Bu çalışmada, Âşık Şeref Taşlıova’nın Kars civarından derlediği Gelin Taşı hikâyesinin yapı incelemesi üzerine durulacaktır. Bir halk hikâyesi için yapı, metnin iskeletini oluşturmaktadır. Kurgunun sağlam olması halk hikâyesinin akıllarda kalışını ve etkileyiciliğini arttıracaktır. Âşık Şeref Taşlıova Türk kültürüne, halk âşıklık geleneğine hizmeti geçmiş çok önemli bir halk âşığıdır. Bu sebeple ona ait bir halk hikâyesinin çalışılması Türk kültürüne ve edebiyatına da katkı sağlamış olacaktır. Hayatı boyunca üretken olan âşık, Gelin Taşı hikâyesinde de bu üretkenliğini bizlere göstermiştir. Bu çalışmada, hikâyenin kurgu basamakları ve eşikleri incelenmiştir. Ardından hikâyede yer alan formeller, arasözler ve epitetler tespit edilmeye çalışılmıştır. Bütün bunlar bir bütün olarak değerlendirildiğinde bu hikâyenin kalıplaşmış sözler bakımından, atasözü, deyim, alkış-kargış gibi halk anlatılarında izleri olan yapılar bakımından zengin olduğu görülmüştür. Özellikle bilgilendirici- öğretici ara sözlerin çoğunlukta var oluşu Taşlıova’nın hikâyecilik geleneğinin özelliğidir ve bu hikâyede de karşılaşılmıştır. Metin, benzetmeler ve kalıplaşmış ifadeler bakımından da zengindir. Hikâyenin sonunda efsanelerde görülen “taş kesilme” motifi yer almaktadır, bu da halk anlatılarının birbirinden tamamen bağımsız olarak düşünülemeyeceğini bizlere göstermiştir. Gelin Taşı hikâyesi, Taşlıova’nın hikâyeciliğinin özelliklerini yansıtan bir halk hikâyesidir.
In this work, the focus will be on the building study of the story of the Gelin Stone, which the Love of Honor Taşlıova has collected from around Kars. The structure for a popular story forms the skeleton of the text. The strongness of the curve will increase the residence and influence of the people's story in mind. Love Sheref Taşlıova is a very important people's lover who has served the Turkish culture, the tradition of people's love. Therefore, the work of a public story that belongs to him will also contribute to the Turkish culture and literature. The lover, who has produced throughout his life, has also shown this productivity to us in the story of the Stone of the Bride. In this study, the fictional stages and edges of the story have been studied. Then the formulas, interlocutors and epites in the story were tried to be identified. When all of this is considered as a whole, it is seen that this story is rich in terms of patterned words, structures that have traces in the people's stories, such as speech, speech, praise and praise. Specifically, the existence of informative-instructive interfaces is the characteristic of Taşlıova's narrative tradition and is also encountered in this story. It is also rich in terms of text, comparisons and shaped expressions. At the end of the story there is the motivation of the "stone cutting" seen in the legends, which has shown us that the people's stories cannot be thought completely independent of each other. Gelin Stone Story is a popular story that reflects the characteristics of Taşlıova's narrative.
Alan : Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|