İletişim teknolojilerinde meydana gelen gelişmeler, yeni medyanın hızlı yükselişi ve dijitalleşme ile eşyadan mekâna, toplumdan bireye her şey yeniden dizayn edilmektedir. Bu tasarım sürecinin en önemli çıktılarından biri ise dijital insandır. Dijital insan, gerekli yazılımlar kullanılarak şekil verilebilen bir bireydir. Teknolojik ilerlemelerin bir ürünü olan dijital insanlar, ilgi çektikleri kadar kuşkuyla da yaklaşılan bir konudur. Yaratma arzusu ile yönetme isteğinin bir sonucu olarak da okunabilecek olan dijital insan, istenilen niteliğin yüklenebildiği, istenilmeyenin sorunsuzca çıkarılabildiği bir alt yapıya sahiptir. Yok olmayıp, boyut değiştiren sanal evrenin sonsuzluğunda yaşayan dijital insan, ölümlülerin ürettiği bir “ölümsüz”dür. Sanal evrenin sakini olan dijital insanların hedef kitlesi, gerçek dünyanın bireyleridir. Dijital insanlar çeşitli amaçlar için üretilmektedir reklam, tanıtım faaliyetleri ile dijital oyun platformları bunların başında gelmektedir. Ülkemizde de bu teknolojik pratiğin ilk örneği Aypera’dır. Bu çalışma, ilk yerli dijital insan ve dijital oyuncu Aypera’nın genel bir tanıtımını yapmayı amaçlamaktadır. Çalışma kapsamında Aypera’nın sosyal medya hesaplarından paylaşılan içerikler nitel bir analize tabi tutularak, söylem analizi ile değerlendirilmiştir. Aypera’nın kendisi hakkında paylaştığı içerikler arasından sanal gerçeklik kavramını ontolojik sorgulamaya açan içerikler esas alınmış çalışma kapsamında belirlenen, “sanal, gerçek, dijital insan, gerçeklik, robot” alt kategorilerine göre süzülerek çalışmaya dâhil edilmiştir. İçerikler dijitallik ve gerçeklik kavramları üzerinden sosyal medyada inşa edilen iktidar alanları ekseninde tartışılmıştır.
The developments in communication technologies, the rapid rise of the new media and digitalization and the space, from society to individual, everything is re-designed. One of the most important outcomes of this design process is the digital man. Digital man is an individual that can be shaped using the necessary software. Digital people, a product of technological advances, are a matter of doubt as much as they attract interest. The digital man, which can also be read as a result of the desire to create and the desire to manage, has a substructure where the desired character can be charged, where the unwanted can be easily removed. The digital man, who lives in the eternity of the virtually changing universe, is a "immortal" that the dead produce. The target crowd of digital people who are the residents of the virtual universe is the individuals of the real world. Digital people are produced for a variety of purposes with advertising, promotional activities and digital gaming platforms come at the forefront of them. The first example of this technology practice in our country is Aypera. This study aims to make a general promotion of the first indigenous digital man and digital player Aypera. In the framework of the study, the content shared from Aypera's social media accounts has been evaluated by speech analysis, subject to a qualitative analysis. Among the contents that Aypera has shared about himself, the contents that open the concept of virtual reality to ontological questioning have been included in the study based on the subcategories of the study, which are determined in the framework of the study, "virtual, real, digital man, reality, robot". The content has been discussed in the axis of power fields built on social media through the concepts of digitality and reality.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|