Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 3
 Görüntüleme 50
 İndirme 17
Günümüz Rusya’sında Yüksek İslâm Öğretimine Bakış
2020
Dergi:  
Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
Yazar:  
Özet:

Rusya topraklarında İslâm bin yıllık tarihî geçmişe sahiptir. 7. yüzyılda Araplar Dağıstan bölgesini fethettikten sonra İslâm Rusya’da yayılmaya başlamıştır. Kuzey Kafkasya’nın ardından İslâm’ın yayıldığı yer Volga (İdil) ve Ural bölgesi olmuştur. 922’de Volga Bulgar hükümdarı Almış, İslâm’ı devletin resmî dinî olarak kabul etmiştir. Daha sonra, 14. yüzyılın başında Özbek Han’ın Müslümanlığı kabul etmesinin ardından, İslâm Altınordu devletinin resmî dinî olmuştur. Nitekim Rusya topraklarında İslâm, özellikle Orta Asya ile kurulan ticari ve ekonomik ilişkilerden dolayı barışçıl bir biçimde yayılmıştır. 16. yüzyılın ikinci yarısı Müslüman halkları için bir dönüm noktası olmuştur. Korkunç İvan döneminde Kazan, Nogay, Astrahan ve diğer Müslüman hanlıklar işgal edilmiştir. Müslüman bölgelerin işgali sırasında İslâm’a karşı açık bir mücadele yürütülmüştür. Bölgelerin ele geçirilmesi, Müslümanların zorunlu olarak vaftiz edilmesine, camilerin, medreselerin ve eğitim merkezlerinin yıkılmasına neden olmuştur. Böylece Müslüman halkları devletlerini kaybetmiş ve Rusya sadece çokuluslu değil, çok dinli bir devlet hâline gelmiştir. 18. yüzyıla gelindiğinde, özellikle II. Katerina döneminde Müslüman toplumunun dinî yaşamında ve din eğitimi faaliyetlerinde olumlu gelişmeler meydana gelmiştir. 1788’de Müslümanların Dinî İdaresi’nin kurulması Rusya’daki Müslüman toplumunun resmî olarak tanınmasına ve İslâm-devlet ilişkilerinde yeni bir sayfanın açılmasını sağlamıştır. O dönemden itibaren Rusya’da İslâm eğitimi daha düzenli bir şekilde mektep ve medreselerde verilmeye başlamıştır. Bu durum 1917’de Sovyet iktidarın gelmesiyle sona ermiştir. Sovyet iktidarın militan ateizm yılları Müslümanların dinî hayatı ve din eğitimi üzerinde yıkıcı bir etki yaratmıştır. Ekim Devriminden sonra on iki binden fazla cami yıkılmış, camiye bağlı bütün Müslüman eğitim kurumları kapatılmış ve yaklaşık otuz bin din adamı sürgün edilmiştir. Cami ve medreselerin kapatılması, din adamlarının dağıtılması İslâm eğitim sisteminin çökmesine neden olmuştur. SSCB’de Perestroyka politikası sonucunda eski basmakalıpların parçalanmasıyla din-devlet ilişkileri alanında önemli gelişmeler olmuştur. Sovyetlerin çöküşüyle de Rusya Müslümanlarına yeni fırsatlar doğmuştur. Günümüzde İslâm dinî, Hıristiyanlıktan sonra Rusya Federasyonu’ndaki en büyük ikinci dindir. Müslümanlar Rusya nüfusunun %13’ünü teşkil etmektedir. Bu da yaklaşık yirmi milyon kişiye tekabül etmektedir. Rusya tarihinde her zaman önemli bir rol oynayan İslâm dinî günümüzde önemini korumaktadır. 1980’li yılların ikinci yarısında başlayan demokratikleşme ve 1990’da vicdan ve din özgürlüğüyle ilgili çıkarılan yeni bir yasa, tüm dinlerde olduğu gibi İslâm’ın da önünün açılmasını mümkün kılmıştır. 1988’de SSCB’nin tamamında 402 cami varken, bugün Rusya’da dört binden fazla cami faaliyet göstermektedir. Günümüzde Rusya Müslümanlarının birbirinden bağımsız üç dinî idari teşkilatı bulunmaktadır. Bunların bünyesinde beş bine yakın dinî kurum ve kuruluş faaliyet göstermektedir. Rusya’da İslâm dinînin canlanmasının diğer önemli yönü de din eğitimi sisteminin geliştirilmesi ve farklı düzeydeki din eğitimi kurumlarının açılması olmuştur. Günümüzde Rusya’da resmî olarak yüzden fazla orta ve yüksek düzeyde din eğitimi veren kurum faaliyet göstermektedir. Örneğin Rus İslâm Enstitüsü adıyla Rusya’da ilk yüksek İslâm öğretimi uygulamaya başlayan kurum 1998’den beri Kazan’da, Moskova İslâm Enstitüsü 1999’dan beri Moskova’da faaliyet göstermektedir. Bugün Tataristan’ın başkenti Kazan İslâm eğitiminin merkezlerinden biridir. Müslümanların din eğitiminin bir diğer merkezi, bir düzineden fazla İslâm Üniversitenin ve Enstitünün ve yaklaşık 80 medresenin faaliyet gösterdiği Dağıstan’dır.

Anahtar Kelimeler:

The Higher Islamic Teaching in Russia Today
2020
Yazar:  
Özet:

Islam has a thousand-year history in Russia. In the 7th century, after the Arabs conquered the region of Dağstan, Islam began to spread in Russia. After the northern Caucasus, the place where Islam was spread was Volga (Idil) and Ural region. In 922 Volga became the Bulgarian ruler, recognizing Islam as the official religion of the state. Later, at the beginning of the 14th century, after the acceptance of Uzbek Han of Muslims, Islam became the official religion of the Altınordu State. Indeed, Islam was peacefully spread in the territory of Russia, especially because of the trade and economic relations established with Central Asia. The second half of the 16th century was a turning point for Muslim peoples. During the horrible Ivan period, Kazan, Nogay, Astrahan and other Muslim dynasties were occupied. During the occupation of the Muslim regions, an open struggle against Islam was carried out. The occupation of the areas has led to the obligatory baptism of Muslims, the destruction of mosques, medreses and educational centers. Thus, the Muslim peoples lost their states, and Russia has become not only a multinational, but a multi-religious state. In the 18th century, especially in the 2nd. During the Caterina period, positive developments have occurred in the religious life of the Muslim community and in the religious education activities. The establishment of the Muslim Religious Administration in 1788 made it possible for the official recognition of the Muslim society in Russia and the opening of a new page in the Islamic-state relations. From that time in Russia, the Islamic education has begun to be given more regularly and in medres. This ended in 1917 with the arrival of the Soviet power. The Soviet power’s militant years of atheism have had a devastating impact on the religious life and religious education of Muslims. After the October Revolution, more than twelve thousand mosques were destroyed, all Muslim educational institutions connected to the mosque were closed and about thirty thousand religious men were deported. The closure of the cams and medreses, the distribution of religious men, has led to the collapse of the Islamic education system. As a result of the Perestroyka policy in the Soviet Union, significant developments have occurred in the field of religious-government relations with the breakdown of the ancient princes. With the collapse of the Soviets, new opportunities were born to the Muslims of Russia. Today, Islam is the second largest religion in the Russian Federation after Christianity. Muslims account for 13% of the Russian population. This is about twenty million people. Islam, which has always played an important role in the history of Russia, preserves its importance today. The democratization that began in the second half of the 1980s and a new law on conscience and religious freedom, adopted in 1990, made it possible to open the front of Islam, as in all religions. In 1988 there were 402 mosques throughout the Soviet Union, but today more than four thousand mosques operate in Russia. Today, there are three independent religious administrative bodies of the Muslims of Russia. Five hundred and five hundred people are in the midst of the world, and they are in the midst. Another important aspect of the restoration of Islamic religion in Russia was the development of the religious education system and the opening of religious education institutions at different levels. Today, more than a hundred institutions are officially active in Russia that provide religious education at the middle and high level. For example, the institution began to apply the first higher Islamic teaching in Russia under the name of the Russian Islamic Institute since 1998 in Kazakhstan, and the Moscow Islamic Institute has been operating in Moscow since 1999. Today, the capital of Tataristan, Kazan, is one of the centers of Islamic education. Another center of the religious education of Muslims is the Dağistan, where more than a dozen Islamic Universities and Institute and about 80 medresen operate.

Anahtar Kelimeler:

A View Of Higher Islamic Education In Today’s Russia
2020
Yazar:  
Özet:

Islam in Russia has a thousand-year history. After the Arabs conquered the region of Dagestan in the 7th century, Islam started to spread in Russia. After the North Caucasus, the place where Islam spread was the Volga (Idil) and the Ural region. In 922, the Volga Bulgarian ruler Almysh adopted Islam as the official religion of the state. In later years, after the conversion of Uzbek Khan to Islam at the beginning of the 14th century, Islam became the official religion of the state of the Altınordu (The Golden Horde). However, in general, Islam spread peacefully through the Russian territories, especially due to the commercial and economic relations established with Central Asia. The second half of the 16th century was a turning point for Muslim peoples. During the reign of Ivan, the Terrible, Kazan, Nogai, Astrakhan, and other Muslim khanates were conquered and occupied. During the occupation of the Muslim regions, an open struggle against Islam took place. The conquest of the region resulted in the obligatory baptism of many Muslims, the demolition of mosques, madrasahs, and education centers. In this way, the Muslim people lost their state and Russia became not only a multinational but a multi-religious state. However, during the 18th century, particularly in the period of Catherina II, positive developments occurred in the religious life and religious educational activities of the Muslim community. The establishment of the Religious Administration of Muslims in 1788 led to the official recognition of the Muslim community in Russia and the opening of a new page in Islam/state relations. Since then Islamic education has been given in schools and madrasahs in Russia more regularly than ever before. This situation came to an end with the arrival of the Soviet power in 1917. The years of militant atheism of the Soviet power had a devastating effect on the religious life and religious education of the Muslims. After the October Revolution, more than twelve thousand mosques were destroyed, all Muslim educational institutions affiliated with the mosque were closed, and about thirty thousand religious leaders were exiled. The closure of mosques and madrasas and the dispersal of the clergy caused the collapse of the Islamic education system. As a result of the perestroika policy in the USSR, with the fragmentation of old stereotypes, important developments in the field of religion-state relations occurred. Finally, with the collapse of the Soviet Union, new opportunities arose for the Russian Muslims. Today, the religion of Islam is the second largest religion in the Russian Federation after Christianity. Muslims make up 13% of the Russian population. This corresponds to about twenty million people. The Islamic religion has always played an important role in Russian history and continues to do so today. Democratization, which began in the second half of the 80s, and a new law adopted for the freedom of conscience and religion in 1990 made it possible to pave the way for Islam along with all other religions. There were 402 mosques in the entire USSR in 1988 while today more than four thousand mosques are in operation in Russia. Today, the Muslims in Russia have three independent religious administrative organizations. Approximately five thousand religious institutions and organizations are operatively affiliated with those institutions.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler






Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 861
Atıf : 2.479
Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi