Seyyid Yahyâ Şirvânî Şirvan’ın Şamahı şehrinde doğmuş, Bakü’de yaşamış ve eserlerini burada kaleme almıştır. Arapça ve Farsça birçok eserinin yanında Türkçe yazdığı tek eseri Şifâü’l-Esrâr önemli eserlerinden biridir. Bu eserde tarikat ilminin esasları, makamları, tarikat yoluna girenlerin yapması gerekenler anlatılmıştır. Eserde anlatılan konu ayet, hadis ve rivayetlerle desteklenmiştir. Tarikat yolunun bütün makamlarının gerekleri anlatılarak eser tamamlanmıştır. Tarikat ilmi açısından sayılara yüklenen değerler oldukça önemlidir. Bu bağlamda Şifâü’l-Esrâr’da da sayıların derin yapısındaki çok katmanlı anlamsal düzlemden yararlanılmıştır. Sayılara anlamlar yüklenirken İslâmî değerlerden, tarikat ilminin getirdiklerinden yararlanılmış, Türk kültürünün kültürel kodlarında yer alan anlamsal çağrışımlar da bunlara eklenmiştir. Bütün bunlar bir araya getirilerek eserde sayılar üzerinden de anlamsal bir yapı inşa edilmiştir. Bir sayısından başlayarak üç, beş, yedi sayıları ve bu sayıların katları eserde sık sık görülmektedir. Bu sayılar eser anlatılırken eserin temel anlamsal akışını destekler nitelikte, bazen amaç bazen araç olarak kullanılmıştır. Sayıların derin yapısındaki anlamları, anlamsal çağrışımlardan hareketle tespit etmeye çalışmak, eserin ne anlatmak istediğini tam anlamıyla kavramak açısından gereklidir. Sayılara yüklenen çok katmanlı anlamsal yapı tespit edilebilirse eser ancak o zaman tam anlamıyla anlaşılacaktır. Bu çalışmada Şifâü’l-Esrâr’da kullanılan sayı isimleri tek tek tespit edilmiştir. Sayı isimlerinin geçtiği örnekler incelenmiş ve sayıların bulunduğu konuma, anlattığı konuya göre işaret ettiği anlamsal yapı çözümlenmeye çalışılmıştır. Bu anlamsal yapı açıklanmış ve eserde geçen bütün sayı ifadeleri ayrı ayrı değerlendirilmiştir.
He was born in the city of Shamaha of Yahya Shirvan, and lived in Baku and took his works here. The only work he has written in Arabic and Persian alongside many works is Shiva’l-Esrâr’s important work. In this work, the principles of the taricate knowledge, the authorities, what those who enter the taricate path should be explained. The Qur’an was revealed in the Qur’an, the Qur’an, and the Qur’an. All the requirements of the Tarikat route are completed. The values charged with the numbers are very important in terms of taricate knowledge. In this context, in the Shiva-l-Esrâr also was used a multi-layered meaningful flat in the deep structure of the numbers. The numbers are charged with meaning, and the Islamic values are used by the knowledge of the tarikat, and the meaningful calls in the cultural codes of the Turkish culture are also added to them. All of them were built together, and all of them were built together, and all of them were built together. Three, five, and seven numbers, starting from a number, and the twice of these numbers are often seen in the work. These numbers support the basic meaning flow of the work while the work is described, sometimes the purpose is sometimes used as a tool. It is necessary to try to identify the meanings in the profound structure of the numbers, from meaningful calls, to understand exactly what the work wants to tell. If the multi-layer meaning structure charged with the numbers can be identified, the work will only be fully understood. In this study, the number names used in the Shiva-l-Esrâr were identified individually. Examples of the numbers passed through and the location of the numbers, according to the subject, the meaningful structure it indicated was tried to resolve. This meaningful structure is explained and all the expressions in the work are evaluated separately.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|