Kitabın ve bilginin paylaşılması açısından yazma eserler Türk sanatında oldukça önemli bir yer teşkil etmektedir. Kitap dostu olan sultanlardan, devletin önde gelen alimlerine kadar yazma esere yüzyıllarca çok kıymet verilmiştir. Yazma eserlerin tezyinatları büyük bir ihtimam ve düzen içerisinde yapılmaktadır. Bu nadide eserlerden Kısas-ı Enbiyalar da hem muhteviyat bakımdan hem de süsleme açısından mühimdir. Kısas-ı enbiyalar, peygamberlerin hayatlarından kıssaları doğrudan Kuran-ı Kerim ve hadislerden aldığı için Türk İslam sanatında seçkin eserlerin başında gelmektedir. Berlin Devlet Kütüphanesinde bulunan İshak Bin Nişaburi’ye ait olan, Kısas-ı enbiyanın tezhipli varakları incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda eserde zahriye, ûnvan, hatime tezhibi ve bazı varaklarda da minyatür etrafına tezhip uygulamaları yapıldığı belirlenmiştir. Genel olarak bir yazma eserde kullanılacak tezhip alanlarına yer verildiği ve eserin süslemelerinin motif, renk, desen bakımından bir uyum içerisinde yapıldığı anlaşılmaktadır. Eserin tezhip sanatı bakımından istifade edilecek bir üsluba sahip olduğu ve Türk sanatları alanına fayda sağlayacağı sonucuna varılmıştır.
In terms of the sharing of the book and the knowledge, writing works are a very important place in Turkish art. From the book-friendly sultan to the state’s leading scientists, writing has been valued for centuries. The works of writing are made in a great possibility and order. This is a short-lived, short-lived, short-lived, short-lived, short-lived, short-lived, short-lived, short-lived, short-lived, short-lived, short-lived, short-lived. The short enbias come at the forefront of the outstanding works in Turkish Islamic art because they take shorts from the lives of the prophets directly from the Qur’an and the Qur’an and the hadiths. In the State Library of Berlin, Isaac bin Nişaburi, who belongs to the short-lived encyclopædia, has been studied. The research has found that in the work of zahriye, onvan, hatime tezhibi and in some varak are also done the tezhip practices around the minyatur. In general, it is clear that the texture fields to be used in a writing work are placed and the decorations of the work are made in a harmony in terms of motives, colors, patterns. It has been concluded that the work has a style to be employed in terms of art and will benefit the field of Turkish art.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|