Cuma namazı müstakil bir ibadettir. Cuma namazının vakti, öğle namazının vakti olup dört mezhep fukahâsı bu namazın hükmünün farz-ı ayn olduğu yönünde görüş beyan etmiştir. Şâfiî fakihleri Cuma namazının vücûb (farz), sıhhat ve edâ şartlarının olduğunu bu şartların kişide vuku bulmaması halinde Cuma namazının kendisinden sakıt (düşeceğini) olacağını dolayısıyla öğle namazını kılması gerektiğini ifade etmiştir. Şâfiîler erkek, hür, mazeretsiz ve mukîm olan herkese Cuma namazının farz olduğunu köle, hasta ve mefsedete götürmemesi düşüncesiyle maslahatı ve hadisi baz alarak da kadınlara bu namazın farz olmadığını beyan etmişlerdir. Bununla birlikte Şâfiîler, bu namazın edâ edilmesi açısından geçerli olabilmesi için bazı şartlar ileri sürmüşlerdir. Dolayısıyla bu çalışmada, cumanın kısaca tarihsel gelişimi, özel olarak Şâfiî mezhebine göre vücub (farz), sıhhat ve edâ edilmesi açısından rükünlerine dair hususları delilleriyle birlikte kısaca ele alacağız. Ayrıca Şâfiîler ile Hanefiler arasında konuyla ilgili görüş farklılığı olması halinde de kısaca Hanefi mezhebinden de nakillerde bulunacağız.
Friday is a pleasant prayer. The time of the Friday prayer, the time of the lunch prayer, and the four religions fukahâââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââââ The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said that the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said that the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said that the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said that the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said that the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said that the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) said: The people of the world, who are the people of the world, who are the people of the world, who are the people of the world, who are the people of the world, who are the people of the world, who are the people of the world, who are the people of the world, who are the people of the world, who are the people of the world, who are the people of the world, who are the people of the world, who are the people of the world, who are the people of the world. But the people of the city had given them the prayer, and they had given them the prayer, and they had given them the prayer. Therefore, in this study, we will briefly discuss the historical development of the cuman, specifically according to the Shafi's discipline, the body (farz), the healing and the proof of his rucks. If there is a difference between the people and the people, then we will be able to find a difference between the people and the people of the world.
Alan : İlahiyat
Dergi Türü : Ulusal
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|