Güney Sibirya’daki az nüfuslu etnik bir Türk grubu olan Hakaslar Sagay, Kaçin, Kızıl, Koybal, Beltir gibi boylardan müteşekkildir. Nikolay F. Katanov, çalışmalarında bu etnik grup için Abakan Tatarları ifadesini de kullanmıştır. Bazı bilim adamları ise Hakasların, Yenisey Kırgızlarının devamı olduğunu ileri sürmüştür. Bu Türk boyu, malum olduğu üzere, tarihte “Hooray” (Hongoray) adında bir de devlet kurmuştur. Bugün “Hakasya Özerk Cumhuriyeti”nde yaşayan Hakaslar, tıpkı Sibirya’daki diğer Türk boyları (Yakut, Altay, Tuva vb.) gibi Şamanizm adı altında atalarından kendilerine miras kalan gelenekleri devam ettirmektedir. Bu bağlamda eskiden olduğu gibi günümüzde de Hakaslar arasında kamlar (şaman) yaşamakta ve Şamanî geleneklere sahip çıkmaktadır. Viktor Ya. Butanayev, bugünkü geleneksel ritüeller için Neo-şamanizm ve kamlar içinse Neo-şaman kavramını tercih etmektedir. Yine de bu şahıslar, Şamanist olduklarına inanmakta ve atalarından kalan mirası canlı tutmaya çalışmaktadır. Bu kapsamda söz konusu Hakas inanış ve geleneklerini devam ettiren kamlardan biri de Ludmila Vasiliyevna Kobecikova’dır. Moskova’da yaşamasına rağmen çok sık Hakasya’ya gelen bu kam, kendi ülkesinde çeşitli vesilelerle Şamanî ritüeller icra etmektedir. İşte bu makalede mezkûr kamın biyografisi ele alınmakta, ritüel esnasında kullandığı eşyalar tanıtılmakta ve uyguladığı tedavi ile düzenlediği ritüeller hakkında kısaca bilgi verilmektedir. Makalenin amacı, bu kam vasıtasıyla bugün Hakasya’da yaşayan Şamanlık geleneğinin bir panoramasını ortaya koymaktır.
Hakaslar, a small Turkish ethnic group in southern Siberia, is grateful of heights such as Sagay, Kaçin, Red, Koybal, Beltir. Nikolay F. Katanov also used the expression of Abakan Tatar for this ethnic group in his work. Some scientists have claimed that the Hakas are the continuation of the Yenisey Kyrgyz. This Turkish state, as it is known, has been established in history as a state called "Hooray" (Hongoray). Today, the Hakas, who live in the "Hakasya Autonomous Republic", like the other Turkish heights in Siberia (Yakut, Altay, Tuva, etc.) The traditions that they have inherited from their ancestors under the name of Shamanism continue. In this context, as in the past, today, among the Hakas, the kames (Shaman) are living and the Shamanic traditions are possessed. by Viktor. Butanayev prefers the concept of Neo-Shaman for today's traditional rituals and for the Neo-Shamanism and for the communities. Nevertheless, these persons believe they are shamanists and try to keep the remaining heritage alive from their ancestors. In this context, one of the tribes that continued their Hakas beliefs and traditions is Ludmila Vasiliyevna Kobecikova. Despite living in Moscow, this people who come to Hakasya often perform Shamanic rituals in their own country on various occasions. In this article, the biography of the mosquito is discussed, the objects used during the ritual are presented and brief information about the rituals organized by the treatment it applies. The purpose of the article is to reveal a panoramic view of the Shaman tradition living in Hakasya today through this cam.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|