Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 15
 İndirme 4
Mavi Beyaz Çin Porselenleri ve Osmanlı Seramiklerinde Görülen Üzüm Desenlerinin Karşılaştırılması
2022
Dergi:  
Turkish Studies
Yazar:  
Özet:

Tarihte ilk olarak mimari süslemelerde karşımıza çıkan çini, zamanla yeni tekniklerin de geliştirilmesiyle günlük ihtiyaç için kullanılan kap kacaklara da uygulanmaya başlamıştır. Sarayın günlük kullanımı için üretilen seramiklerde de çini süslemelerin en kusursuz örnekleri verilmiştir. Günümüze dek ulaşabilen örnekler içinde anlaşılmaktadır ki en gelişmiş seramik süsleme örnekleri Osmanlı döneminde ortaya çıkmıştır. Bu seramiklerin süsleme disiplini incelendiğinde ise Türk çini sanatına damgasını vuran, farklı bir süsleme anlayışı ortaya koyan mavi beyaz dönemi dikkat çekmektedir. Bu çalışmada da mavi beyaz döneminde üretilen seramiklerde kullanılan motifler, renkler ve form özellikleri incelenerek, dönemin siyasi ve kültürel ilişkileri sonucu uzak diyarlardan Türk topraklarına kadar gelmeyi başaran Çin porselenlerinin Osmanlı seramik sanatına olası etkileri incelenmiştir. Porselen ve seramik üretim tekniği açısından oldukça büyük farklılıklar taşımasına karşın süslemede kullanılan motiflerin ve renklerin birbirlerine olan benzerlikleri aynı temelden geldikleri düşüncesinin oluşmasına neden olsa da iki üretim tekniği hammaddesi topraktan itibaren birbirine büyük farklılıklar gösterir. Çamur yapılarının sertliği, şekillendirme yöntemleri, pişirim süreleri ve sıcaklıkları farklı köklerden geldiklerini açıkça ifade etmektedir. Dünya’da ticaretin gelişmesi ve ticaret yollarının gitgide daha da büyümesiyle coğrafyalar arasında yükselen kültür alışverişi süsleme ve sanat alanında da etkilerini arttırmasıyla dolaylı olarak hem Çin porselenlerinde hem de Osmanlı seramiklerinde benzer süsleme eğilimlerinin oluşmasına sebep olmuştur. Çalışmada, bahsi geçen benzerliklerin görülebildiği eserler birebir karşılaştırılarak aralarındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. 

Anahtar Kelimeler:

Comparison of blue-white Chinese porcelain and wheat patterns seen in Ottoman ceramics
2022
Dergi:  
Turkish Studies
Yazar:  
Özet:

The first in history of architectural decorations, with the development of new techniques, has also begun to be applied to the container legs used for daily needs. In the ceramics made for the daily use of the palace, the most perfect examples of chini decorations are also given. In the examples that can be reached to this day, it is clear that the most advanced ceramic decoration examples appeared in the Ottoman era. When the decoration discipline of these ceramics is studied, the blue-white period, which shows a different conception of decoration, draws attention to the Turkish Chinese art. The study also studied the motives, colors and shapes used in ceramics produced in the blue-white period, and the potential effects of Chinese porsellans, which were able to come from remote countries to Turkish territory as a result of the political and cultural relations of the period, on the Ottoman ceramic art. Despite the very big differences in terms of porcelan and ceramic production techniques, the similarities of the motifs and colors used in decoration lead to the formation of the idea that they come from the same foundation, the two production techniques show great differences from the ground to the ground. The hardness, forming methods, cooking times and temperatures of the stool structures clearly indicate that they come from different roots. The development of trade in the world and the increasing growth of trade routes and increasing cultural exchange between the geographics and increasing its effects in the field of art have indirectly caused the formation of similar decoration trends in both Chinese porsels and Ottoman ceramics. In the study, the works in which the mentioned similarities can be seen are aimed at comparing each other to the relationship between them.

Anahtar Kelimeler:

Comparison Of Grape Patterns In Blue and White Chinese Porcelain and Ottoman Ceramics
2022
Dergi:  
Turkish Studies
Yazar:  
Özet:

The pottery, which first appeared in architectural decorations in history, started to be applied to pots and pans used for daily needs with the development of new techniques over time. The most perfect examples of pottery decorations were given in the ceramics produced for the daily use of the palace. It is understood among the examples that have survived to the present day that the most advanced ceramic ornamentation examples emerged in the Ottoman period. When the decoration discipline of these ceramics is examined, the blue and white period, which left its mark on the Turkish pottery art and reveals a different understanding of decoration, draws attention. In this study, the motifs, colors and form features used in the ceramics produced in the blue and white period were examined, and the possible effects of the Chinese porcelain, which managed to come from distant lands to the Turkish lands as a result of the political and cultural relations of the period, on the Ottoman ceramic art were examined. Although porcelain and ceramics have great differences in terms of production techniques, the similarities between the motifs and colors used in ornamentation lead to the idea that they come from the same basis, but the two production techniques show great differences from the raw material to each other. The hardness of dough structures, shaping methods, firing times and temperatures clearly indicate that they come from different roots. With the development of trade in the world and the increasing growth of trade routes, cultural exchange between geographies increased its effects in the field of ornamentation and art, indirectly causing similar ornamentation trends in both Chinese porcelain and Ottoman ceramics. In the study, it is aimed to examine the relationship between the works in which the mentioned similarities can be seen, by comparing them one-to-one.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Benzer Makaleler




Turkish Studies

Alan :   Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 12.054
Atıf : 48.049
Turkish Studies