Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 3
 Görüntüleme 51
 İndirme 15
Max Weber’de Modernlik, Karizma ve Gündelik Hayat
2020
Dergi:  
Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi
Yazar:  
Özet:

Bu yazı, Max Weber’in meşhur Meslek olarak Bilim konuşmasındaki paradoksal bir ifadeyi anlama çabasından yola çıktı: “Heute aber ist es religiöser »Alltag«”. Tercümesi neredeyse imkansız olan bu “religiöser alltag” ifadesinin geçtiği paragraf baştan sonra Weber’in din sosyolojisinin anahtar kavramlarının resm-i geçidi gibidir: etik-metodik yaşam (lebensführung), monoteizm, politeizm (vielgötterei), uzlaşma ve göreceleşme (Kompromissen und Relativierungen), tanrıların çatışması, büyüsüzleştirme ve depersonalizasyon, (entzaubert und daher in Gestalt unpersönlicher) ve dini gündelik (religöser alltag). Paragrafın son cümleleri ise Birinci Dünya Savaşı’nın ağır yenilgisi arefesinde Alman gençliğine bir uyarıdır: “Modern insan, özellikle de genç kuşak için güç olan, böylesi bir gündelik hayata cevap vermektir. Her yerde gördüğümüz "deneyim" arayışı bu zayıflıktan kaynaklanıyor; asık yüzlü ciddiyetiyle çağımızla doğrudan yüzleşmemek gerçekten de zayıflıktır”. Weber çalışmaları içinde Weber’in merkezi sorunsalını anlamakta çokça başvurulan iki kaynaktan biri Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu ise diğeri adeta bir siyasi vasiyetnamesi olan bu meslek konuşmalarıdır. Sadece şu basit soruyu soruyoruz: Weber bir gündelik hayat dininden ya da gündelik hayatı dolduran eski tanrılardan, yani bir tür modern politeizmden neden bahsetmektedir? Kendisinin İkinci Dünya Savaşı sonrası Amerikan sosyolojisinin yaygınlaştıracağı sekülerleşme kuramlarına kaynaklık ettiği düşünülecek olursa, bu büyüsünü kaybetmiş ve bu nedenle gayri-şahsileşmiş eski tanrıların bizim yaşamlarımız üzerindeki uzlaşmaz mücadelesi paradoksal bir durum yaratmamaktadır? Weber modern kapitalizmin insanların ruhlarına hükmettiği bu çağda dinin kaderini metafizik ya da bilimsel meydan okumalara değil gündelik hayatın politeizmine neden bağlamaktadır? Burada söz konusu olan gündelik hayatın dine meydan okumasını mı ya da dinin gündelik hayatın akışına icbar edildiğini mi anlamalıyız? Weber’in hikayesini “son büyük kahramanlığımız” diye anlattığı Kalvinist Protestanlık aslında gündelik hayatı dinle sature ederken, yaptıklarının niyet edilmemiş sonuçları olarak meslek üzerinden dinin gündelik hayattan çıkarılmasını mı doğurmuştur? Katolikliğin manastıra sıkıştırdığı asketizmi gündelik hayata taşıyan Kalvinizm “gündelik hayatı ne bu dünyadan ne de bu dünya için olmamak koşuluyla, bu dünyada rasyonel bir yaşam olarak biçimlendirmeye” çalışırken, Charles Taylor’un modern benliğin ahlaki kaynaklarından birini gördüğü “sıradan olanın olumlulanması”ndan kapitalizmin dini kökleşmeye ihtiyaç duymadığı geç modern dönemdeki “demir kafes”ten kurtuluşa nasıl gelmiştir? Weber’in erken ve geç reformasyon ve erken ve geç modernlik tahlillerinde ayırıcı tanımlamalarını bu gündelik hayat düşüncesi üzerinden kurduğunu iddia edebilir miyiz? Görüldüğü gibi, Weber’in din sosyolojisi bağlamında gündelik kavramı son derece önemli soruları sormamıza yardımcı olabilmektedir. Aslında daha temelli bazı başka soruları da bunlara ekleyebiliriz. Bu yazıda, Weber’in alltag düşüncesinin sosyolojik düşüncenin bir yandan kuramsal analiz ve kavramsal soyutlamanın, diğer yanda bir tür kavramsallaştırılamazlığın (unbegrifflichkeit), kuram-öncesi ve kavramsal olmayanın kesişim noktasında duran temel sorunu olduğunu savunuyorum. Bu nedenle, Weber’in rasyonelite (rationalitäten) tiplerinden tahakküm (herrschaft) biçimlerine, rutinleşme (veralltaglichung) ve karizmadan (charisma) sosyal bilimlerde yöntem sorununa (ideal-tip ve değer bağımsızlığı) ve Weber’in 1895’te yaptığı tartışmalı Freiburg konuşmasından 1917-19’da meşhur Meslek olarak Siyaset ve Bilim konuşmalarına tuhaf şekilde tutarlılık arz eden siyasetine kadar pek çok anahtar kavram ve sorunun Weber’in gündelik düşüncesi üzerinden yeniden okunabileceğini düşünüyorum. Bu tez kapsamında ise, sadece din sosyolojisi bağlamında bu soruları cevaplamaya çalışacağız. Bu şekilde, din sosyolojisinin sadece daha farklı bir okuması değil, bir o kadar yukarıda bahsettiğimiz kavramsallaştırılamaz olan arkaplanını görmemiz mümkün olacaktır.

Anahtar Kelimeler:

Max Weber's Modernity, Karizma ve Gundelik Hayat
2020
Yazar:  
Özet:

This article came from Max Weber’s attempt to understand a paradoxical phrase in his scientist speech as a famous profession: “Heute aber ist es religiöser “Alltag””. This paragraph, which is almost impossible to be translated by this expression of "religiöser alltag", is like the formal passage of the key concepts of Weber's religious sociology: ethical-methodic life (lebensführung), monoteism, politeism (vielgötterei), compromissen und Relativierungen (Kompromissen und Relativierungen), the conflict of gods, magicalization and depersonalization (entzaubert und daher in Gestalt unpersönlicher) and religious daily (religöser alltag). The last sentences of the paragraph are a warning to the German youth in the wake of the severe defeat of the First World War: “Modern man, especially the young generation, is to respond to such a daily life. The search for “experience” that we see everywhere is derived from this weakness; it is indeed weakness not to face our age directly with the seriousness of our face.” One of the two sources that are often used to understand Weber’s central problem is the Protestant Ethics and the Spirit of Capitalism, and the other is the vocational speeches that are a political testament. We just ask the simple question: Why does Weber talk about a daily life religion or the ancient gods that filled the daily life, that is, a kind of modern politeism?If it is thought that it is derived from the theories of secularization that the American sociology after the Second World War will spread, does the unconsensual struggle of the unpersonal ancient gods over our lives not create a paradox?Why does Weber link the fate of the religion to the politeism of daily life, not to metaphysical or scientific challenges, in this age in which modern capitalism governs the souls of the people?Should we understand that the day-to-day life is a challenge to the religion or that the religion is adjusted to the flow of daily life?The Calvinist Protestantism, which Weber’s story is described as “our last great heroism”, has actually generated the dissolution of religion through the profession as the unintentional consequences of their actions, while the daily life is immersed in religion?While the Calvinism, which carries the asketism that Catholicism is pushed into the monastery into daily life, “provides to shape the daily life as a rational life in this world, provided it is not for this world nor for this world,” how has it come to the release from the late modern era of the “Iron Cave” where capitalism does not need religious radicalization from the “optimization of the ordinary” that Charles Taylor sees as one of the moral sources of modern self?Can we claim Weber’s early and late reformation and early and late modernity assessments have made distinct definitions through this mind of daily life?As you can see, Weber’s daily concept in the context of religious sociology can help us ask extremely important questions.In fact, we can add some more basic questions to them.In this article, I argue that Weber’s alltag thought is the fundamental problem of sociological thought, on the one hand, of the theoretical analysis and conceptual abstraction, on the other hand, of a kind of unbegrifflichkeit, the theoretical-pre-pre and non-conceptual.Therefore, I think that many key concepts and issues from Weber’s rationality to herrschaft forms, from routine (veralltaglichung) and charisma (charisma) to the method problem in social sciences (ideal-type and value independence) and from Weber’s controversial Freiburg speech in 1895 to the politics that strangely consistently provides political and scientific speech in 1917-19 to Weber’s daily thinking can be re-read.In the context of this thesis, we will try to answer these questions only in the context of religious sociology.In this way, we will be able to see not only a more different reading of religious sociology, but a background that is unconceptualized as much as we mentioned above.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler








Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi

Alan :   Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 222
Atıf : 1.408
2023 Impact/Etki : 0.162
Bilgi Sosyal Bilimler Dergisi