Kullanım Kılavuzu
Neden sadece 3 sonuç görüntüleyebiliyorum?
Sadece üye olan kurumların ağından bağlandığınız da tüm sonuçları görüntüleyebilirsiniz. Üye olmayan kurumlar için kurum yetkililerinin başvurması durumunda 1 aylık ücretsiz deneme sürümü açmaktayız.
Benim olmayan çok sonuç geliyor?
Birçok kaynakça da atıflar "Soyad, İ" olarak gösterildiği için özellikle Soyad ve isminin baş harfi aynı olan akademisyenlerin atıfları zaman zaman karışabilmektedir. Bu sorun tüm dünyadaki atıf dizinlerinin sıkça karşılaştığı bir sorundur.
Sadece ilgili makaleme yapılan atıfları nasıl görebilirim?
Makalenizin ismini arattıktan sonra detaylar kısmına bastığınız anda seçtiğiniz makaleye yapılan atıfları görebilirsiniz.
  Atıf Sayısı 5
 Görüntüleme 159
 İndirme 50
Klasik Sosyolojide Nostaljik Paradigma ve İslamcılıkta Asr-ı Saadet Özlemi
2017
Dergi:  
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi
Yazar:  
Özet:

Bu makale, sosyolojinin, toplumsal değişim sürecinde, cemaat bağlarının yitirilmesine entelektüel bir tepki olarak ortaya çıktığı şeklindeki temel argümanını tartışma konusu yapmıştır. Söz konusu argüman, klasik dönem sosyolojinin hâkim metaforlarının ve bakış tarzının muhafazakârlıktan türediği iddiasını taşımaktadır. Sosyolojide bu iddia, toplumsal değişim sürecini açıklamak üzere geliştirilmiş olan bilindik, ikircikli teorik yapılarla desteklenmiştir. Makale, sosyolojideki bu ikircikli teorik yapının temel varsayımlarının nostaljik olduğundan hareketle, nostaljik sosyolojinin bir eleştirisini yapmayı amaçlamaktadır. Ayrıca, modern ideolojilerden biri olarak İslamcılığın tarihsel sürecini nostalji ve ütopya üzerinden eleştirel okumasını yapmak çalışmanın bir diğer amacı olacaktır. Makalenin önerisi, gerek klasik sosyoloji, gerekse İslamcılığın -başlık itibariyle farklı görünen iki konunun- ‘şimdi’yle baş edememe, ‘şimdi’ye çözüm olarak ise altın çağ söylemi üretmesi noktasında benzer entelektüel tepkiler vermiş olmasıdır. Çalışmanın tezi ise, ‘şimdi’de yaşanan kültürel yabancılaşma ve yitirme duygusu karşısında hem klasik sosyolojideki ‘geçmiş’i idealize etme çabasının, hem de İslamcılıktaki eve dönüş mitosunun, esasında, hâkim modernite paradigması tarafından belirlendiği şeklindedir.  Nostaljik paradigmanın gerisinde, feodalizmden kapitalizme geçiş şeklinde kurgulanan yeniden inşa edilmiş tarih vardır. Bu tarihte feodalizmin çöküşü, kırsal cemaatin yitimi, kişisel dışavurumsallığın yitimi ve düzene sokulmamış toplumun yitimine karşılık gelir. Klasik sosyoloji de, toplumun bu tarihsel yeniden inşasına ilişkin çözümlemenin bıraktığı mirasa ortak olmuştur. Modern dünyanın anomisi ise tam da burada, geleneksel toplumdan modern topluma yaşanan geçişle beraber toplumsal aidiyet bağlarının yitirilmesinin doğurduğu patolojik halle ortaya çıkmıştır. Bu patolojik hal ilk defa, evlerinden uzakta hizmet veren İsviçreli paralı askerlerde görülmüş, rahatsızlığa teşhis olarak nostalji tanısı konmuştur. Gelgelelim tanıyı koyan Johannes Hofer’ın melankoliyle bazı ortak belirtiler veren bu hastalığa herhangi bir reçete yazmadığını biliyoruz.  Avrupalı toplum yapısının dönüşümüne olanak sağlayan Fransız ve Endüstri devrimine birer entelektüel yanıt olarak üç farklı entelektüel hareket tarafından şekillenmiş olan sosyoloji, haliyle değişimi kendisine odak noktası olarak almış, öncü isimlerde bu değişim “her şeyin baş döndürücü bir hızda değiştiği, daha alışılmadan terk edildiği, katı olan her şeyin buharlaştığı ve dünyanın büyüsünün bozulduğu” şeklinde değerlendirilmiştir. Aydınlanma ideallerini kendine referans alan modernite, akışkan, rasyonel, olumsal, kesinlikten yoksun doğasıyla ilerlemeyi kutsamıştır. Aslında etimolojik kökenine atıfla ‘yeni’ olana bu kutsanmışlık, gelenek düşmanlığını beraberinde getirmiştir. Sadece moderniteye has olan bu sofistike ve kompleks yapı, kimi düşünürleri ‘şimdi’nin belirleyici olduğu, idealize edilmiş bir geçmiş ya da gelecek tasavvuruna itmiştir. Bu halleriyle her iki tasavvur da moderndir. Artık var olmayan veya hiç var olmamış bir eve duyulan özlem oluşu nostaljiyi modern yapar. Nostalji moderniteyle yaşıttır.   Makale, Stauth-Turner’ın Nietzsche’nin Dansı’nda detaylandırılan klasik sosyolojinin başat metaforlarını ve meta-fiziğini sağlayan nostaljik paradigmayı kendisine referans almıştır. Bu paradigma belli başlı dört bileşenden oluşmaktadır. İlki, dünyanın insana yuva olmaktan çıktığı bir altın çağdan uzaklaşma olarak özetleyebileceğimiz tarihin bir çöküş ve yitirme olarak görülmesidir. Bu çöküş gelecekte şiddetlenerek devam edeceğinden, tarih bir keder ve umutsuzluk tarihidir. Toplum kuramında böylesi bir keder duygusunun örneği, Weber’in yazgı sosyolojisidir. Çünkü Weber’e göre gelecekte bizi bekleyen yazın aydınlığı değil, buzlu karanlığın kutup gecesidir.  Nostaljik paradigmanın ikinci bileşeni, sekülerleşme süreciyle birlikte artık bütünlüğün ve ahlaki kesinliğin yitirildiği duygusudur. Bu nostaljik izlek, toplumsal yapıda yaşanan farklılaşma ve karmaşıklık, bilimsel bilginin yayılması, artan nüfus oranıyla birlikte şehirleşme, kapitalist sanayileşme, gündelik hayatın rasyonelleşmesi gibi büyük çaplı, bir o kadar yıkıcı toplumsal süreçler her şeyi kaplayan kutsal değerler kubbesini zayıflattığına vurgu yapan çok güçlü bir sekülerleşme kuramını öne çıkarır. Süreç Tanrının ölümünün ilanıyla birlikte birbiriyle rekabet eden ve çatışan bir dünyanın kapısını aralamış, bu kapıdan Weber’in deyişiyle çok tanrılı bir dünyaya geçiş yapılmıştır. Benzer bir bakış açısını klasik sosyolojide toplumsal yapıların mesleki ayrımlaşma yoluyla dönüşümünü mekanik ve organik dayanışma şeklinde kuramsal bir temele oturtan Durkheim’de gözlemlemek mümkündür. Durkheim toplumsal değişimi ikircikli bir yapıyla analiz eder ve değişim öncesi evreye ahlaki tutarlılığı yakıştırır. Ortaklaşa bilincin genel olarak zayıfladığı değişim sonrası evrede ise ahlaki bütünlük artık yitirilmiştir.   Nostaljik paradigmada karşılaştığımız üçüncü izlek, bireysel özerkliğin yitirilmesi ve sahici toplumsal ilişkilerin çökmesidir. Ahlaki birliğin yitirilmesiyle birey, bürokratik devlet tahakkümü altında, makro-toplumsal süreçlere ve kurumlara yakalanmıştır. Özerkliğini yitiren bireyin denetime tabi olması kaçınılmazdır. Bireyin toplumsal bürokratik ilişkilere giderek daha fazla maruz kalması, Weberci sosyolojide demir kafes metaforuyla kavramsallaştırılmıştır. Aydınlanmanın özgürlük vaadi, insanı panoptik topluma hapsetmesi şeklinde netice almıştır. Dolayısıyla nostaljik paradigmanın bu bileşkesinde, özerk-ben’in, modern devletin hakimiyeti altında bürokratik yapılar dünyası içerisinde tuzağa düşmesi nedeniyle kaybedildiğine dair, nostaljik bir izlek bulunmaktadır. Nostaljik paradigmada son bileşen, sadeliğin, kendiliğindenliğin ve doğallığın kaybedilmesi duygusudur. Burada birey, sadece makro-toplumsal süreçler tarafından değil, mikro- ahlaklar bazında da dolayımlanıp denetime tabidir. Yani, Adorno’nun “yönetilen toplum”u ya da Foucault’un kapatma nosyonu bireyin gerçek duygu ve coşkularını engellemekte, tüketim kültürünün egemen olduğu bir dünyada önceden tasarlı belli yapıp etme biçimlerince gözetlendiği anlaşılmaktadır. Özetle, nostalji metaforu; bireyin ahlaki kesinliğini ve özerkliğini yitirmiş bir halde merkezî bir devletin yönetimsel kuralları tarafından ele geçirildiği bir dünyada yaşadığımızı ileri sürer.  İslamcılık adına ortaya konan metin ve pratiklerin önemli bir kısmında bulunan eve dönüş mitosuna, tıpkı klasik sosyolojide olduğu gibi determinist bir tavırla ulaşılmıştır. Şimdiyle baş edemeyenlerin güvenli bir liman olarak düşündükleri nostaljik tahayyülde, kutsalı basitleştiren, dolayısıyla tahrif eden determinist ve ideolojilere has bir tavır vardır. Nitekim, Asr-ı Saadet söylemi gibi bir kereliğine ve tüm zamanlar için geçerli tarih-üstü, toplum-üstü bir model tasavvurunun kendisi her şeyden önce başından sonuna kadar tarihseldir. Dolayısıyla, büyük ölçüde belli bir tarihsel sürecin ve toplumsallığın ideolojik tasarımının tezahürüdür. Şimdiye çare olarak sunulan sahihlik söylemi, geçmişi idealize eden, anakronik bir bakış açısıyla ve dolayısıyla gerçekliğin çarpıtılmasıyla mümkündür.  Sahih olan son derece gayri sahihtir. Katı olan her şeyi buharlaştıran moderniteye karşıt olarak üretilen bu tarz sahihlik söylemleri, nihayetinde, kendi etrafında demir kafesler örmek durumunda kalmaktadır. Sonuç olarak, her şeyin baş döndürücü bir hızda değiştiği modern hayata çare olmayı amaçlayan nostaljik söylem, karşıtını içinde barındıran düşünümsel özelliği sayesinde modernite paradigması tarafından belirlenmiş olmaktadır.  

Anahtar Kelimeler:

Nostalgic Paradigm In Classical Sociology and Islamism
2017
Yazar:  
Özet:

This article discussed the basic argument of the way sociology appeared in the process of social change as an intellectual response to the loss of community connections. The argument is based on the claims that the classical period sociology’s ruling metaphors and viewing styles are derived from conservation. In sociology, this claim is supported by known, bilateral theoretical structures that have been developed to explain the process of social change. The article aims to make a criticism of the nostalgic sociology, with the motivation that the basic assumptions of this binary theoretical structure in sociology are nostalgic. Furthermore, it will be another purpose of the study to make the historical process of Islamism as one of the modern ideologies through nostalgia and utopia a critical reading. The proposal of the article is that either classical sociology, if necessary, Islamism - two issues that seem different from the title - cannot deal with 'now' and, as a solution to 'now', has given similar intellectual reactions at the point of producing the Golden Age speech. The thesis of the study is that, in the face of the sense of cultural alienation and loss in the present, both the effort to idealize the "this past" in classical sociology and the myth of the return home in Islamism, in essence, is determined by the paradigm of modernity of the judge.  Behind the nostalgic paradigm, there is a rebuilt history that is established in the form of a transition from feodalism to capitalism. In this history, the fall of feodalism, the loss of rural community, the loss of personal externalism, and the loss of unregulated society are responded. The classical sociology has also been the legacy that the solution to this historical reconstruction of society has left. The anomaly of the modern world has arisen here with the pathological condition in which the loss of social affiliation connections, along with the transition from the traditional society to the modern society, arises. This pathological state was first diagnosed with nostalgia as a diagnosis of discomfort, seen in Switzerland's paid soldiers who served away from their homes. We know that Johannes Hofer, who has been diagnosed in the future, has not written any prescription for this disease that gives some common symptoms with melancholy. Socioology, which was formed by three different intellectual movements as an intellectual response to the French and Industrial Revolution, which allowed the transformation of the European social structure, has thus taken the change as its focus, and in the advanced names this change has been regarded as “where everything changes at a reversible rate, where it is more unusual, where everything that is solid is evaporated, and where the magic of the world is broken.” He welcomed progress with its modernity, fluent, rational, positive, uncertainty nature, referring to the ideals of lighting. In fact, this blessing, referring to its etymological origin, brought with it the "new" tradition hostility. This sophisticated and complex structure, which is merely a modernity, has pushed some thinkers into a design of an idealized past or future, which is determining the ‘now’. Both of them are moderate. The desire for a home that no longer exists or has never existed makes the nostalgia modern. Nostalgia is old with modernity.   The article referred to the nostalgic paradigm that provides the main metaphors and meta-physics of the classical sociology detailed in Stauth-Turner's Nietzsche's Dance. This paradigm consists of four main components. The first is the history that we can summarize as a breakdown from a golden age in which the world came out of being a home to man as a fall and loss. Since this collapse will continue to intensify in the future, history is a history of sadness and disappointment. An example of such a feeling of sadness in theory of society is Weber's literary sociology. For Weber says that the future is not the light of the summer that awaits us, but the polar night of ice darkness.  The second component of the nostalgic paradigm is the feeling that, along with the process of secularization, integrity and moral certainty are now lost. This nostalgic view, the differentiation and complexity in the social structure, the spread of scientific knowledge, urbanization with increased population, capitalist industrialization, the rationalization of daily life, such a large-scale, so destructive social processes emphasize a very powerful theory of secularization that weakened the holy cube of values covering everything. The process opened the door of a world that was competing and struggling with the announcement of the death of God, and this door was transmitted to a very divine world, according to Weber. It is possible to observe a similar perspective in the classical sociology, which puts the transformation of social structures through professional discrimination on a theoretical basis in the form of mechanical and organic solidarity. Durkheim analyses social change with a binary structure and adapts moral consistency to the pre-changing stage. After the change of communion consciousness generally weakened, moral integrity is now lost.   The third mirror we encounter in the nostalgic paradigm is the loss of individual autonomy and the collapse of real social relations. With the loss of ethical unity, the individual, under the bureaucratic government, has been captured by macro-social processes and institutions. It is inevitable that the individual who loses its autonomy is subject to control. The individual's increasingly exposed to social bureaucratic relationships is conceptualized by the iron cage metafor in Weberci sociology. The promise of the freedom of lighting has resulted in the form of the imprisonment of man in a panoptic society. Therefore, in this component of the nostalgic paradigm, there is a nostalgic insight of the loss of self-being, under the domination of the modern state, in the world of bureaucratic structures. The final component in the nostalgic paradigm is the feeling of loss of simplicity, self-confidence and nature. Here, the individual is not only controlled by macro-social processes, but also on the basis of micro-ethics. Thus, Adorno’s “managed society” or Foucault’s closing vision is understood to prevent the real feelings and enthusiasms of the individual, and it is clear that it is monitored by pre-designed ways of doing something in a world where consumption culture is dominated. In short, the nostalgia metafor suggests that we live in a world where a central state is captured by the administrative rules while losing the individual’s moral certainty and autonomy.  The myth of return to the house, found in a significant part of the text and practices presented in the name of Islamism, has been achieved with a determinist attitude, as in classical sociology. In the nostalgic imagination that those who are unable to cope with now consider a safe port, there is a particular attitude to the determinists and ideologies that simplify and thus destroy the holy. Indeed, the image of a historic, over-social, model that applies to all times is historical, first of all, from the beginning to the end. Therefore, it is largely a manifestation of a certain historical process and the ideological design of society. The authenticity that is now presented as a remedy is possible with an anacronic perspective that idealizes the past, and thus with the deformation of reality.  The truth is very untrue. This kind of authentic speech, produced against the modernity that evaporates everything that is solid, eventually has to put iron cages around it. As a result, the nostalgic speech, which aims to be a remedy for the modern life in which everything changes at a reversible rate, is determined by the modernity paradigm, thanks to its mental characteristic that encompasses the opponent.

Anahtar Kelimeler:

Atıf Yapanlar
Dikkat!
Yayınların atıflarını görmek için Sobiad'a Üye Bir Üniversite Ağından erişim sağlamalısınız. Kurumuzun Sobiad'a üye olması için Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı ile iletişim kurabilirsiniz.
Kampüs Dışı Erişim
Eğer Sobiad Abonesi bir kuruma bağlıysanız kurum dışı erişim için Giriş Yap Panelini kullanabilirsiniz. Kurumsal E-Mail adresiniz ile kolayca üye olup giriş yapabilirsiniz.
Benzer Makaleler










Cumhuriyet İlahiyat Dergisi

Alan :   İlahiyat

Dergi Türü :   Uluslararası

Metrikler
Makale : 1.205
Atıf : 2.516
© 2015-2024 Sobiad Atıf Dizini