Ahmet Mithat ve Halit Ziya’nın roman anlayışları, deyiş yerindeyse, taban tabana zıttır. Vak’anın gelişimindeki hız, tasvirlerde birkaç çizgiyle/fırça darbesiyle ve dolayısıyla bir eskizle yetinmek, (tutarlı ve kanlı-canlı bir)karakter yaratma kaygısından uzaklık, okuyucuyu etkilemeye/manipüleye meyyal anlatım/anlatıcı ve bununla ilintili olarak, karakterlerin anlatıda ahlak terazisinde ölçülüp tartılması.. Bu ve benzer unsurlar Ahmet Mithat kurmacasının belirgin nitelikleriyken, onun neredeyse üzerinde hiç durmadığı bir noktada derinleşmek de Halit Ziya romancılığının karakteristik, ayırt edici vasfıdır. Bahis konusu vasıf, duyguların tahlilidir. Ahmet Mithat romancılığında önemli olaylar dış dünyada gerçekleşirken, Halit Ziya romancılığında iç dünyada yaşanır. Roman türünü daha baştan; muhayyel/gerçek dışı/olağan üstü olana kökensel bağlılığıyla tanımlayan ve bu tanımı bir postulat olarak kabul A. Mithat için zirvedeki romancı, Monte Kristo Kontu’nun yazarı Alexandre Dumas’dır. Halit Ziya ise, realist ve natüralist ekolün öne çıkan isimleri; Balzac, Flaubert ve Goncourt Kardeşler’e ilgisini yönelterek, romana dair tespitlerine onlardan delil getirir. O, romanda idealizmin ve eylemleri idealizm tarafından yönlendirilen, anlamlandırılan tiplerin karşısındadır. Hatta böyle tiplerden, alay ve hor görüyle bahseder. Bu iki yazarın roman anlayışlarına dair önemli ipuçları Ahbar-ı Asara Tamim-i Enzar ve Hikâye adlı kitaplarında yer alır. Bu yazıda öncelikle söz konusu iki kitapta ‘roman’a ve ‘romancılık’a dair ipuçları üzerinde durulacak, sonrasında Henüz On Yedi Yaşında ve Sefile romanlarından hareketle iki yazarın romancılıklarına daha yakından bakılacaktır.
The novel concepts of Ahmet Mithat and Halit Ziya, if it’s in place, the base is the basin. The speed in the development of the VAK, with a few lines in the paintings/brushing and therefore satisfying with a sketch, distance from the worries of creating character, influencing the reader/manipulate meyal narrative/telling and in connection with it, the character’s measurement and discourse in the moral thesis in the narrative. The subject of betting is the assessment of emotions. The important events in the romanticism of Ahmet Mithat take place in the outside world, while the romanticism of Halit Ziya takes place in the inner world. The novel type is defined from the very beginning; with the original devotion to the fictional/non-real/supernatural and this definition is accepted as a postulat for A. Mithat, the novelist at the top, the author of Monte Kristo Contu is Alexandre Dumas. Halit Ziya, the prominent names of the realistic and naturalist ecole, directed his interest in the Balzac, Flaubert and Goncourt Brothers, gives evidence of his discoveries about the novel from them. He is in the novel in the face of the idealism and the actions of the idealism, directed by the idealism. He even speaks of such kinds, laughing and horrors. These two writers' important clues about the novel concepts are found in Ahbar-i Asara Tamim-i Enzar and Story. This article will first focus on the clues about 'roman' and 'romancy' in the two books, and then will look closer to the romance of the two writers by moving from the Seven Years and Sefile novels.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|