Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 52
 İndirme 20
20- 20. Yüzyıl Sovyet Rusya'sında Din, İslamiyet ve Nüfus Üzerine
2011
Dergi:  
History Studies
Yazar:  
Özet:

Çarlık Rusya’nın çöküşünden sonra, din özellikle de İslam Rusya’da önemli bir rol oynamaya başladı. Rusya'da tam siyaseti anlamak için, İslam'ın mevcut devlet ve toplum içinde oynadığı rolü anlamak gereklidir. Çarlık rejimi, kendi egemenliği sırasında ele geçirdiği her yerde halkı öldürerek, diline, dinine, kültürüne zarar vermiş ve bölgedeki her şeye el koyarak bölge halklarını uzak diyarlara sürmüştür. Bu bölgede yaşayan halklar ( Almanlar, Ukraynalılar, Belaruslar v.s ) ve özellikle de Türkler için durum o kadar vahim bir hal almıştı ki birbirleri ile komşu, akraba ve tanıdık olan her bir fert Türkistan’ın farklı yerine dağıtılmış ve bir daha birbirlerini göremeyecek şekilde yerleştirilmişlerdi. Bolşevikler, burada yaşayan halkları, özellikle de Türkleri dilde, dinde ve kültürde özgürlük vaatleri ile kandırarak dağıtma yoluna gitmişlerdi. Ruslar, 1917 den 1920’ye kadar ki kısa süre içinde diğer halklara ve Türklere özgürlük vermişlerdi. Asıl Rus politikaları ise 1920’den sonra oluşturulmaya başlanmıştır. Sovyetler Birliği’nin İslam’ı yok etme politikalarından birini 1928 yılında başlayan süreç oluşturmuştu. Sovyet rejimi bu doğrultuda, hem İslam inanç esaslarını yok etme, hem de bu esasların uygulanmamasına yönelik olarak yoğun bir süreç başlatmıştı. Bu süreç dâhilinde on binlerce cami yıktırılırken, birçok din adamı da öldürülmüştü. Bununla ilişkili olarak baktığımızda Sovyet rejimi din eğitimini, tıpkı camileri yok ettiği gibi yok etmeye çalışmıştı. Nitekim her caminin yanında yer alan medrese ( ilkokullar ) Sovyet yetkililer tarafından kapatılmıştı. Yine dine karşı faaliyet üst düzey Sovyet idarecilerinden önemli destek görmüştür. Din aleyhtarı propaganda kurallarını öğretmek için bu üst düzey Sovyet yetkilileri mevcut olan beyin gücünü etkili bir şekilde kullanmışlardır. Sovyet Rusya, Ruslaştırma ve Hıristiyanlaştırma gayretiyle birçok ulusu, özellikle de bölgede Ruslardan sonra en kalabalık olan Türkleri parçalayıp mikro milliyetçilik ile ötekileştirmeye çalışmıştır. Nitekim Sovyet yönetimi milletler politikasında Çarlık Döneminden kalma “böl ve yönet” metodunu kullanmıştır. Ulusal ( idari, etnik, dinsel ve kültürel ) kimlik üzerinde şekillenen milliyetçilik, kitleleri etkileyen önemli bir unsur olurken Sovyet yönetimi bu unsuru kullanmakta bir sakınca görmeyecekti. Böyle bir uygulamanın temel amacını kısa süre için mahalli farklılıkların birbirlerine karşı kullanılması olurken, uzun vadede Rus egemenliğini garanti altına alma çabası taşımıştır. Bu açıdan değerlendirildiğinde, Orta Asya’nın farklı milliyetlere bölünmesi Sovyet yetkilerinin siyasi bir taktiği olacaktı. Özbekistan, Tacikistan, Kırgızistan gibi farklı milletlerin yaratılması, Müslüman halkı şekillendirmede stratejik bir unsur olmuştu. Bugün itibari ile Rusya’daki Müslüman nüfusuna baktığımız zaman Rusya Müftülük Konseyi Başkanı Ravil Gaynutdin’in verdiği rakamlara göre Rusya’da 23 milyon Müslüman yaşıyor. Rus istatistiklerine göre, Rusya’da en fazla nüfus artışı gösteren dinî azınlığı ise Müslümanlar oluşturmaktadır. Yine Rus istatistiklerine göre, Rus nüfusu her geçen gün azalırken, Müslüman nüfus ise artış göstermektedir. Bu makalede 20. yüzyılda Rusya’daki din örgüsü ve bu din örgüsü içinde İslamiyet, nüfus ve bu doğrultuda Rusların uyguladıkları politikalar incelenip değerlendirilmiştir.

Anahtar Kelimeler:

20 To 20. Religion, Islam and Population In The Century Soviet Russia
2011
Dergi:  
History Studies
Yazar:  
Özet:

After the collapse of the Tsarist Russia, religion, especially Islam, began to play an important role in Russia. To fully understand politics in Russia, it is necessary to understand the role Islam plays in the current state and society. The Tsarist regime has killed the people everywhere during its domination, damaged their language, religion, culture, and dropped everything in the region, and driven the people of the region to distant lands. The people living in this region (German, Ukrainian, Belarusian, etc.) and especially the Turks, the situation had become so horrible that each one of their neighbors, relatives and acquaintances was distributed in different places of Turkistan and placed in such a way that they would never see each other again. The Bolsheviks had gone to the way of distribution by deceiving the people who lived here, especially the Turks, with the promises of freedom in language, religion and culture. From 1917 to 1920, the Russians gave freedom to other peoples and Turks. The main Russian policies began to be formed after 1920. The Soviet Union formed one of the policies of the destruction of Islam which began in 1928. In this direction, the Soviet regime had launched an intense process aimed at both the destruction of the foundations of Islamic faith and the non-application of these foundations. During this process, tens of thousands of mosques were destroyed, and many religious men were also killed. When we look at it in relation, the Soviet regime tried to destroy the religious education, just as it destroyed the mosques. Indeed, the medrese (primary schools) located next to each mosque was closed by Soviet officials. Again, the anti-religious activity received significant support from the high-level Soviet rulers. To teach the rules of anti-religious propaganda, these high-level Soviet officials have effectively used the brain power that is available. The Soviet Russia, with the effort of Russification and Christianization, has tried to divide many nations, especially the Turks, who are the most crowded after the Russians in the region, and to isolate them with micro-nationalism. In fact, the Soviet government used the method of the "division and governance" of the Tsarist period in the politics of nations. Nationalism formed on the national (administrative, ethnic, religious and cultural) identity is an important element that affects the masses, while the Soviet government would not see any trouble in using this element. The main objective of such a practice was to use local differences against each other for a short period of time, while the long-term effort was to guarantee the Russian sovereignty. From this point of view, the division of Central Asia into different nationalities would be a political tactic of the Soviet powers. The creation of different nations, such as Uzbekistan, Tajikistan, Kyrgyzstan, was a strategic element in the formation of the Muslim people. Today, when we look at the Muslim population in Russia, according to the figures given by the President of the Russian Federation Council, Ravil Gaynutdin, there are 23 million Muslims living in Russia. According to Russian statistics, the religious minority with the highest population growth in Russia is Muslims. According to Russian statistics, the Russian population is decreasing every day, while the Muslim population is increasing. This article examined and evaluated the religious structure of Russia in the 20th century and the Islamism, the population and the policies of the Russians in this direction.

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler


History Studies

Alan :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.214
Atıf : 388
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini