Sahne tasarımı özellikle sahnelenecek dramatik metinin sahne üzerinde mekânsal çözümlemelerin yanında, mekâna uyumlu her türlü araştırmanın yapıldığı alandır. Bu nedenle sadece sanatsal çözümlemeleri değil, mekânın matematiğini de içerir. Marifetli olmak görsel tasarımı hazırlamak için yeterli midir sorusu aklımıza gelebilir. Hiçbir marifet bilgiyle yol almazsa istenilen sonuç elde edilemez. Bu nedenle 1920’lerden itibaren özellikle sahne tasarımı diğer dalları kapsayan, bir bütün olarak eğitim sürecine dâhil olmuştur. Bu sanat alanının enstrümanı insandır. Her şey insanla anlatılır. Dram sanatı yaşamdan bir kesit almakla beraber; yaşamın irdelenecek birebir kopyası, kimi zaman da olması gereken, bu çözümlemenin içinde oluşur. Bu nedenle tarihsel bir metin üzerinde çalışılmış olsa dahi fikirsel amacı günü aydınlatmaktır. Bir laboratuvar gibi yaşamdan sancılı bir kesit alıp onu neşter altında incelemeyi hedefler, kimi zaman bu kesit gülmeceyle donatılır. 1920’lerden önce ki süreçlerde kimi zaman ressamlar kimi zaman heykeltıraşlar sahne tasarımı yapmaktadır. Kabul görmelerinin nedeni; sanatsal dehalarının yanında disiplinler arası çalışmalara imza atmış olmalarıdır. Özellikle sahne tasarımcıları; resim, heykel, seramik, tekstil, fotoğraf ve sinemanın sunum teknikleri (projeksiyon vb.) yararlanmaktadır. Bunlar gelişi güzel değil yorumun içinde hem estetik hem de işlevselliğine göre konumlandırılır. Sahne tasarlamak bütün sanat ve bilim dallarından faydalanarak yaşayan bir tablo oluşturma sanatıdır.
Alan : Eğitim Bilimleri; Filoloji; Güzel Sanatlar; Hukuk; İlahiyat; Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler; Spor Bilimleri
Dergi Türü : Uluslararası
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|