Bu çalışmanın içeriğini 2013-2014 yıllarında Edirne Yeni Saray’da gerçekleştirilen kazılarda bulunmuş İznik ve Kütahya seramikleri oluşturmaktadır. Saray 15. yüzyıl ilk yarısının sonlarında inşa edilmeye başlamış ve sonrasında Osmanlı padişahlarınca sürekli kullanılmıştır. 18. yüzyıldan itibaren klasik dönemdeki önemini kaybetmeye başlayan saray, Osmanlı-Rus Savaşı ile yıkım sürecine girmiştir. Cumhuriyet Dönemi’nde farklı yıllarda yapılan kazı çalışmaları ile sarayın mimari özellikleri yanında sarayda kullanılan eşyalar da gün yüzüne çıkarılmaya çalışılmaktadır. Bu malzemelerden olan İznik ve Kütahya seramikleri, sarayda kullanılan ithal seramiklerin yanında özel bir konuma sahiptir. Bezeme teknikleri aynı olsa da renkleri ve motifleri farklılık gösteren bu seramikler Osmanlı’nın bir dönemki zevk anlayışını yansıtmaları açısından birer belge niteliği taşımaktadır. Tek renk ve çok renk boyalı İznik seramiklerinde mavi-beyaz seramikler 15. yüzyıl sonu 16. yüzyıl ilk yarısının bezeme anlayışını, çok renk boyalılar ise tamamıyla Osmanlı’nın kendine has bezeme anlayışını yansıtmaktadır. Kütahya seramiklerinde en dikkat çekici form olan fincanlarda ve az sayıdaki kâse parçasında Kütahya’nın kendine özgü tek ve çok renk boyalı üslubunu görmek mümkündür. 18. yüzyıla tarihlendirilen bu örneklerin kimilerinde Çin etkileri görülürken kimileri tamamıyla Kütahyalı seramikçilerin kendi üsluplarını bize gösterir. Bu çalışmada 2013-2014 yıllarında bulunan İznik ve Kütahya seramiklerinin Osmanlı seramikleri içerisindeki yerinin saptanması amaçlanmıştır.
The content of this work is made up of Iznik and Kütahya ceramics found in the excavations carried out in Edirne New Palace in the years 2013-2014. The palace began to be built at the end of the first half of the 15th century and was then continuously used by the Ottoman princes. The palace, which began to lose its importance in the classical period from the 18th century, entered the destruction process with the Ottoman-Russian War. During the Republican period, the mining works in different years and the architectural characteristics of the palace, along with the items used in the palace, are also attempted to get on the face of the day. The Iznik and Kütahya ceramics, which are of these materials, have a special location next to the imported ceramics used in the palace. Although the brushing techniques are the same, these ceramics, which show different colors and motives, have a documentary character in terms of reflecting the perception of a period of pleasure by the Ottoman. In one-colored and multi-colored Iznik ceramics, blue-white ceramics reflect the conception of the first half of the 16th century at the end of the 15th century, while multi-colored painters fully reflect the conception of the Ottoman's own conception of the same. It is possible to see the unique and multi-colored painting of Kütahya in the cups with attractive shapes and in a small number of pieces of cage. In some of these examples dated the 18th century, we see Chinese effects, while some show us their own patterns of the Cutehyan ceramics. This study aims to identify the location of Iznik and Kütahya ceramics in the Ottoman ceramics found in the years 2013-2014.
Field : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Journal Type : Uluslararası
Relevant Articles | Author | # |
---|
Article | Author | # |
---|