User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 54
 Downloands 10
Hafızanın Dönüşen Mekânları “Seyahat Blogları”, Kent Belleğini “Seyahat Blogları”ndan Okuma Denemesi
2020
Journal:  
Milli Folklor
Author:  
Abstract:

Bir kentin kültürel belleğine yolculuk, o kentte yaşayan insanların mekân ve nesneler üzerine bıraktığı izleri, söylemleri, göstergeleri yorumlamakla başlamaktadır. Birey, yaşadığı dünyayı anlamlandırarak, belirli bir mekânda iletişim ve etkileşim hâlinde olarak, nesnelere izler bırakarak, kendi bireysel ve kültürel geçmişini belleğinin derinlerinde saklayarak, biriktirerek yaşamaktadır. Geçmiş nesne olarak sandıkta, albümlerde, evin en değerli köşelerinde tarihin, sanatın, estetiğin ve kültürün ifadesi olarak mimaride geleneksel bir giysinin nakışında, motifinde, yenen bir yemeğin tadında, yapılışında yaşatılmaktadır. Yaşatma, yüzyıllara dayalı kültürel kodların, gelecek kuşakların belleklerine sözlü, sözsüz veya yazılı olarak aktarılmasıyla gerçekleşmektedir. Böylelikle kültürel kodların en önemli aktarıcılarından biri olan mekân, sadece “yaşanılan yer” olmaktan çıkıp yüzyıllara dayalı kültürel belleğin yaratıldığı, oluşturulduğu, sergilendiği çok anlamlı ve işlevli alan olmaktadır. Özellikle teknolojinin ve ulaşım imkânlarının gelişmesiyle birlikte mekân yeni kültürel çağda hafızanın canlandırıldığı, hatırlatıldığı ve aktarıldığı “görsel bir imge” hâline gelmektedir. Mekânın görselliğinin altında kültürün derin ve sembolik anlamlarının, yaşam tarzının, estetik yaratıcılığın, tarihin, sosyo-ekonomik durumların, ekolojik felsefenin izleri vardır. Mimaride sözlü geleneğin, yeme-içme mekânlarında yeni dönemin ritüelistik davranışlarının, kültür aktörlerinin, ulaşımda estetik ve siyasi yaklaşımların etkileri görülmektedir. El sanatla-rının ve tarihî, mitolojik kahramanların biblo, anahtarlık ve süs eşyaları şeklindeki görselliğinin altında ise ha-tırlatma, hafıza ve belleği diri tutma, kimlik bilincini yansıtma, canlandırma, ait olunan kültürü tanıtma gibi işlevsel yaklaşımlar ön plana çıkmaktadır. Böylelikle her kent, kültürel unsurlarıyla hafıza mekânı olmanın yanı sıra kültür turizminin, endüstrisinin ve ekonomisinin yeni söylemlerinin oluşturulduğu ve pazarlandığı alanlar hâline getirilmektedir. Çok katmanlı anlam aktarıcısı olarak mekânın sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamında tanıtım ve aktarım biçimleri şekil ve bağlam değiştirmiş, seyahatnamelerden, gezi programlarına ve “blog”lara dönüşüm sürecinde seyahatse bir mekânı tanımanın, anlamanın, tanıtmanın en önemli aracı olmuştur. Bu çalışmada özellikle web 2.0 uygulamalarına dayalı olarak oluşturulan ve yeni “kültürel bellek mekânı” hâline gelen “seyahat blog”ları ele alınmış ve internet ortamında en fazla beğenilen, takip edilen on Türk seyahat bloğunun içerikleri karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Çalışmanın amacı “Kent belleğine dair içerikler, hafızanın yeni mekânı olan seyahat “blog”larında nasıl oluşturulmaktadır? Kent belleği, “blog”larda “blogger” adı verilen sanal seyyahlar tarafından ulaşım, mimari, tarihî ve dinî mekânlar, yeme-içme, eğlence mekânları ve buralarda yaratılan kültürel imgelerle kültür turizmi, endüstrisi ve ekonomisi bağlamında nasıl aktarılmaktadır?” sorularının cevabını aramaktır. Elde edilen veriler imge yaratımı, anlam aktarımı, geleneğin kültürel dönüşüme bağlı yüklendiği yeni endüstriyel işlevler, kültür turizminin ve tanıtımının yeni ritüelistik kalıpları bağlamında işlevsel olarak incelenecektir.

Keywords:

The Moving Places of Memory "Travel Blogs", City Memory from "Travel Blogs"
2020
Journal:  
Milli Folklor
Author:  
Abstract:

The journey to the cultural memory of a city begins with interpreting the traces, speeches, indicators that people in that city leave on the places and objects. The individual, by understanding the world in which he lives, lives in a state of communication and interaction in a particular place, leaving traces to objects, hiding his individual and cultural past in the depths of his memory. The past, as an object, is lived in the box, in the albums, in the most valuable corners of the house; in the architecture, as an expression of history, art, aesthetics and culture; in the cutting of a traditional clothing, in the motivation, in the taste of a meal, in the making of a meal. Life occurs by the translation of centuries-based cultural codes to the memories of future generations, orally, or in writing. Thus, the space, one of the most important translators of cultural codes, is a very meaningful and functional area where the “habited place” is created, created, displayed, and cultural memory based on centuries. Especially with the development of technology and transportation possibilities, the place becomes a "visual image" where memory is revived, reminded and transmitted in the new cultural era. Under the visibility of the place there are traces of the deep and symbolic meanings of culture, lifestyle, aesthetic creativity, history, socio-economic conditions, ecological philosophy. In architecture, the influence of the oral tradition, the ritual behavior of the new era, cultural actors, the aesthetic and political approaches in the transportation is seen in the food and drinking spaces. Under the visibility of hand-art and historical, mythological heroes in the form of biblical, keyword and decorative objects, functional approaches such as healing, keeping memory and memory alive, reflecting identity consciousness, revitalizing, promoting the belonging culture come to the forefront. Thus, each city, in addition to being a memory place with its cultural elements, is brought into the areas where the new speeches of cultural tourism, industry and economy are created and marketed. As a multi-layer translator of meaning, the forms of promotion and transmission in the oral, written and electronic cultural environment of the place have changed shape and context, and traveling from travel to travel programs and "blogs" in the process of transformation has become the most important means of recognizing, understanding, and promoting a place. In this study, the "travel blogs" which were created specifically on the basis of web 2.0 applications and became a new "cultural memory space" and compared the content of the ten Turkish travel blogs that were followed, the most popular in the internet environment. The aim of the study is "How the contents about the city memory are created in the travel "blogs", which are the new place of memory? How is the city memory transmitted by the virtual trips called "bloggers" in the "blogs" with transportation, architectural, historical and religious spaces, food and drinking, entertainment spaces and cultural images created here in the context of cultural tourism, industry and economy?" Looking for the answers to your questions. The obtained data will be functionally studied in the context of image creation, translation of meaning, new industrial functions in which tradition is connected to cultural transformation, new ritual patterns of cultural tourism and promotion.

Keywords:

0
2020
Journal:  
Milli Folklor
Author:  
Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles










Milli Folklor

Field :   Filoloji

Journal Type :   Uluslararası

Metrics
Article : 1.690
Cite : 8.961
2023 Impact : 0.158
Milli Folklor