Niyâbet bir terim olarak, hukukî konularda başkası adına tasarrufta bulunma veya başka birinin yerine herhangi bir ibadeti edâ veya kaza etme anlamlarına gelmektedir. Bu bağlamda hadîs kaynaklarında başkası adına tasaddukta bulunma, köle azat etme, hac yapma, vefat etmiş bir kimsenin nezirde bulunup da edâ etmediği namaz, oruç, yürüme, i’tikâf vb. ibadetleri kaza etme rivâyetleri nakledilmiştir. Bu konuların bazısında niyâbet ittifakla kabul edilmişken, bazı meselelerde ise muhaddislerce sahih kabul edilen hadîslerin varlığına rağmen ihtilâf edilmiştir. İhtilaf edilen mevzulardan birisi de başkasının yerine hac yapmadır. Bu konudaki niyâbet rivâyetleri, yaşayan ve vefat eden kişi için hac yapma şeklinde vârid olmuştur. Bu çalışmamızda, bu ihtilâfın hicrî ilk üç asırda rivâyetler üzerinden nasıl başladığı, sahâbe ve tabiînin âlimlerinin nasıl bir tutum takındıkları, bu dönemlerde hangi rivâyetlerin aktarıldığı ve özellikle hicrî ikinci asır mezhep imâmlarının bu hadîslere nasıl yaklaştıkları ve ne kadarını bildikleri ortaya konulmaya çalışılacaktır. Çalışmamızda da görüleceği üzere her hadîs aynı şöhreti yakalayamamış, bütün ilim meclislerinde aynı zaman dilimlerinde var olamamış, bazıları ise senedleri sahih de olsa pek fazla itibar görmemiştir.
As a term, Niyâbet means to save on behalf of another person or to perform any worship or accident in the place of another. Therefore, do not give the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship of the worship. The worship of the worship of the worship. In some of these matters the intention was accepted by the alliance, and in some matters it was disputed despite the existence of true hadiths. One of the disputed positions is the hacker instead of the other. This is the form of the worship of the living and the deceased. In this work, we will try to reveal how this conflict began in the first three centuries through the rivies, how the allies of the Sahabe and Nature have a attitude, what the rivies were transmitted in these periods, and especially how the allies of the second century of the Sahabe approached these hadits and how much they know. As we will see in our work, every hadith has not captured the same reputation, in all scientific councils it has not existed in the same period, and some have not seen much reputation, even though they are authentic.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|