Doğu-Batı meselesi, modernleşme sürecindeki Türk edebiyatının temel konularından biridir. Bu sorunu merkeze koyan romanlar, Osmanlı toplumunda yaşanan Batılılaşma sürecinden etkilenmiş karakterleri, Batılılaşmamış, başka bir ifadeyle, özgün kalabilmiş karakterlerin karşısına koyarak çoğu zaman ikincilerinin lehine bir karşılaştırma yoluna giderler. Bütün romanlarında, ağırlığı değişmekle birlikte, Doğu-Batı meselesine değindiği görülen Abdülhak Şinasi Hisar’ın bundan farklı bir tutum izlediği görülür. Tanzimat ve Cumhuriyet yazarlarının Doğu ve Batı’yı karşıt kategoriler olarak sunan karakter figürasyonunu bir yana bırakarak Fahim Bey ve Biz, Çamlıca’daki Eniştemiz ve Ali Nizamî Beyin Alafrangalığı ve Şeyhliği adlı üç romanında yer verdiği üç karakter üzerinden bir Doğu-Batı sentezine ulaşmaya çalışır. Bu yazıda, karakterlerinin sosyal gerilimlerini, iç dünyalarını, ‘delilik’ şeklinde tezahür eden anlaşılmaz yönlerini ve çeşitli çatışmalarını/karşılaştırmalarını merkezine alan ve bu temalar üzerinden bir medeniyet sentezine ulaşmayı amaçladığı görülen Hisar’ın üç medeniyet şeklini temsil etme görevi verdiği Fahim Bey, Hacı Vâmık Bey ve Ali Nizamî Bey adlı roman karakterleri, Doğu-Batı meselesi bağlamında incelenmiştir.
The Eastern-West issue is one of the core subjects of Turkish literature in the process of modernization. The novels that put this problem in the center, the characters influenced by the process of Westernization in the Ottoman society, in other words, face the characters that could remain original, often go to a way of comparison for the benefit of the latter. In all of his novels, the weight changes, but it appears that Abdülhak Shinasi Hisar, who is referred to the Eastern-West issue, has a different attitude from that. By leaving the character figure of Tanzimat and Republic writers that offer the East and the West as opposite categories, Fahim Mr. and We try to reach an Eastern-West synthesis through the three characters in the novel Eniştemiz in Çamlıca and Ali Nizamî Brain Alafrangalıy and Şeyhlığı. In this article, the characters named Fahim Mr, Hacı Vâmık Mr, and Ali Nizamî Mr, who focus on the social tensions, the inner worlds, the incomprehensible aspects that manifest in the form of 'glory' and the various conflicts/comparations and the task of representing the three forms of civilization of Hisar, which is seen to reach a civilization synthesis through these topics, are studied in the context of the Eastern-West issue.
Alan : Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|