Divan şiirinin kurucu şairleri arasında yer alan Ahmedî’nin Türkçenin işlenmesine ve gelişmesine önemli katkıları olmuştur. Onun şiirlerinde Eski Anadolu Türkçesinin dil ve imla özelliklerini görmek mümkündür. Bu nedenle Ahmedî’nin şiirleri, hem divan şiirinin ilk örneklerinden olması, divan şiiri geleneğinin başlangıcının anlaşılması hem de dil ve anlatım özellikleriyle Türkçenin gelişiminin izlenebilmesi bakımından dönemine ışık tutan değerli şiirlerdir. XIV. yüzyıl divan şiirinin önemli şair ve yazarlarından Ahmedî bu yüzyılda hacimli divan sahibi olan şairlerden biridir. Çağdaşları içinde en çok kaside yazan şairlerdendir. Bursa için yazdığı kaside ilk şehir kasidelerindendir. Methiyelerinin çoğunu Emir Süleyman’a yazan şair, mevsimleri (bahariyyât gibi) kasidelerinde işleyen ilk şair olarak da kabul edilmektedir. Şairin bir başka özelliği de eldeki bilgilere göre, ilk çâr-ender-çâr kaside ve gazelleri yazmış olmasıdır. Ahmedî özellikle birçok nazım şeklinin ve türünün ilk örneklerinin yer aldığı divanı ve divanında yer verdiği farklı içerik ve nitelikteki elifba sırasına göre dizilmiş kasideleriyle dikkat çeker. Şair methiyelerini sadece kaside biçiminde yazmamış, kimi zaman terci‘-i bent ve terkib-i bent nazım şekillerini de methiye aracı olarak kullanmıştır. Bu makalede, Ahmedî’nin Emir Süleyman için yazdığı farklı bir methiye örneği biçim, içerik, dil ve anlatım yönünden değerlendirilecektir. İncelenecek metin kullanılan nazım şeklinin terkib-i bent olması ve hazâniyye özelliği taşıması bakımından çok rastlanan methiyelerden ayrılmaktadır. Dolayısıyla söz konusu metnin incelenip değerlendirilmesi methiye geleneğinin oluşumu ve uygulanışına ışık tutmasının yanı sıra Ahmedî’nin methiyelerinin özelliklerinin tespitine de katkı sağlayacaktır.
Among the founding poets of Divan, Ahmedî has made significant contributions to the processing and development of Turkish. In his poems it is possible to see the language and imla characteristics of Ancient Anadolu Turkish. Therefore, the poems of Ahmedî are valuable poems that keep light to the period in terms of being both the first examples of Divan poetry, the beginning of Divan poetry tradition and the language and narrative characteristics of the development of Turkish. The XIV. She is one of the most important poets and writers of the century Divan poetry, Ahmedî is one of the poets who has the volume of divan in this century. He is one of the most famous poets in his contemporary life. It is one of the first cities in which it is written for the stock market. The poet, who wrote most of his texts to the Order of Solomon, is considered to be the first poet to work in his seasons (such as the Bahariyat). Another characteristic of the poet is that, according to the information available, he has written the first car-ender-car-casside and gazels. Ahmedî especially the first examples of many Nazim shapes and kinds of the Divana attract attention to the different content and quality of the Divana with its cassettes sorted according to the elifba order. The poet has not only written his texts in the form of a cassette, but has sometimes used preferential and terkib-i bent-i nazim forms as a methye tool. In this article, an example of a different text written by Ahmed for the Order of Solomon will be assessed in terms of form, content, language and narrative. The text to be reviewed is separated from the texts that are widely found in terms of the form of the nazim used to be terkib-i bent and carrying the characteristic of the treasure. Therefore, the study and evaluation of the text in question will contribute to the formation and application of the methical tradition as well as to the identification of the characteristics of the methical of Ahmedî.
Field : Filoloji
Journal Type : Uluslararası
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|