User Guide
Why can I only view 3 results?
You can also view all results when you are connected from the network of member institutions only. For non-member institutions, we are opening a 1-month free trial version if institution officials apply.
So many results that aren't mine?
References in many bibliographies are sometimes referred to as "Surname, I", so the citations of academics whose Surname and initials are the same may occasionally interfere. This problem is often the case with citation indexes all over the world.
How can I see only citations to my article?
After searching the name of your article, you can see the references to the article you selected as soon as you click on the details section.
 Views 129
 Downloands 38
 Audio Listening 1
Fuat Sezgin ve İslam Fıkhı (dört Fıkıh Mezhebinin Ana Kaynakları Üzerine Bir Araştırma)
2020
Journal:  
Kalemname
Author:  
Abstract:

Bu makale merhum Prof. Dr. Fuat Sezgin’in perspektifinden İslam fıkhının tarifi, fıkhın gelişimi ve fıkhın İslam tarihindeki yeri hakkında kaleme alınmıştır. Fuat Sezgin’in fıkıh ilmine dair yazdıkları bu makalede yer alan bilgilerden çok daha fazla olmasına karşın biz bu bilgileri konumuzla sınırlı tuttuk. Bu bağlamda makalede Fuat Sezgin’in biyografisi, O’nun genelde Arap kültürü ve özelde İslam fıkhı ile olan alakası ele alınmıştır. Fuat Sezgin Arap kültürü kavramını, sadece Arapların ürettiği bir kültür şeklinde değil, aksine Arap veya acem olsun Müslümanların Arap dili ile ürettiği tüm eserleri Arap kültürü içerisinde kabul ederek izah etmiştir. Yine makale, İslam fıkıh tarihi kronolojisinin, oryantalistlerin iddia ettikleri gibi hicri 2. asırda başladığı ve Müslümanların zihninde bunun kabul edilmiş bir gerçek olduğu fikrini yerleştirmek değil bilakis fıkhın Hz. Muhammed (sav) devrinden itibaren var olmaya başladığının önemini vurgulamaktadır. Makalede bazı Arap araştırmacıların Fuat Sezgin’in Arap Kültür Tarihi isimli çalışmasına yönelik işaret ettikleri birtakım açıklama ve düzeltmelere dair bilgiler yer almaktadır. Bunun yanı sıra çalışmada Fuat Sezgin’in fıkhın kapsamı üzerine yaptığı açıklamalara yer verilerek konu aydınlatılmıştır. Sezgin’e göre zihinlerdeki karışıklığın sebebi Batı’nın İslam dünyasındaki işgalleridir. Bu işgaller neticesinde Müslümanlar hem maddi hem de fikren olumsuz etkilenmişlerdir. Bu işgal döneminden sonra Müslümanlar için fıkıh sadece ibadetler ve ilmihâl bilgilerinden ibaret kalmıştır. Fakat aslında fıkıh bunlardan ibaret olmayıp daha kapsamlıdır. Fuat Sezgin’e göre fıkıh; İslam’ı amelî, ilmî, siyasî ve sosyal konulara tatbik etmektir. “Fıkıh İslam medeniyetinin kimliğidir. Eğer fıkıh olmazsa, İslam medeniyeti döneminde sosyal, zihni, bilimsel ve ahlak alanlarında Müslümanlarının hayatlarını nasıl değiştirdiklerini anlayamayız.” Ebu Şâme’nin (ö. 665/1267) bildirdiğine göre İmam Şâfiî (ö. 204/820) Mısır’da insanlara fıkıh dersi vermeden önce, uzun süre onların tarihlerini ve yaşayışlarını öğrenmekle meşgul olmuş ve şöyle demiştir: “Bunu, ancak fıkıhta kullanmak için yaptım.” İmam Şâfiî’nin bu metodunu Fuat Sezgin’de görmek mümkündür. Fuat Sezgin önce oryantalistlerin İslam fıkıh tarihi hakkındaki yanlış görüşlerini düzeltmiş daha sonra gerçek fıkıh tarihi hakkında kendi görüşlerini anlatmıştır.

Keywords:

Fuat Sezgin and Islamic Fikh (a Study Of The Main Sources Of The Four Fikh Mezhebi)
2020
Journal:  
Kalemname
Author:  
Abstract:

This article was taken from the perspective of the dead Prof. Dr. Fuat Sezgin on the description of the Islamic phuket, the development of the phuket and the place of the phuket in the Islamic history. Although Fuat Sezgin's information about the fiction is much more than the information contained in this article, we have kept this information limited to our subject. In this context, the article discussed Fuat Sezgin’s biography, his general relationship with Arab culture and especially Islamic fiction. Fuat Sezgin explained the concept of Arab culture not only in the form of a culture produced by the Arabs, but in the opposite form of all the works produced by the Arabic or beginner Muslims in the Arabic language. Again, the article is the Hicri 2 of the Islamic fiction historical chronology, as the Orientalists claim. Not to put the idea that it began in the century and in the minds of the Muslims that it is a accepted truth rather than the fiction of Hz. Muhammad emphasizes the importance that he began to exist from the era. The article contains information about a series of explanations and corrections that some Arab researchers pointed to Fuat Sezgin’s work on Arab Culture History. In addition, in the study, Fuat Sezgin's explanations on the scope of the fuchs have been revealed. According to Sezgin, the cause of confusion in the minds is the occupations in the Islamic world of the West. As a result of these occupations, Muslims have been affected both material and intellectual. After this occupation, the fiction for the Muslims was only of worship and knowledge. But in fact, it is not just that, it is more comprehensive. According to Fuat Sezgin, fıkıh is to practice Islam in practical, scientific, political and social matters. “Fikh is the identity of the Islamic civilization. Without fiction, we can’t understand how Muslims changed their lives in social, mental, scientific and moral areas during the Islamic civilization.” by Abu Sham. 665/1267, according to which I am the Savior. 204/820) In Egypt, before giving the lessons of fiction to the people, he was long busy learning their history and lives and said, "I did this only to use it in fiction." It is possible to see this method of Imam Shafi’s in Fuat Sezgin. Fuat Sezgin first corrected the Orientalists' misconceptions about the Islamic fighteous history and then explained their own opinions about the real fighteous history.

Keywords:

Citation Owners
Information: There is no ciation to this publication.
Similar Articles








Kalemname

Field :   Fen Bilimleri ve Matematik; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Journal Type :   Ulusal

Metrics
Article : 188
Cite : 194
© 2015-2024 Sobiad Citation Index