Türk edebiyatında Çingene anlatıları üzerine kronolojik bir okuma yapıldığında belli bir dönemden sonra genellikle olumlu yönde bir bakışın hakim olduğu görülmektedir. Hüseyin Rahmi, Refik Halit, Selahattin Enis olumsuz Çingene manzaraları veya ahlakî yönden zayıf tiplemeler çizerken Ahmet Haşim, Sabahattin Ali, Halikarnas Balıkçısıyla birlikte bu olumsuz bakışın tamamen değiştiği görülür. Bu yazarlarla birlikte Osman Cemal, Sait Faik, Bedri Rahmi, Melih Cevdet’te göçebe Çingeneler iç açıcı tabiat unsurlarıyla, günlük uğraşlar içerisinde, özgürlüklerine düşkün, serbest tabiatlı insanlar olarak anlatılır. Bu metinlerde göçebe Çingenelerin daha çok gündelik hayatlarındaki meşguliyetlerine ve kadınların özelliklerine yer verilmiştir. İnsanın tabiata yabancılaştığı modern çağlarda “göçebe Çingene” saf, sade yaşayışın, nostaljik yolculukların, özgürlüğün imajı hâline gelmiştir. Mekâna bağlı, yerleşik hayatın verileriyle donatılmış, an’ı kaçıran insan için göçebe Çingene artık toprak, ağaç, güneş, ay gibi tabiatın bir parçasıdır, her yere uyum sağlayabilendir, kayıtlı olmayan, biriktirmeyendir, bunun için de övgüyü hak edendir
In Turkish literature, when a chronological reading of the Chinese narratives is done, it is often seen that after a certain period a positive view is dominated. Hussein Rahmi, Refik Halit, Selahattin Enis painting negative Chingene views or morally weak typings, with Ahmet Haşim, Sabahattin Ali, Halikarnas Fisherman, it appears that this negative view has completely changed. Together with these writers, Osman Cemal, Sait Faik, Bedri Rahmi, Melih Cevdet, immigrants are described as free-natural people, loving their freedoms, with intrinsic elements of nature, in daily tasks. In these texts, immigrant Chinese people are more focused on their occupations in their daily lives and the characteristics of women. In the modern epochs in which man is alienated to nature, the “migrants” has become the image of pure, pure life, nostalgic travel, freedom. For the person who is connected to the place, equipped with the data of the established life, the immigrant Chinese is now a part of nature like the soil, the tree, the sun, the moon, who can fit everywhere, not registered, not saved, and for this he deserves praise.
Alan : Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|