Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
 Görüntüleme 37
 İndirme 10
İslam Hukuk Metodolojisinde Nasların Mubahlığa Delalet Etme Yolları
2019
Dergi:  
Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
Yazar:  
Özet:

İslam hüküm teorisinde şer’î/teklîfî hükümler; cumhura göre vacip, mendub, mubah, mekruh ve haram olmak üzere temelde beşe ayrılmaktadır. Bunlardan “mubah”,  mükellefin yapma ve terk etme arasında muhayyer olduğu hukuki serbest alanları ifade etmekte olup şer’î hükümler içerisinde en geniş alanı oluşturmaktadır. Diğer taraftan İslam hukukunda haramlar/yasaklar sınırlıdır ve bunlar naslarla belirlenmiştir. Prensip olarak haramların dışında kalan durumlar, helal (hukuken serbest olan) alanı oluşturmaktadır. Fıkıh literatüründe helal bazen mubah ile eş anlamlı olarak kullanılmakla birlikte mutlak olarak zikredildiğinde mendup ve vacibi de içerisine almaktadır. Bu yüzden ibaha/mubahlık (hukuki serbestlik)  ifade eden üslupların/yolların ayrıca tespit edilmesi önem arz etmektedir. Mubahlığa delalet eden “ibaha” lafzı veya bu kelimenin türevleri Kuran’da geçmemekle birlikte bazı hadis metinlerinde “ibaha” lafzı geçmektedir. Diğer taraftan İslam hukukunda, aksine bir delil veya karine olmadığı sürece kesin yükümlülük bildiren taleplerin (emir ve nehiy) dışında kalan fiillerde mubahlığın esas olduğu temel bir ilke olarak kabul edilmiştir. Nitekim bu çerçevede Kuran ve Sünnet lafızlarında, doğrudan (sarahaten) veya dolaylı olarak (karine ile) ibahaya delalet eden birçok ifade tarzı/üslup bulunmaktadır. Klasik dönem fıkıh usulü eserlerinde ibahayı/mubahlığı bilme yolları üzerinde ayrıca durulmamıştır. Son dönem İslam hukukçuları ise ibahayı/mubahlığı bilme yollarını; “turuku ma’rifeti’l-ibâha”, “esâlîbü’l-ibâha” ve “sıyağu’l-ibâha” gibi başlıklar altında incelemişlerdir. Ancak bu çalışmalarda mubahlığı bilme yolları bir bütün olarak derli toplu bir şekilde incelenmemiştir. İslam hüküm teorisinde mubahlığı bilme yolları, “nass” ve “nass dışı” olmak üzere temelde ikiye ayrılmaktadır. Nassın mubahlığa delaleti ise doğrudan (sarahaten) ve dolaylı (karine ile) olmak üzere iki şekilde olmaktadır. Prensip olarak naslarla şer’î ibaha olarak isimlendirilen mubah hükümler sabit olmaktadır. Bu makalede, İslam hüküm teorisinde “nasların mubahlığa delalet etme yolları” üzerinde durulacaktır.

Anahtar Kelimeler:

The Islamic Law Methodology: The Ways of Dealing with the Mubarak
2019
Yazar:  
Özet:

In the Islamic rule theory, the sher’i/teklifi rule is divided into five: vacip, mendub, mubah, mekruh and haram according to the cumhur. Of these, "mubah" means the legal free spaces between making and leaving the client and forms the wider spaces within the charity. The Islamic law is limited to the law, and the law is limited to the law. Except for those who are in the shape of the shape, the shape of the shape is the shape of the shape. In the fiction literature, the halal is sometimes used as equivalent to the mubah but is absolutely mentioned when it is included in mendup and vacibi. Therefore, it is also important to identify the ways of prayer (legal freedom) which express the prayer (legal freedom). The word "ibaha" or the derivatives of this word are not passed in the Qur'an, but in some hadith texts the word "ibaha" is passed. On the other hand, in the Islamic law, it is considered as a fundamental principle that mutuality is based on the facts other than the claims (emir and nehiy) that declare certain obligation unless there is a proof or proof. There are many kinds of words in the Qur’an and the Qur’an, directly or indirectly (with the Qur’an). In the classical period of fiction, the way of knowledge of ibahiyah/mubahy was also not focused on the works of fiction. The latter Islamic lawmakers have studied their ways of knowing the ibahayi/mubahy under titles such as “turuku ma’rifeti’l-ibâha”, “salîbü’l-ibâha” and “sıyağı’l-ibâha”. However, in these studies, the ways of knowledge of mutuality have not been studied in a whole set of collectives. In the theory of Islamic rule, the ways of knowing Mubarakity are basically divided into two, “nass” and “ex-nass”. It is a two-way way, direct and indirect (with a corner). The name of the righteous is the name of the righteous, the name of the righteous is the name of the righteous. This article will focus on the theory of Islam's rule on "the ways in which the people can delete to the Mubarak."

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Bilgi: Bu yayına herhangi bir atıf yapılmamıştır.
Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 429
Atıf : 735
Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi