Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 6
 Görüntüleme 138
 İndirme 63
Mülteci Öğrencilerin Kültürel Uyumları ile Dinî Başa Çıkmaları Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma
2019
Dergi:  
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

Bu araştırmanın amacı savaş ve hak ihlalleri gibi yıkıcı sebeplerden dolayı göç etmek zorunda kalan ve yaşamlarına Türkiye’de devam eden mülteci öğrencilerin bu travmatik yaşantının üstesinden gelme konusunda hangi dinî başa çıkma etkinliklerine başvurduklarını ve bu tercihin kültürel uyumlarıyla olan ilişkisini ortaya koymaktır. Dinin başta zorunlu göç olmak üzere yaşanan her türlü zorlukla başetmede önemli işlevlere sahip olması, mültecilerin yaşamlarını katlanılabilir kılma adına ne tür bir dinî başa çıkma süreci yaşadıklarını ilgi ve merak konusu haline getirmektedir. İşte bu merakla şekillenen araştırma, mültecilerin daha çok olumlu dinî başa çıkma yöntemini kullanarak zorluklarla mücadele ettikleri ve bu mücadeleyle kültürel uyumu yakalamaya çalıştıkları varsayımına dayanmaktadır. Araştırmanın örneklemi 2017-2018 öğretim yılında Karabük Üniversitesi’nin farklı bölümlerinde ve Karabük Milli Eğitim Müdürlüğü'nün lise düzeyindeki farklı okullarında öğrenimlerine devam eden Suriye, Irak ve Afganistan kökenli mülteci öğrenciler arasından tesadüfi örneklem yoluyla seçilmiştir.  Yaş ortalaması 18 olan örneklem grubuna “Kültürel Uyum” ve “Dinî Başa Çıkma Tarzları” ölçekleri uygulanmıştır. İlişkisel tarama yöntemine uygun olarak ölçek tekniği kullanılan araştırma bulgularına göre örneklem grubunun kültürel uyum ve olumlu dinî başa çıkma düzeylerinin ortalamanın üzerinde olduğu, olumsuz dinî başa çıkma düzeylerinin ise ortalamanın altında olduğu görülmektedir. Bazı bağımsız ve demografik değişkenlerle ilişkisi belirlenen ‘kültürel uyum’ ile ‘olumlu dinî başa çıkma’ arasında da pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir (r=.269). Bu nedenle mülteci öğrencilere manevi bakım sağlamanın, onların kültürel uyum düzeylerini yükselteceği düşünülmektedir. Özet: Bu araştırmanın amacı savaş ve hak ihlalleri gibi yıkıcı sebeplerden dolayı göç etmek zorunda kalan ve yaşamlarına Türkiye’de devam eden mülteci öğrencilerin bu travmatik yaşantının üstesinden gelme konusunda hangi dinî başa çıkma etkinliklerine başvurduklarını ve bu tercihin kültürel uyumlarıyla olan ilişkisini ortaya koymaktır. Dinin başta zorunlu göç olmak üzere yaşanan her türlü zorlukla başetmede önemli işlevlere sahip olması, mültecilerin yaşamlarını katlanılabilir kılma adına ne tür bir dinî başa çıkma süreci yaşadıklarını ilgi ve merak konusu haline getirmektedir. İşte bu merakla şekillenen araştırma, mültecilerin daha çok olumlu dinî başa çıkma yöntemini kullanarak zorluklarla mücadele ettikleri ve bu mücadeleyle kültürel uyumu yakalamaya çalıştıkları varsayımına dayanmaktadır. İlişkisel tarama yöntemine uygun olarak yapılan araştırmada ölçek tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verilerini elde etmek için kişisel bilgi formu ile birlikte ‘Kültürel Uyum’ ve ‘Dinî Başa Çıkma Tarzları’ ölçekleri kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi 2017-2018 öğretim yılında Karabük Üniversitesi’nin farklı bölümlerinde ve Karabük Milli Eğitim Müdürlüğü'nün lise düzeyindeki farklı okullarında öğrenimlerine devam eden Suriye, Irak ve Afganistan kökenli mülteci öğrenciler arasından tesadüfi örneklem yoluyla seçilmiş araştırmaya gönüllü 112 öğrenciden oluşmaktadır.  Veriler analiz edilirken öncelikle ölçeklerin toplam skorları elde edilerek ortalamalar hesaplanmıştır. Öğrencilerin kültürel uyum düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymak üzere t-test (Independent Samples t-test), tek yönlü varyans analizi (Oneway ANOVA) ve Scheffe testi kullanılmıştır. Dinî başa çıkma ile ilgili ilişkilere bakılırken de normallik testi sonucuna uygun olarak parametrik olmayan testlerden ‘Man Whitney U’ ve ‘Kruskall Wallis H’ testleri uygulanmıştır. Kültürel uyum ile dinî başa çıkma arasındaki ilişkinin belirlenmesi için korelasyon testinin yapıldığı araştırmada, istatistiksel anlamlılık düzeyini belirlemek içindüşük p değeri olarak .05 baz alınmıştır. Araştırma bulgularına göre örneklem grubunun kültürel uyum (=3,27) ve olumlu dinî başa çıkma düzeyleri ortalamanın üstünde olup (=3,42), olumsuz dinî başa çıkma düzeyleri ise ortlamanın altındadır (=1,77). Örneklem grubunun kültürel uyum düzeyleri, demografik değişkenlerden sadece örneklemin uyruğuna göre istatistiksel açıdan anlamlı farklılık göstermiştir. Buna göre Suriyeli öğrencilerin kültürel uyum düzeyleri (= 3,48), Irak (= 3,19) ve Afganistan (= 3,06) kökenli öğrencilerden daha yüksek olup, aralarındaki farklılık istatistiksel açıdan anlamlıdır (p<.01). Örneklem grubunun ‘olumsuz dinî başa çıkma’ düzeyleri ile demografik ve bazı bağımsız değişkenlerle arasında herhangi bir anlamlı ilişkiye rastlanmamışken ‘olumlu dinî başa çıkma düzeyleri’ ile demografik değişkenlerden sadece uyruk, cinsiyet ve yaş aralığı arasında istatistiksel açıdan anlamlı farklılıklar görülmüştür. Buna göre kız öğrencilerin olumlu dinî başa çıkma düzeyleri (= 64,46) erkek öğrencilerden (= 47,32) daha yüksektir.  Aradaki farklılık ise istatistiksel açıdan anlamlıdır (p<.01). Ayrıca 21-24 yaş aralığında olan öğrencilerin olumlu dinî başa çıkma düzeylerinin daha yüksek olduğu (= 70,54) ve 14-16 yaş aralığında olan öğrencilere göre (= 47,47) aradaki farklılığın anlamlılık düzeyine ulaştığı görülen araştırmada, Suriye kökenli öğrencilerin olumlu dinî başa çıkma düzeyleri (= 62,91) daha yüksek bulgulanmış ve Afganistan’lı öğrencilerin ortalamasına göre (= 42,63) anlamlı bir farklılık düzeyine ulaşmıştır (p<.05). Ayrıca araştırma bulgularına göre kültürel uyumun dinî başa çıkma tarzlarından sadece olumlu dinî başa çıkma ile arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir (r=.269, n=112, p=.004). Savaşlara bağlı olarak yaşanan zorunlu göç, maddi ve manevi kayıplar içeren travmatik bir yaşantıdır. Şiddetli ve yüksek düzeyde strese yol açan bu tür olumsuz yaşantılarla mücadelede maneviyatınbüyük katkısı ise olumlu dinî başa çıkma yoluyla olmaktadır. Nitekim dinî ve manevi inançlar, travma mağdurunun anlam arayışınatatminkâr cevaplar sunarak ona bilişsel tatmin sağlamasının yanı sıra imanın getirdiği teslimiyet duygusuyla durumu kabullenme aşamasına geçmesinde yardımcı olmakta ve travmayla mücadelesine olduğu kadar travma sonrası gelişimine de katkı sağlamaktadır. Dinin, özellikle zorunlu göç gibi insan gücünü aşan engellemeler karşısında çaresizlik içine düşen bireyin yeniden uyum düzeyine ulaşmasını kolaylaştırıcı bir fonksiyon üretiyor olması onu ayrı bir yerde konumlandırmaktadır. Nitekim yapılan bazı çalışmalar, sıkıntılı zamanlarda Tanrı’yla olumlu bir ilişki içinde bulunarak imtihan, sabır, şükür, dua, tevekkül, Tanrı’ya sığınma ve hayatı yeniden anlamlandırma gibi olumlu dinî başa çıkma unsurlarına yönelmenin ruh ve beden sağlığı üzerinde koruyucu, iyileştirici ve telafi edici etkilere sahip olduğunu göstermektedir. Zira yaptığı makul, tatminkâr ve ikna edici açıklamalar dini, insanlar için önemli bir direnç kaynağı haline getirmektedir. Araştırma bulguları mülteci öğrencilerin kültürel uyumları ile “olumlu dinî başa çıkma” etkinliklerine yönelmeleri arasında anlamlılık düzeyine ulaşan bir ilişkinin varlığını göstermektedir. Bu nedenle mülteci öğrencilerin manevi rehberlik ve destek faaliyetlerine dahil edilmelerinin entegrasyon sürecine daha fazla katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Ayrıca gerek mülteci öğrencilerin gerekse yerel halk ve öğrencilerin birbirlerini ötekileştirici yaklaşım içine girmelerini engelleyecek ve birlikte yaşama kültürünü geliştirecek değer merkezli proje ve faaliyetler yürütülmesinin ve bu faaliyetlerin hem sivil toplum örgütleri hem de devlet eliyle desteklenmesinin önemli olduğu ortaya çıkmaktadır. Entegrasyonun önündekibüyük engellerden birisi olan dil problemini ortadan kaldırmak üzere ücretsiz dil kurslarının açılmasının ve ayrıca kampüs ve çevresinde öğrencilerin daha uyumlu ilişkiler geliştirebileceği sosyo-kültürel ağlar kurulmasının bu konuda olumlu katkılar üretebileceği düşünülmektedir.

Anahtar Kelimeler:

A Study On The Relationship Between Refugee Students' Cultural Adaptations and Religious Interference
2019
Yazar:  
Özet:

The purpose of this research is to reveal what religious handling activities the refugee students who have been forced to migrate for destructive reasons such as war and rights violations and who continue their lives in Turkey have applied to overcome this traumatic life and the relationship of this preference with cultural harmony. The fact that religion has important functions in addressing all kinds of difficulties, including compulsory immigration, makes it a matter of interest and curiosity for what kind of religious process they are experiencing in order to make their lives suitable. This curious research is based on the assumption that refugees are fighting difficulties using a more positive religious approach and are trying to catch cultural harmony with this fight. The sample of the study was selected by random sampling from Syrian, Iraqi and Afghan refugee students who have continued their studies in the various departments of the University of Karabuk and in the different schools at the high school level of the National Education Directorate of Karabuk in the 2017-2018 academic year.  The sample group, the average age of 18 years, has been applied the scales "Cultural Compatibility" and "Religious Methods of Confrontation". According to the research findings used by the scale technique according to the relational scanning method, the sample group’s levels of cultural harmony and positive religious treatment are above the average, and the negative religious treatment levels are below the average. The relationship with some independent and demographic variables has also been found to have a meaningful relationship in the positive direction between the “cultural harmony” and the “positive religious treatment” determined (r=.269). Therefore, it is believed that providing spiritual care to refugees students will boost their levels of cultural harmony. Summary: The purpose of this study is to reveal what religious handling activities the refugee students who have been forced to migrate for destructive reasons such as war and rights violations and who continue their lives in Turkey have applied to overcome this traumatic life and the relationship of this preference with cultural harmony. The fact that religion has important functions in addressing all kinds of difficulties, including compulsory immigration, makes it a matter of interest and curiosity for what kind of religious process they are experiencing in order to make their lives suitable. This curious research is based on the assumption that refugees are fighting difficulties using a more positive religious approach and are trying to catch cultural harmony with this fight. The scale technique has been used in research according to the interactive scanning method. To obtain the quantitative data of the study, the scales 'Cultural Compatibility' and 'Religious Methods' were used along with the personal information form. The sample of the study consists of 112 volunteers to the study chosen by random sample from Syrian, Iraqi and Afghan refugee students who continue their studies in the various departments of the University of Karabuk in the 2017-2018 academic year and in the different schools of the National Education Directorate of Karabuk at high school level.  When the data is analyzed, the average is calculated first by obtaining the total scores of the scales. T-test (Independent Samples T-test), one-way variance analysis (Oneway ANOVA) and Scheffe test were used to show whether the levels of cultural conformity of students vary according to various variables. In view of the relationships with religious dealing, the non-parametric tests, according to the normality test results, were applied with the 'Man Whitney U' and 'Kruskall Wallis H' tests. In the study of the correlation test for the determination of the relationship between cultural harmony and religious dealing, the statistical significance level is based on .05 p value. According to the research findings, the cultural harmony (=3,27) and the levels of positive religious behavior of the sample group are above the average (=3,42), and the levels of negative religious behavior are below the average (=1,77). The cultural conformity levels of the sample group have shown significant statistical differences from demographic variables only according to the sample’s conformity. Accordingly, the levels of cultural harmony of Syrian students are higher than those of Iraqi (= 3,48), Afghan (= 3,19) and Afghan (= 3,06) and the difference between them is statistically significant (p<.01). There were no significant relationships between the 'negative religious treatment' levels of the sample group and demographic and some independent variables, while the 'positive religious treatment' levels and demographic variables have only seen statistically significant differences between nationality, gender and age range. According to this, the levels of positive religious behavior of girls (= 64,46) are higher than the levels of male students (= 47,32).  The difference between them is statistically significant (p<.01). In the study that also found that the difference between the students between 21 and 24 years of age was higher (= 70,54) and that the difference between the students between 14 and 16 years of age (= 47,47) reached the level of significance, the positive level of religious behavior among the students from Syria (= 62,91) was higher and the average of the students from Afghanistan (= 42,63) reached a significant level of difference (p<.05). Moreover, research findings have found a meaningful relationship between the religious approach of cultural harmony and the positive approach of religious harmony (r=.269, n=112, p=.004). Forced migration due to wars is a traumatic life involving material and spiritual losses. The great contribution of spirituality in the fight against such negative experiences that lead to severe and high levels of stress is through positive religious dealing. In fact, religious and spiritual beliefs help the victim of the trauma, by providing meaning-seeking responses, to provide him with cognitive satisfaction, as well as the feeling of submission that the faith brings, to pass to the stage of acceptance of the situation and to contribute to the post-trauma development as well as to the fight against the trauma. The fact that religion, especially forced immigration, produces a function that facilitates the re-adaptation level of the individual who falls in disappointment in the face of obstacles that exceed human power, places it in a separate place. In fact, some studies show that in a positive relationship with God in troubled times, the orientation to the elements of positive religious treatment, such as trial, patience, gratefulness, prayer, confidence, refuge to God and re-comprehension of life, has protective, healing and compensatory effects on the mental and physical health. The reasonable, satisfying and convincing explanations of Zira make religion an important source of resistance for people. Research findings show the existence of a relationship that reaches the level of meaning between refugee students' cultural harmony and their orientation to "positive religious dealing" activities. Therefore, it is believed that the involvement of refugee students in spiritual guidance and support activities will contribute more to the integration process. It also turns out that it is important that both refugee students and local people and students will prevent each other from entering into a self-educative approach and to carry out valuable projects and activities that will develop the culture of living together and that these activities will be supported by both civil society organizations and the government. It is believed that the opening of free language courses to eradicate the language problem, which is one of the great obstacles to integration, and the establishment of social and cultural networks in which students can develop more compatible relationships at the campus and around it, can make a positive contribution to this.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler






Cumhuriyet İlahiyat Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.205
Atıf : 2.516
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini