İmâm Şâfiî'nin usul anlayışında merkezi bir kavram olan beyân, usûli bir kavram olarak ilk defa er-Risâle'nin girişinde ele alınmıştır. Şâfiî, Kur’an’da yer alan bütün açıklamaları doğrudan veya dolaylı olarak “beyân” üst başlığı altında ele almıştır. Şâfiî, eserlerinde beyân lafzını çoğunlukla; izah/açıklamak, izhar/maksadı açığa çıkarmak anlamlarında bazen de delil ve sonuç anlamlarında kullanmıştır. Bize göre, Şâfiî eserlerinde beyânı tanımlamamıştır; ancak yaptığı açıklamalardan bu kavramdan; "Allah'ın kelâmına muhatap olanlar için, hükümlerin Allah tarafından açıklanış keyfiyeti/yolları " anlamını kastetmektedir. O'na göre beyân yolları temelde/icmalen nass ve ictihad/kıyas/istidlal olup, sünnet bu yollar içinde en güçlü ve en önemli yoldur. Şâfiî, eserlerinde beyânın kısımlarını izah ederken farklı kısımlara/taksimlere yer vermesi bir çelişki ya da tereddüt sonucu olmayıp bu yolların icmalen ve tafsilen ele alınmasından ibarettir. O'nun, beyan anlayışı çerçevesinde şer’i hükmün kaynağı olarak sadece Kitap, sünnet, icma ve kıyası görmesi ve şer'i hükmü beyân yollarını da nass ve istidlal/kıyas ile sınırlaması, bu kaynaklar dışında bir kaynağın asla hüküm kaynağı ve beyân yolu olamayacağını ifade etmek ve şeri hükmün tesbit işlemini nesnel ölçülere bağlamak içindir. Şâfiî’nin, icmaı şer’î delil olarak görmesine rağmen, beyân yolları arasında zikretmemesi, onun, oluşum aşamasında nass ya da ictihad etrafında bir ittifak sonucu oluşmasından kaynaklandığı kanaatindeyiz. Şâfiî'nin beyân teorisine yöneltilen eleştiriler genellikle beyânın tanımı ve mertebeleri/yolları etrafında gerçekleşmektedir. Çalışmamızda Şâfîî'nin usul anlayışında bir teori olarak beyânı; mahiyeti, önemi, usul sistemi içende yeri, sınırları ve mertebeleri açısından ele alarak bu anlayışa yöneltilen, mezhep içi ve mezhep dışı eleştirileri değerlendirmeye çalıştık.
In the first verse of the Qur’an, the Qur’an was revealed in the first verse of the Qur’an, the Qur’an was revealed in the first verse of the Qur’an. The Qur’an has all the explanations in the Qur’an addressed directly or indirectly under the top title of “the Lord”. In his works he used the word of the declaration in many ways, in the meaning of explanation, explanation, and sometimes in the meaning of proof and result. We do not think that he has not defined the beyan in his works, but that from his explanations this concept means “for those who speak to the word of Allah, the pleasure of the judgments explained by Allah.” He says that the path is the most powerful and the most important path in these ways. It is not a contradiction or a doubt that the shapes of the shapes of the shapes of the shapes of the shapes of the shapes of the shapes of the shapes of the shapes of the shapes of the shapes of the shapes of the shapes of the shapes of the shapes of the shapes. In the words of the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him), the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, “The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said, ‘The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: We see that, even if we do not know what is going on, we will not know what is going on, and we will not know what is going on, we will not know what is going on, we will not know what is going on, we will not know what is going on. The criticism of Shafi’s theory of the bean often occurs around the definition of the bean and the stairs/roads. In our study, as a theory in the process of the Shafi’s understanding, we tried to evaluate the criticism of this understanding by addressing the position, boundaries and stages of the process, the importance, the process system, and the importance of the process.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|