Sanatçının klasik malzeme anlayışına bağlı kalmadan, günlük hayata ait sıradan seri üretim nesnelerini, sanat nesnesi olarak kullanması ve nesneyi asıl işlevinden soyutlayarak ona yeni bir anlam kazandırması olarak tanımlanan hazır nesne; günümüz sanatının da büyük ölçüde kaynağını oluşturmaktadır. Hazır nesnenin ilk defa kullanıldığı Sentetik Kübizmden itibaren Dadaizm, Sürrealizm, Yeni Dada, Pop-Art, Minimalizm, Arte Povera ve Fluxus gibi birçok sanat hareketinin şekillenmesinde de önemli etkilerinin olduğu görülmektedir. Marcel Duchamp’ın hazır nesneye amacından farklı bir anlam yüklemesi, hem dada hareketi denilen başkaldırı grubuna yön vermiştir, hem de kavramsal sanatın çıkış noktasını oluşturmuştur. Performans, Enstalasyon, Land Art gibi bazı melez anlayışların ortaya çıkması ile devam eden sanat nesnesi dönüşümü teknolojinin de getirdiği dijitalleşme ile beraber günümüz sanatı şeklini almıştır. Bu sebeple hazır nesnenin Modernizm’ den günümüze dönüşümü süreci irdelenerek; Eklektik/kolaj, Asamblaj, Hazır Nesne, Organik ve İnorganik nesnelerin kullanımı, sözü edilen değişim sürecinde değerlendirilmesi günümüz sanatının ifade biçiminin özüne dair ipuçları ve keşifleri vermek amaçlanmaktadır.
Benzer Makaleler | Yazar | # |
---|
Makale | Yazar | # |
---|