was more sweet for me to give her to the ground with my own hands than to marry my daughter."  The foundation of the namus concern among the Arabs was the idea that their daughters and women would one day pass in the hands of the enemy and thus become a matter of interest for themselves. Before Islam, a woman in the Arab community was born with a daughter and came to her house with a namus point. The women and girls who were imprisoned were likely to be forced to be raped. The other threat to the name of women and girls in the community was the ginseng thematic. The women who were unhappy and unhappy were in danger. One of the nobles of the Arabs was proud and prideful. And if he did not replace him, he would be called a fool. And the people of the world have been fully dominated by this. It was so bad for them to marry someone who was not equal to them that they were more married to die than to marry someone. They were doing this because they were grateful to their children, and they were grateful to them. They said the girls could not be able to overcome the life burden that was too heavy. There were many ways to kill a girl before Islam. But the most common among them was to drive him into the hole he had previously grown and throw the soil on him and buried the living. While the most commonly used method of killing the girls by throwing them into the hole, they would also be killed by drowning them in the water, throwing them into the hole or throwing them.

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler










Cumhuriyet İlahiyat Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.205
Atıf : 2.516
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini