Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 2
 Görüntüleme 249
 İndirme 86
Teşekkül Öncesi Dönem Belâgat Akımları: Cahiz Örneği
2019
Dergi:  
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

Bugün üç ana daldan oluşan belâgat ilmi oluşumunu tamamlama sürecinde çeşitli kanallardan beslenmiştir. Sistematik belâgatin teşekkülünden önce biri şair ve ediplerin diğeri ilim adamlarının temsil ettiği iki belâgat akımı bulunduğu kabul edilir. Bu makale, belâgat alanında kalem oynatmış başlıca isimlerden biri olan Ebû Osmân el-Câḥiẓ’ın (255/869) teşekkül öncesi dönemin belâgat akımları arasındaki yerini tespit etmeyi amaçlamaktadır. Araştırmada ağırlıklı olarak dokümanter analiz yöntemi kullanılacaktır. Câḥiẓ’ın belâgate dair nakil ve tespitleri sistematik belâgatin parametreleri, kategorileri ve kavramları doğrultusunda çözümlenecektir. Câḥiẓ’ın belâgat anlayışını sistematik belagatin süzgecinden geçirmekle teşekkül öncesi dönemde farklı gayelerle ele alınan belâgatin sistematik belagat içerisindeki payı ortaya çıkarılmış olacaktır. Araştırmanın diğer bir katkısı ise Câḥiẓ’ın belâgat tasavvurunu ana çizgileriyle belirlemek olacaktır. Câḥiẓ’ın belâgat tasavvurunun anlaşılması da kendine has belâgat ve beyân kavramlarının anlaşılmasını kolaylaştıracaktır. Zira Câḥiẓ, beyân adını verdiği geniş bir bildirişim çerçevesi tasarlamış ve belâgati bu tasarımın içerisinde bir alt kategori olarak ele almıştır. Belâgat bu tasarımda sözlü bildirişim vasıtasının konusudur. Özet: Belâgat adında bir disiplinin oluşması birtakım aşamalardan geçerek mümkün olmuştur. İkna edici güzel sözleri nitelemek için tedavül edilen belâgat vasfı, çeşitli çevrelerin ilgisini çekerek çeşitli vesilelerle ele alınmış ve konu üzerine birtakım düşünceler kaydedilmiştir. Söz konusu birikim ve kayıtlar sonradan sistemleşecek olan belâgat ilminin nüvesini oluşturacak birtakım esaslar ve prensipler içermektedir. Kaydedilen esaslar ve prensipler yığınına belâgat ilmi adı verilemeyeceğine göre bunlara belâgat fikri demek mümkündür. Mezkûr dönemde ortaya çıkan müstakil çalışmaların edip-şairler tarafından yazıldığı görülür. Ancak müstakil eserler telif edilmemiş olsa da dil ve din âlimleri de eserlerinde belâgat meselelerine değinmişlerdir. Belâgat ilminin beslendiği temel iki kanal olduğunu söylemek mümkündür: Bunlar şair ve ediplerin temsil ettiği edebî tenkit kanalı ve çoğunluğu din ilimleri olmak üzere çeşitli ilim dallarının bir ucundan tuttuğu diğer kanal. Edebî tenkit kanalı, tarih içerisindeki birtakım sosyal ve ilmî gelişmelerin bir mahsulüdür. Cahiliye şiiri, oluşmakta olan dilbilgisine hizmet eden bir veri kaynağı kabul edilerek yoğun bir cahiliye şiiri derleme hareketi başlamıştır. Derlenen cahiliye şiiri sadece dilbilimcilerin hizmetine sunulan bir kaynak değil, edip ve şairlerin hem inşat ettiği hem de değişmeye başlayan şiirlerine model aldıkları edebî miras olmuştur. Söz konusu yenilenmeler edip ve şairlerin eski-yeni arasında kıyaslamalar yapmasına yol açmış ve bu gelişmeler edebî tenkitte kullanılacak birtakım kıstaslara da ihtiyaç duyurmuştur. Nihayet bu tenkit faaliyetleri, içerisinde belâgat kelimesinin de bulunduğu birçok kelimeyi tedavüle sokmuştur. Din ilimleri kanadında ise belâgat, ekseriyetle i’câzu’l-Kur’an bahsinde kullanılan bir kavram olmuştur. Teolojik zeminde sürdürülen Kur’an’ın mucizliği tartışmaları, Kur’an ayetlerinin beliğ oluşunu somut örneklerle anlatabilme isteğini uyandırmış olmalı ki dil ilimlerinin araçlarını kullanan bir mecraya doğru kaymaya başlamıştır. Kelam, fıkıh ve tefsir gibi din ilimlerinin tazyikiyle şekillenmeye başlayan kanalı dilbilgisinin geliştirdiği belâgat; edip ve şairlerin çalışmalarıyla şekillenmeye başlayan kanalı ise edebiyatın geliştirdiği belâgat olarak adlandırabiliriz. Dilbilgisinin oluşumu sonrası ile belâgat ilimlerinin oluşumu arasındaki süre içerisinde bugünkü anlamıyla bir belâgat ilminden söz etmek mümkün değilse de, bir belâgat tasavvurunun bulunduğu açıktır. Teşekkül öncesi dönemin belâgat fikrini yansıtan âlimlerden biri de Ebû Osmân el-Câḥiẓ’dır. Câḥiẓ, ikna edici ve güzel konuşma konusunu sadece el-Beyân ve’t-tebyîn adlı eserinde ele almamıştır. Muhtelif yazılarında kimi zaman satır aralarında kimi zaman ise müstakil bir bahis ayırarak güzel ve etkileyici sözün niteliklerinden bahsetmiştir. Câḥiẓ, beyân adını verdiği bildirişim teorisini manayı iletmeye yarayan bütün vasıtaları dikkate alarak kurgulamıştır. Mana iletmeye ya da kısaca bildirişmeye yarayan vasıtaları: lafız, işaret, sayı, yazı ve duruş olmak üzere beşe ayırır. Eser, beyân vasıtalarından biri olan lafız/dil vasıtasının ileticiliğini konu edinen belâgate önemli bir yer ayırır. Eserde ele alınan meseleler, sonradan gelişen sistematik belâgatin normlarına uymasa da teorik belâgat incelemelerinde önemli kaynaklardan biri olma vasfını hala sürdürmektedir. Sistematik belâgat ile Câḥiẓ’ın beyân projesi, çerçeve itibariyle farklı olmalarına rağmen birbiriyle örtüşmekte ve aralarında bütün-parça ilişkisi bulunmaktadır.  Câḥiẓ’ın geliştirdiği beyân, mimik ve işaretlerin de dikkate alındığı bildirişimin geniş alanını ifade ederken; belâgat, geniş bildirişim alanının bir parçası olan sözlü bildirişim alanını ifade etmek üzere kullanılmaktadır. Sistematik belâgatte sözcük, söz ve söyleyenin niteliği olan belâgat ile sözcük ve söyleyenin niteliği olan fesâhati ayırmak önemlidir. Câḥiẓ’ın kullandığı belâgat ve fesâhat kelimelerinin izini sürdüğümüzde bunları birbirinin yerine kullandığı görülmektedir. Diğer taraftan anlamın netliği konusunda lafzın veya lafızların dinleyiciye mesaj iletiyor olması yönüne vurgu yapması belâgati terkiplere yani sözlere has bir özellik olarak mütalaa ettiğini gösterir ki sistematik belagatle bu konuda birleşir. Ona göre yanlış dizilmiş bir cümlenin muhatap tarafından anlaşılıyor olması sözün bizatihi beliğ yani muradı ileten olduğu anlamına gelmemelidir. Özetle diyebiliriz ki Câḥiẓ, sistematik belâgatin önemsediği belâgat-fesâhat ayrımına girmemiş olsa da belâgat kelimesini kullanış biçimi benzer bir ayrıma riayet ettiğini gösterir. Sistematik belagatte belirleyici olan muktaza-i hal faktörünün Câḥiẓ’ın belâgat anlayışında da dikkate alındığı anlaşılmaktadır. Şu var ki Câḥiẓ muktaza-i hal faktörünü genellikle sözün uzunluk ve kısalık durumuyla birlikte mütalaa etmiş ve cümle dizilişine yansıyan yönlerine değinmemiştir. Belâgat ilminde sözün iletim kabiliyeti ile sözü güzelleştiren anlatım şekilleri birbirini tamamlayıcı unsurlardır. Ancak Câḥiẓ’ın bunlardan sözün iletim kabiliyetine ağırlık vermiş olduğu görünmektedir. Az da olsa kullandığı bazı terimler olmuştur, îcâz, itnâb, ishâb ve kinâye bunlardan bazısıdır. Anılan kelimelerin bir kısmı bugünkü terim anlamlarına benzer bağlamlarda kullanılmış olsa da çoğu birden fazla anlamı karşılayacak bağlamda ve sözlük anlamında kullanılmıştır. Bu kavramlardan biri olan îcâz, Câḥiẓ’ın kullanımında manaları az lafızla ifade etmenin adıdır. Anlatım türleri ve söz sanatlarını karşılayan kelimelerin yerleşik bir kullanıma kavuşamaması esasında el-Beyân ve’t-tebyîn’in sistemli bir anlatım biçimleri incelemesi yapmak gayesiyle yazılmamış olmasındandır. İkna edici ve güzel sözleri birçok boyutuyla incelemeyi amaçlayan müellifin hatibi göz önünde bulunduran bir bakış açısına sahip olması, eserin söz üretene rehberlik edecek bir tasarıyla ortaya çıkmasını sağlamıştır. Bu da haliyle söz analizi yöntemiyle mümkün olabilecek olan söz sanatları incelemesinden alıkoymuştur. Câḥiẓ, belâgat nitelemesini çoğunlukla sözlü icra bağlamında kullanmıştır. Ona göre yazılı metinler ile icra edilen hutbeler stil olarak farklıdır ve dolayısıyla bu iki türün belâgat kriterleri de farklı olmalıdır.

Anahtar Kelimeler:

Previous Previous Post: Unknown Examples
2019
Yazar:  
Özet:

Today, the three main branches of the belagate science formed in the process of completing the formation of various channels. It is believed that before the systemic documentation was established there were two documentation streams represented by the one poet and the other scientist. This article aims to identify the place of Abu Osman al-Câḥi, one of the main names played with a pen in the belâgat field (255/869) among the belâgat streams of the pre-discovery period. The research will mainly use the documentary analysis method. The transfer and detection of the Câḥi's problem will be solved according to the parameters, categories and concepts of the systematic document. In this case, it is important to note that, in the first instance, it is necessary to ensure that you have the right to obtain the right to obtain the right to obtain the right to obtain the right to obtain the right. Another contribution of the research will be to determine the documentation of the Câḥi with its main lines. It is easy to understand and understand the truth of the Qur’an, and it is easy to understand the truth of the Qur’an. Zira Câḥi has designed a broad declaration framework that has been named Beyân and has treated the problem as a subcategory within this design. This is the subject of the verbal communication in this design. The formation of a discipline called Belâgat was possible through a number of stages. The belief was treated to describe convincing beautiful words, attracted the interest of various environments and addressed in various occasions, and a number of thoughts on the subject were recorded. These accumulations and records contain a number of principles and principles that will form the core of the documentary knowledge that will later be systematized. If you do not have the knowledge and knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge of the knowledge. It is seen in the period that the works of the Mescur appear and are written by the poet. But if they do not speak the word, they will not speak the word, and they will not speak the word, and they will not speak the word. It is possible to say that there are two main channels in which Belâgat science is fed: these are the literary tenk channels represented by the poet and the artists and the other channels held by the various branches of science, most of them religious sciences, from one end. The literary tenk channel is a harvest of a number of social and scientific developments in history. The poem of ignorance, which serves the language knowledge, has been accepted as a source of data and has begun an intense poem of ignorance. The gathered ignorance poetry has not only been a source offered to the service of linguists, it has been a literary heritage that the poets both build and model their poems that begin to change. This has led to the renewal and the poets to make comparisons between old and new, and these developments have also needed a number of short stories to be used in the literary text. In the end, this tinting activity has brought to healing many words that contain the word belâgat. The Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an, the Qur’an is the Qur’an. The discourse of the miraculousness of the Qur’an on the theological ground must have aroused the desire to be able to explain the form of the Qur’an verses with concrete examples that began to move towards a mecra that uses the tools of language sciences. The channel that begins to be formed by the dialect of religious sciences such as Kelam, fıkıh and tefsir; the channel that begins to be formed by the work of the poets and the channel that begins to be formed by the work of the poets can be called the document that literature develops. After the formation of the language and the formation of the belagate knowledge in the period between the formation and the formation of the belagate knowledge in the meaning of today is not possible to speak of a belagate knowledge, but it is clear that there is a belagate image. One of the people who had been praised for the first time was the God of God, and one of them was the God of God. It is not a good thing to say, but a good thing to say, a good thing to say, a good thing to say, a good thing to say. In his writings, a few times the lines between them, and a few times a particular bet, described the qualities of a beautiful and impressive word. The Câḥi has established the theory of the declaration that he has given his name, taking into account all the means that are useful to communicate the meaning. It divides the means of communicating or briefly communicating: word, sign, number, letter and position to five. It is a matter of the fact that the speech is a matter of the speech and the speech is a matter of the speech and the speech. The issues discussed in the work, although they do not comply with the norms of the later-developed systematic documentation, continue to be one of the important sources in theoretical documentation studies. The systemic belâgat and the Câḥi’s statement project, despite the fact that they are different in terms of framework, coincide with each other and there is a whole-part relationship between them. In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) is the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) and the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) is the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him). It is important to distinguish between the character of the word, the word and the speaker and the character of the word and the speaker. When we follow the words of the belâgat and fâââhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâhâh On the other hand, the emphasis on the clarity of the meaning that the word or words are communicating to the listener indicates that it is a characteristic of the disturbance, that is, that it is a specific characteristic of the word that is combined with the systematic disturbance in this matter. It should not mean that the word is wrong, and that the word is wrong, and that the word is wrong, and that the word is wrong. In short, we can say that the Câḥi does not enter the belâgat-fesâhat distinction that the systematic belâgat concerns, but it shows that the word belâgat uses a similar distinction. It is clear that the systemic belagata determining the power-and-state factor is also considered in the belagata understanding of the Câḥi. But he has often put the state factor in mind with the length and shortness of the word and has not referred to the aspects that reflect the ordering of the phrase. In the words of the Holy Spirit, the words of the Holy Spirit, the words of the Holy Spirit, the words of the Holy Spirit, the words of the Holy Spirit, the words of the Holy Spirit, the words of the Holy Spirit, the words of the Holy Spirit, the words of the Holy Spirit. But it appears that the Qur’an has given the meaning of the Qur’an. There are a few of them, and there are a few of them, and a few of them, and a few of them, and a few of them, and a few of them, and a few of them. Although some of the words mentioned were used in contexts similar to the meanings of today's term, most of them were used in contexts and dictionary meanings that will meet more than one meaning. One of these concepts is the name of the Câḥi in the use of the meanings with a few words. Therefore, the words that meet the kinds of narrative and the words that meet the art of speech cannot be used in a built-in way, because the al-Beyân and t-tebyîn are not written in order to study a systematic narrative form. The fact that the creator has a view that takes into consideration the character of the convincing and beautiful words in many dimensions has made it possible for the work to appear with a design that will guide the promise producer. This also prevented the study of words that could be possible through the method of analysis of words. He has mostly used his word in the form of word. According to him, the huts performed with written texts are different in style and therefore the criteria for the documentation of these two types should also be different.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler








Cumhuriyet İlahiyat Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.205
Atıf : 2.527
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini